Hejsan! Vi är nyinflyttade i vårt vackra hus på landet. Vi har en tomt som är ordentligt stor, närmare 6 hektar, varav hälften utgörs av skog och hälften är öppet. Vårt hus ligger centralt i den öppna delen och vi har således en fantastisk utsikt.

Idag fick vi dock dubbla anledningar fråga oss hur nära vårt hus allemansrätten egentligen gäller, och hur långt från huset som vi kan hävda hemfridszon.

I förmiddags satt jag som bäst och drack en kopp kaffe och läste DN på nätet, när jag plötsligt såg en hund som krökte rygg mitt på tomten, ungefär 20-25 meter från vårt hus. Jag for i taket, rusade ut och sa till hundägaren att fort som f*n sluta rasta sina hundar på vår tomt. Han var till en början helt oförstående, men bad till slut lite halvt om ursäkt, kopplade sina hundar och gick. Dock utan att plocka upp hundskiten efter sig...

En halvtimme senare ropade min fru att det var mer folk på tomten. Denna gång två skidåkare som åkte förbi så nära huset att de hälsade på mig genom fönstret! Avståndet kan inte varit mer än 15 meter.

Med tanke på att den helt öppna delen av vår tomt mäter ungefär 250x100 meter så är det naturligtvis lite mycket begärt att folk inte ska beträda vår mark, men hur nära ska man egentligen behöva acceptera att de rastar sina hundar och åker skidor? Det känns ju trist om man ska behöva inhägna området med 3 meter högt elstängsel för att folk ska fatta vinken...
 
Det låter som ni har ett härligt ställe att bo på, undantaget de närgångna frilufsarna.
Hittade inga konkreta svar/avstånd, bara detta: http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=2000

Som jag minns det från scouterna; Annans mark: ja, annans tomt: nej. Och inte gå så nära huset att man skulle varit på tomten om det fanns någon...
Men alla har inte samma hyfs, 15 meter är definitivt för nära.

Är huset nybyggt, och det verkar gå en etablerad promenadstig så nära huset så får du kanske leda om stigen. Att markera "tomt" meddelst staket, hallonbuskar och trädgårdsmöbler åtminstone 50 meter runt huset borde få de flesta att fatta vinken.
 
Det finns ingen entydig lag om detta.  Det är visserligen otillåtet att färdas över tomt.  Däremot lämnar lagen ingen entydig definition på vad som egentligen menas med ”tomt”.

Har man en riktigt stor fastighet kan man definitivt INTE räkna med att hela ytan räknas som hemfridszon. Det handlar snarast om det område markägaren behöver för att inte bli störd i sin hemfrid.  Och vad det är varierar förstås från fall till fall.

Det är framförallt runt bostadshus man kan hävda hemfridsintresse.  Är huset omgivet av staket eller häck är gränsen för det tillåtna oftast självklar.  Saknas staket eller häck är gränsen lika diffus som om stängsel finns hundratals meter från boningshus.

I LRF:s förträffliga lilla bok ”Gården och allemansrätten” heter det att ”en tomt normalt kan en tomt sägas sträcka sig som allra högst 60-70 meter från boningshuset.  I allmänhet får det nog anses rimligt med en hemfridzon på 20-30 meter”.

 
Tack för tipsen. Jag satte faktiskt upp en träbock på den lilla infart vid huset som folk brukar använda för att gå in på tomten igår. Satte en knallröd lapp där med rubriken "Hej, vi bor här!" och en liten text där folk uppmanas att komma och knacka på och fråga vad som är OK och inte.

Förhoppningsvis räcker det så länge, men i vår blir det till att sätta upp staket och plantera buskar. Jag vill gärna ha höga tankar om folk, men ibland är det svårt...
 
Det värsta är ju att staket nästan alltid förfular ett öppet landskap.
 
Ja, visst är det så. Jag är inne på att bygga en gärsgård eftersom det passar in i miljön bättre än ett villastaket, men det är ju svindyrt. Och det gäller samtidigt att jag tar till ordentligt när jag bygger gärsgården, eftersom den kommer bli en väldigt konkret gräns. På andra sidan "gränsen" får man anta att det forsätter vara djungelns lag som råder.
 
Vi har liknande situation, och har funderat mycket.  Stängsel är dyra, fula och ineffektiva.  Det är oftast smartare att mota bort inkräktare med "naturliga" hinder, typ raviner, bäckar, sankmarker, risiga vindfällen eller tätvuxen snårskog (som ridå bortom din egen utsikt).  

Undvik utmanande förbudssskyltar!  De bara lockar fram fler nyfikna plus folk som inget hellre vill än gräla.  Att varna för "arg hund" anser jag är snudd på förolämpande  - för hunden! Använd hellre POSITIVA upplysningsskyltar, typ - peka folk bort mot sevärdheter där de inte stör - och känner sig nöjda!

