När vi körde hem från midsommarfirandet fick vi syn på ett husbygge utmed vägen. Först tänkte jag att de nog håller på att bygga ett lekland, att det är en kuliss av något slag. Vi vände bilen och körde tillbaka för att ta bilder. Det ser ju ut som att det sitter reglar på insidan så att man tänker isolera. Och det är byggt på källargrund.

Är det någon som vet, brukar man bygga lösvirkeshus så här?

Husbygge under konstruktion med synliga reglar och isolering, beläget vid vägkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husbygge på källargrund med isoleringsmaterial och reglar synliga, byggställningar runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ofärdigt lösvirkeshus under byggnation med synliga reglar, isoleringsmaterial och källargrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husbygge på källargrund med synliga reglar och isolering, inpackat i byggfolie, sett från bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
så länge valet av fasadmaterial är okänt så kan man säkert bygga sådär.
 
Det kanske bara är det att vi är vana vid att man sätter takstolarna innan man spikar på några skivor i väggarna kom jag på nu.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
vi är vana vid att man sätter takstolarna innan man spikar på några skivor i väggarna
Och då kan det gå så här (stormen Gorm):

Person och hund framför en hoprasad träkonstruktion efter stormen Gorm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…

Bästa svaret

Ibland spikar man vindskyddsskivorna för att stadga upp stommen innan man sätter på takstolarna.
Helt normalt
 
Kan det bli ett tornhus?
 
Jag förstår inte riktigt hur det kommer att se ut med väggarna.
Regelverk med någonting som ser ut som OSB utvändigt samt Triofol diffusionspärr på det?
Är tanken att regla på OSBn igen och isolera sen fasadbeklädnad på det?

Vet att jänkarna brukar digga att använda OSB innan "house wrap".
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
ser amerikanskt ut
 
Ja, det luktar lite nordamerikansk stil. Med tanke på läget så nära vägen och designen på huset lär det inte vara en Ross-hus direkt ;)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det kanske bara är det att vi är vana vid att man sätter takstolarna innan man spikar på några skivor i väggarna kom jag på nu.
De ska väl lägga dit en nockbalk och har därför stadgat upp väggarna.
 
Läget nära vägen kommer att förändras, eftersom huset ligger i Linderöd och nya dragningen av E22 blir klar nästa sommar. Sen byggs nuvarande E22 genom Linderöd om till en mer "byvänlig" väg.
Jag kör förbi det här huset flera gånger i veckan. Jag ska kanske stanna och fotografera med jämna mellanrum så ni får veta hur det utvecklar sig?
 
  • Gilla
13th Marine och 12 till
  • Laddar…
Ja, hemskt gärna! :D
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och då kan det gå så här (stormen Gorm):

[bild]
Håller med KnockOnWood. Först panel på väggarna sedan takstolar. Om man har otur räcker det med en kuling att rasera hela alltet annars.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Aj det hade jag missat. OSB och vindskyddsduk på utsidan är inte normalt även om det övriga är normalt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Regelverk med någonting som ser ut som OSB utvändigt samt Triofol diffusionspärr på det?
Är tanken att regla på OSBn igen och isolera sen fasadbeklädnad på det?
Jag tror att plasten bara är till för att väderskydda skivorna.
Var läser du Triofol någonstans?

Men det är märkligt med OSBn.
Kanske de hade en pall med skivor över?
Annars, bortsett från kostnaden: Är det tekniskt fel att använda OSB utanpå isoleringen, om man har luftspalt och panel på rätt sätt?

Själv har jag ju konventionella 9 mm utegips på våra tre byggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.