M
VI håller på att välja värmesystem till vårt hus. Idag finns självdrag och ingen uppvärmning alls.

80kvm relativt välisolerat hus. Vi ska ha vattenburen golvvärme.

En firma har offererat en Luft-vatten värmepump. De hänvisar till att det blir för liten effekt i FLVP, samt att med FLVP behöver vi för stort flöde för huset, vilket skapar onödigt kalldrag.

En annan firma har offererat en FLVP. De säger att eltillskottet inte är så stort samt att kallras är mer en myt. Moderna friskluftventiler är så pass bra på att sprida luften i rummet.

Vad säger ni som har erfarenhet av friskluftventiler? Är det ett problem, och hur ska man placera ventilerna för att minska riskerna med kallras?

En tanke jag hade med FLVP är annars förvärmd tilluft med värmebatteri och tilluftventiler genom vinden och innertaket.
 
Jag hade ett hus med FLVP för ett par år sen (byggt 2010) - där upplevde vi faktiskt kallras från ventilerna.

'Det var inte så påtagligt hela tiden, men riktigt kalla dagas var det märkbart.
Nu hade vi golvvärme så det gjorde inte så mkt då golven var varma, hade vi inte haft det hade det nog varit mer besvärande

/K
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Minsta obehaget blir om uteluftsdonen placeras ovan fönster (inte i fönsterkarm) och att radiatorn under fönstret ständigt är i drift och skapar den erforderliga stigande luftström som hindrar uteluften att sjunka och skapa kallraset.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
E exerg skrev:
Minsta obehaget blir om uteluftsdonen placeras ovan fönster (inte i fönsterkarm) och att radiatorn under fönstret ständigt är i drift och skapar den erforderliga stigande luftström som hindrar uteluften att sjunka och skapa kallraset.
Vi kommer att ha golvvärme, så då borde det inte spela så stor roll? Kanske bäst då att placera i lägen där man normalt inte spenderar så mycket tid. Tex vore ovanför soffa eller skrivbord inte vara så bra?
 
Jag märker stor skillnad i mängd kallras beroende på om det är möblerat under ventilen eller ej. Möblerna "skymmer" golvvärmen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gammal tråd, men kan lämna ett svar.
Har ett jobbigt kallras från en sovrumsventil.
Sitter högt upp på väggen mot ett hörn.
Fönster bredvid. Golvvärmen orkar inte värma uppåt, så kallraset rakt ner mot sängen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.