Planterade 3 buskar och ett träd av olika sorter i slutet av april. Ett av dom, en kornell, har bladen blivit bruna på senaste veckan. Har vattnat ett antal ggr under perioden. Vad kan vara fel? För mycket eller för lite vatten?
 
Bilderna..
 
  • Trädgårdsbuske med brokiga blad i grönt och vitt, vissna delar, bakgrund med grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en buske med flerfärgade blad, vissa verkar vissna, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det ser ut som torkskador och det kan bero på för lite vatten. Men det kan paradoxalt nog också bero på för mycket vatten. Om rötterna står i dyblöt jord så får de syrebrist och fungerar inte som de ska. Känn efter med fingret!
 
Jag grävde ner fingrarna 15-20 cm häromdagen när jag uppmärksammade de första bruna bladen och då var jorden något fuktig så långt ner? Långtifrån blöt? Vattnade lite då men det var kanske fel i så fall.. Jag får pröva att gräva mig ner längre i morgon för att se om det är stående vatten.
 
Ok, det känns fuktigt men inte blött i jorden. Måste ha blivit för torrt under några dagar. Får prova att vattna regelbundet och se om den överlever.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.