Led folk via stigar som löper där du vill ha ha dem.   Om besökaren når ett vägskäl där man måste välja mellan att passera en stängd grind in i en mörk skog och en öppen väg mot något trevligt och ljust är valet självklart. Behöver jag säga att det är grindvägen som leder till ditt hus ...

;)

 
Haha, oj. Anlägga raviner, bäckar, sandmarker och tätvuxen skog låter som en smula overkill... vi bor som sagt på 6 hektar, inte 60 ;)

Jag tror vi håller oss till den enkla, raka linjen: staket, en och annan skylt som upplyser om allemansrätten, samt i enskilda extremfall: brottning, grekisk-romersk stil.
 
Jag skulle nog inte bli så glad om folk rastade hunden på min gräsmatta. På min mark spelar det dock ingen roll. Det händer hela tiden. Lite gödsling är bara bra :)

Jag förstår hur du tänker, men jag förstår inte varför. Du har förmodligen inte flyttat ut till ingenstans för att få folk 15m in på huset, men egentligen är det väl inte ett så stort problem. Du kan gå naken ändå! :) Tänk på dom som har intilliggande hus på bara någon meter ifrån sig, dygnet runt:)
 
Jag skulle aldrig någonsin skaffa ett hus i ett trångt villaområde, med bara meter till närmsta granne så kan jag lika gärna bo i hyreshus.

Jag väljer helst själv vilka jag visar mig naken för :surprised: och som grädde på moset tillhör jag dessutom det bisarra släkte som tycker att hundbajs är äckligt.

Så min åsikt kvarstår, har man tagit till med såpass mycket mark som vi har gjort så tycker jag gott att vi kan få ha en del av den för oss själva om vi nu vill det. Även om det kanske sticker i ögonen på vissa att vi har en stor tomt, så inser jag inte vad man ska ända upp vid huset att göra när det finns 4-5 hektar till att ströva runt på.

Det luktar lite jante. Men förhoppningsvis försvinner det här lilla problemet av sig självt i vår, när vi kan fortsätta jobba med tomten. Man kliver liksom inte in och rastar Fido i någons potatisland. Hoppas jag...
 
Hemmakatten
Vår tomt är betydligt mindre än tstorms, 1,3 hektar. På två sidor av tomten fanns stängselstolpar med fårnät, den tredje sidan utgörs av sjö och den fjärde sidan mot grannen var öppen. Vi satte upp stängselstolpar och fårnät på den sidan också. Det passar i landskapet runt omkring oss, är ett "lågmält" staket och var dessutom billigt, totalt kostade 300 meter oss 2.000 kronor. Kanske något för er också, tstorm? Lite mycket att inhägna 6 hektar, men kanske den öppna delen eller delar av den?
 
Vi har en 70-väg som går förbi ena sidan av tomten (30-40 meter från huset), där kommer vi nog sätta upp gärsgård. Dock inte utmed hela tomtgränsen, utan utmed den del som kan kallas "boendetomt". Vi har nämligen tillökning på gång, så det känns som en vettig investering om det finns något som både tar emot studsande bollar (eller barn för den delen) och gör att främmande människor förstår var vi inte längre tycker det är OK att de uppehåller sig.

Vi planterar nog en häck (eller kanske sätter ett lågt stängsel, er lösning lät ju både billig och hyfsat diskret) där gärsgården slutar för att markera att här övergår marken i tomt. På andra sidan får det vara åker eller gärde som vi slår några gånger om året. Man vill ju inte ha en så stor tomt att man inte kan göra något annat än åka gräsklippare hela semestern.
 
Jag kan också rekommendera fårstängsel.
Vi hade samma problem med hundägare ett tag vid vårt förra lantställe. Tomten var bara ett par tusen kvadratmeter stor och låg i ett tätbebyggt område, en prydlig och välskött trädgård med klippta gräsmattor, fruktträd och rabatter.  Det hjälpte inte med staket mot gatan utan vi fick hägna in hela tomten runt om.
Det går inte att prata med vissa hundägare utan staket är det enda språk de förstår.
 
Aha, okej. Jag förstod det inte som att de faktiskt rastar hunden på er klippta gräsmatta. Då kan jag verkligen förstå att du blir upprörd och tycker absolut inte att man skall dra sig för att verkligen visa att man inte uppskattar det. Frågan är hur man bäst gör det, till någon som inte kan räkna ut sådant på egen hand. Staket eller annan form av inhägnad borde göra susen. Skyltar har aldrig varit riktigt poppis :)
 
Det är svåra gränsdragningar när det gället allemansrätten. Dock gäller att om "besökarna" är så nära att de stör, då är de för nära. Det beror då på hur lättstörd man är. Ett svårare fall är om man är lycklig ägare till en sjötomt, ty allemansrätten gäller ej på sjön. Då kan vinterfiskare borra sina hål mindre än 10 meter från huset och du kan inte göra mycket åt saken även om din gräns går långt ut i vattnet. Säger man till får man veta att dom minsann har fiskekort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.