Hej!

Efter månader av prickfritt arbete så har vår robotgräsklippare (Som eg. är en förklädd Automower) fått problem.

Den blir instängd lite här och där utan det finns något hinder. Den börjar åka iväg och tvärstannar som om den kört på något och ibland snurrar den åt höger för att stanna och snurra åt andra hållet som att den snurrat över slingan.

Se mitt youtube-klipp: https://www.youtube.com/watch?v=L-0jmR1lqPc

Jag har borstat ur klipparn och bytt till nya knivar och lampan till slinga lyser grönt. Kör på 45 mm klipphöjd.

Någon som råkat ut för detta?

/Uffe
 
Det ser ut som om krocksensor ger utslag för något. Lyft på kåpan och kolla så det är rent och att allt sitter som det ska. Det går även att få fram status på dom olika givarna genom att hålla inne 0:an när du är inne i menyn. (Tror det funkar på Gardenan oxå)
 
quick skrev:
Det ser ut som om krocksensor ger utslag för något. Lyft på kåpan och kolla så det är rent och att allt sitter som det ska. Det går även att få fram status på dom olika givarna genom att hålla inne 0:an när du är inne i menyn. (Tror det funkar på Gardenan oxå)
Jag har lyft på kåpan och det ser fint ut. Borstade bort lite torrt gräs, men allt ser fint ut.

Kollade 0-menyn också och sensorerna verkar funka som dom ska.

Tyvärr är felet sporadiskt men inträffar varje dag (hittade historik-loggen).

Det blir nog till att skicka in den. Köpt på Clas Ohlson.

/Uffe
 
Svårt med sporadiska fel. Kan vara magneten på krockpelaren inne i klipparen som inte sitter som den ska eventuellt. Men är det garanti så ska du inte pilla för mycket själv.
 
Kanske att den hamnar alltför långt ifrån begränsningskabeln på någon del i klippområdet och tror att den är utanför. Testa i så fall att göra en ö om du ser att det krånglar på visst område.
 
Hej Uffe!
Gammal tråd, men då jag precis råkat ut för samma problem med min Automover, så blev jag vyfiken på om du fick någon ordning på din klippare?

//Tony
 
T TincaTinca skrev:
Hej Uffe!
Gammal tråd, men då jag precis råkat ut för samma problem med min Automover, så blev jag vyfiken på om du fick någon ordning på din klippare?

//Tony
Hej!

Jag har samma problem, hittade du någon lösning?
 
T TincaTinca skrev:
Hej Uffe!
Gammal tråd, men då jag precis råkat ut för samma problem med min Automover, så blev jag vyfiken på om du fick någon ordning på din klippare?

//Tony
Vilken mower har du? Har du gps i den är det fullt normalt, då har den fått ett prio område den ska klippa och kommer att vända mitt på gräsmattan.
 
Det är ganska vanligt att det lägger sig mycket gräs under dom bakrekrock pelarna på Am 310 och 315 och bör vara samma på motsvarande Gardena modeller. Karossen får då svårt att centra igen vilket kan ge falska krocksignaler. Lätt fixat genom att lyfta av karossen och lossa dom fyra skruvarna som håller dom båda krockpelarna på plats och göra rent under.
 
  • Gilla
snowballtwo och 1 till
  • Laddar…
Q quick skrev:
Det är ganska vanligt att det lägger sig mycket gräs under dom bakrekrock pelarna på Am 310 och 315 och bör vara samma på motsvarande Gardena modeller. Karossen får då svårt att centra igen vilket kan ge falska krocksignaler. Lätt fixat genom att lyfta av karossen och lossa dom fyra skruvarna som håller dom båda krockpelarna på plats och göra rent under.
Nu har jag plockat bort karossen och gjort rent. Mycket gräs var det! Och visst funkade den efteråt. Tack för hjälpen!
 
Den samlar på sig en hel del. Gjorde du rent under krockpelarna oxå? Dom två längst bak som karossen sitter på. Ligger en vit tätning runt längst ner på pelaren men gräset tar sig förbi ändå och lägger sig under. Enkelt att bara lossa dom två torxskruvarna och lyfta upp hela pelaren så man kan blåsa bort gräset under.
 
  • Gilla
AxE
  • Laddar…
Ja
Q quick skrev:
Den samlar på sig en hel del. Gjorde du rent under krockpelarna oxå? Dom två längst bak som karossen sitter på. Ligger en vit tätning runt längst ner på pelaren men gräset tar sig förbi ändå och lägger sig under. Enkelt att bara lossa dom två torxskruvarna och lyfta upp hela pelaren så man kan blåsa bort gräset under.
Ja, det gjorde jag, det var en del där också som du säger.
 
Q quick skrev:
Den samlar på sig en hel del. Gjorde du rent under krockpelarna oxå? Dom två längst bak som karossen sitter på. Ligger en vit tätning runt längst ner på pelaren men gräset tar sig förbi ändå och lägger sig under. Enkelt att bara lossa dom två torxskruvarna och lyfta upp hela pelaren så man kan blåsa bort gräset under.
Löste mitt problem (Gardena Sileno) Tackar!
 
Jag har samma problem med Gardena Sileno och vill gärna lösa det själv. Men - hur lyfter jag av karossen? Jag vågar inte ta i, rädd för att ha sönder något.
 
Inget svar - men det är ju en gammal tråd. Jag googlade och hittade en YouTube-film:
Husqvarna, men det är ju samma maskin. Det har gått superbra, roboten tuffar på som vanligt nu. Jag köpte ett nytt batteri i onödan, men någon gång kommer det väl till användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.