Hej allihopa!
Är ny här och undrar om någon kan hjälpa mig.
Har fått offert på byggsats från Rörvikshus på 1,3 MSEK. För mig känns det dyrt.
Är det någon som har erfarenhet från att bygga från byggsats och hur man går till väga med upphandling av entreprenörer?

Tacksam svar.

/Carle
 
Tja, det beror ju på..
Hur stort är huset, 1, 1½ eller 2 plan?
Med eller utan alla tillval osv osv.

Jag har tagit myresjö 1½ med oinredd övervåning.
Tagit bort kök, bad och vitvaror. Hamnar totalt på 850k.
117m2 ARIA
 
Hej!
Vi hamnade på den summan också ungefær, men vi hade tagit bort køk, vitvaror och lite lister før att kunna gæmføra olika leverantører.
Nu bygger vi visserligen 232 kvadrat och då tycker vi inte att priset var så høgt after all!

Gløm inte att pruta!
Olof
 
Tack för era svar.
Det gick kanske lite snabbt igår.
Det gäller ca 135 kvm bottenyta och 1 1/2 plan.
Dock ingår kök, vitvaror och en kamin.
Men allt är som sagt ovan platta så grund tillkommer!

Och pruta ingår väl i förhandlingen ;)

/Carle
 
Jag pröjsade 59 000 euro för ett halvår sedan för en byggsats med stomresning på en 1-planare med boyta på 150m2 inkl kök,kamin på 2,2ton,ftx-aggregat... Dock inga vitvaror...
 
Abuquir skrev:
Hej!
Vi hamnade på den summan också ungefær, men vi hade tagit bort køk, vitvaror och lite lister før att kunna gæmføra olika leverantører.
Nu bygger vi visserligen 232 kvadrat och då tycker vi inte att priset var så høgt after all!

Gløm inte att pruta!
Olof
Jag glömde tala om att vitvaror och så var med i de pengarna som du pratade om (1.3 mille)
Vi hade bara lyft ur lite när vi jämförde
Tror vi hamnade på ca: 1.2 mille i slutändan.
 
Hej Pete,

Mycket intressant pris på din byggsats. Var köpte du denna. Någon länk dit?
 
Hallå hallå.
Låter lite dyrt för den ytan.

Har ni ritat huset själva eller är det rörvikshus som ritat huset? Vi har fått några priser på monteringsfärdiga byggsatser och det dyraste vi fått är Götenehus Lervik men den var på nästan 200kvm och lite speciell med stora fönster och takfönster plus dubbla pulpettak och det ville de ha 1 395 000:-
Men vi har även fått pris på ett egenritat hus av Anebyhus och det var 1 200 000:- och det var på 200kvm. Samma hus räknade kvalitetshus på men de var 150 000 dyrare. Det är också viktigt att läsa vad som ingår i de olika offerterna.
Dessa två var nästan lika i leveransbeskrivning.
Aneby hus var villiga att ge med tillval för ca 75 000 också.
Aneby i Tullinge verkar mycket hjälpsam och kunnig. De är mycket lätta och ha att göra med också.
Så jag kan rekomendera de.

Hoppas du blev lite klokare av detta.

Vi väntar just nu på två till offerter som vi lämnat till två andra tillverkare.

Finns det några andra som har erfarenheter av byggsatspriser från olika tillverkare?

MVH Niclas
 
Jag tycker 1,4 och 1,2 låter så himla mycket! ???
Vad ingår inte i byggsatsen eller ingår ALLT (golv,lister,tapeter etc...) som behövs för att få huset nyckelfärdigt ?
Vilka hantverksarbeten ingår för de nämnda summorna ?
 
Hej igen,

Det gäller ett arkitektritat hus ritat av oss. Ytan blir totalt 180 kvm och det ingår golv, vitvaror, kök, badrum dock allt standard. Det blir mycket fönster i två plan och enl. Rörvik ett ganska så komplicerat hus att bygga.
Just nu håller vi på med upphandling av entreprenörer, spännande att se var det slutar ;)
 
Pete_R skrev:
Jag tycker 1,4 och 1,2 låter så himla mycket! ???
Vad ingår inte i byggsatsen eller ingår ALLT (golv,lister,tapeter etc...) som behövs för att få huset nyckelfärdigt ?
Vilka hantverksarbeten ingår för de nämnda summorna ?
Det som inte ingår i Götenehus byggsats är tapeter, hängrännor, golvärme kakel och klinker så jag håller fullständigt med dig att det är dyrt. Men i Anebyhus ingick allt även centraldammsugare. Så det var ett klart bättre pris.

Vad var det för hus du fick för 59 000 euro? Låter som ett bra pris.

Vi håller på att kollar med Brahus någon som har erfarenheter från dem?

Häls Niclas


 
Njaa,det var inte ett färdigt hus jag fick för 59 000 euro  ::) ,men ungefär det här ingick i byggsatsen:
Väggblock i storelement,isolering 150+50,monterade
Takstolar,monterade
"Kartong-papp" till vindsventilationen
Yttertak,Plannja Regent
Farstukvist,monterad
Frakt
Panel (falsad),spikläkt,ventilationsläkt + all trä utvändigt
Råspont till underlagstaket
Reglar 50x60
Gipsskivor till tak o väggar,extra hård
Granpanel till tak i toa,våtautrymmen o grovkök
Glespanel 22x100
Åldersbeständig plastfolie
FTX-ventilationsaggregat med ritning och tillhörande rör och ventiler
Ytterdörrar med karm,3st
Innerdörrar med karm,10st
Bastupanel,-lave och -glasdörr
Kök med luckor av ask från Nixi-Kaluste Oy
Grovkök med luckor av melamin från Nixi-Kaluste Oy
Klädskåp med luckor av melamin från Nixi-Kaluste Oy,5st
Ritningar
Tegelkamin på 2,2 ton från Tiileri Oy

Men sen tilkommer resten:
TID  >:( , TÅLAMOD  :D , golv,spik,vitvaror,takgenomföringar,lister,underlagspapp,skruv,isolering till vinden o mellanväggarna,anslutning till kommunens avlopp/vatten,plywood till mellanväggarna,färg,regnvattensystem,verktyg,tomt,tapeter,grund,vindstrappa,gnösjö$  ;) till muraren av kaminen o ventkillen,skorsten från Näldens till kaminen,"elmannnen" med vp-rör,rörpularen...

Men man (jag)sparar en STOR slant...
Till allt som saknas kan man ta in anbud vid större köp,utnyttja byggvaruhusen erbjuanden o Byggmax vid Tumba är en guldgruva,tex justa parkettgolv för 230 kr/m2,kvaliten är inte sämre jämfört med Kährs som kostar 430 kr/m2,jag vet det av erfarenhet eftersom jag har lagt kanske 1000m2 av Kährs...

Synd att jag e taskig på datorer,annars hade jag kunnat lägga in en bild/bilder på kåken...  :(

Slut för stunden,kåken väntar...  :)





 
Pete,

vad gick allt som allt på med tomt, grund avgifter m.m.?
Vad slutade kort sagt hela kalaset på?
 
Vilken hustillverkare rör det sig om? www?

JOel
 
Hej Pete_R.

Var bygger du någonstans?
Är det inärheten av Tumba eftersom du handlar på Byggmax där. Lite nyfiken om man får åka förbi och titta lite på bygget utifrån såklart. Ska självklart inte störa om ni inte vill.

Vi ska bygga i Huddinge (Åkervägen) men har inte kommit längre än till planering och nybyggnadskarta ännu.


Häls Niclas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.