Hej!

Om jag låter gräva en rund 2 meter djup grop med en diameter på 3 meter på tomten, i syfte att så småningom fylla med vatten och ha prydnadsfisk (koi) i den, behöver jag i så fall förstärka påla upp väggarna på något sätt?

Av estetiska och praktiska skäl är det viktigt att den har nästintill lodrätt väggar.

Jag kanske ska mura upp insidan av dammen med ihåliga betongblock, sticka in armeringsjärn och fylla blockens insida med betong ? Eller finns det något billigare alternativ som går lika bra?



En isolerad ihålig betongblock som kan användas för att förstärka väggar i konstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det kanske lecablock avsedda att mura runda dammar/poler eller kan man mura med vanlig lecablock om man borrar hår i dem och stickar in armeringsjärn?

När jag dör och huset ska säljas kan man förmodligen finna nya hem till fiskarna, måla/kakla om
dammens väggar, byta till en annan form av pump och rening, hälla i lite klor och kalla detta för en pool om man vill?

Jag har lite eller kanske ingen kunskap om detta moment av denna typ av dammbygge. Vet du något om detta ämne som du vill berätta för mig så är jag tacksam för det?

Tack för att du tar dig tid att läsa :)
 
Det är nog det bästa, och kanske billigaste.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Oavsett byggsätt så blir armeringen viktig för att det ska bli hållbart.
 
K
Hur är jorden? Hur viktigt är det att väggarna är alldeles lodräta? Vi besökte en snubbe på trädgårdsrundan som hade en djup damm som han påstod var grävd rakt ner och sen i med dammduk och vatten. Vattentrycket skulle hålla tillbaka jordmassorna.
 
  • Gilla
Lellesunk och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Hur är jorden? Hur viktigt är det att väggarna är alldeles lodräta? Vi besökte en snubbe på trädgårdsrundan som hade en djup damm som han påstod var grävd rakt ner och sen i med dammduk och vatten. Vattentrycket skulle hålla tillbaka jordmassorna.
Det är blålera blandad med sten och några lokala sandfickor :) Jag tror att min tomt var en uppsamlingsplats för sand, grus och sten en gong i tiden.

Om jag har 90 graders vinkel runt hela strandkanten så försvårar jag livet för de rovdjur (främst hägern och katter) som vill äta fiskarna.

Det behöver kanske inte vara 90 grader hela vägen ner? Det vet jag inte. Jag får ta googla lite om hägrar.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är blålera blandad med sten och några lokala sandfickor :) Jag tror att min tomt var en uppsamlingsplats för sand, grus och sten en gong i tiden.

Om jag har 90 graders vinkel runt hela strandkanten så försvårar jag livet för de rovdjur (främst hägern och katter) som vill äta fiskarna.

Det behöver kanske inte vara 90 grader hela vägen ner? Det vet jag inte. Jag får ta googla lite om hägrar.
För att slippa hägern så kan du även sätta en lina runt dammen som sticker upp 10-15cm, sen så tror jag inte katter lyckas ta någon fisk.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L Lassh skrev:
För att slippa hägern så kan du även sätta en lina runt dammen som sticker upp 10-15cm, sen så tror jag inte katter lyckas ta någon fisk.
Jag gissar att linan gör det omöjligt för hägern att vada ut i dammen?

Därför antar jag att det borde gå lika bra att spänna en kedja runt dammen? Eller någon annan snygg liten staket lösning?
Fyra svarta stolpar med lampor överst, sammanbundna med kedjor, tänkt som dekorativ avspärrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag anlitar en firma för att gräva en rund grop som är 2,5 meter djup och 3,5 meter i diameter, (Totalt lite drygt 30 kubikmeter) och har dem till att frakta bort 25 kubikmeter jord och har dom till att lägga de sista 5 kubiken i en hög.

Ungefär hur mycket kan det kosta?

Jag förstår att det inte går att veta.

Men går det att ta det att gissa mellan tummen och pekfingret?
 
Du ska först bestämma dig om väggen och botten ska utgöra en vattentät spärr. I så fall verkar den som en membran som måste tåla tryckskillnaden mellan ute och inne. Det är iofs inte så mycket med bara 2.5 m djup men kräver en stabilare vägg.
Om du inte vill formgjuta så borde du sätta såna block som används till stödmurar. Dom är låsta i varandra.
En annan ide är att köpa en glasfibergjuten jordkällare och anbringa den upp-och-ned.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det snyggaste bästa och "kanske billigast" är formgjutning vi kör på det :)

Om jag formgjuter vill jag att väggen och botten ska utgöra en vattentät spärr.

Och då kan jag skippa den fula dammduken :)

Syftet med denna tråd är att ta reda på hur mycket detta projekt kommer att kosta, så att jag får veta när jag kan genomföra det :)
 
Vi antar att jag formgjuter detta i betong :)

Hur tjock behöver den runda och cirka 10 kvadrat meter stora botten vara för att det ska bli en bra, stabil och vattentät spärr med ett dammdjup på 2,5 med?
 
10 cm borde räcka bra i både botten och vägg.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
10 cm borde räcka bra i både botten och vägg.
Kan jag gjuta botten först?

Eller måste jag ta väggarna först?
 
Bästa är kanske att gjuta allt på en gång, men lite krångligt.
Tror jag hade valt att bygg ytterformen i hela sin höjd först och armerat för både platta och vägg.
Sedan gjutit plattan. Och lyft ner innerfoder i så fort plattan stelnat, så kanske allt kan gjutas samma dag, eller möjligen dagen efter. bra att gjuta så fort som möjligt för att det ska sitta bra i skarven.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.