Hej har i dagsläget en kombipanna med acctank i pannrummet. Då jag fått svårare att få tag på billig ved har jag börjat fundera på värmepump. Tanken är då att bygga om (frächa upp) pannrummet och inreda ett sovrum till ena dottern där. Så den måste vara ganska tyst. Huset i övrigt är 1plan ned källare som jag har uppvärmd (2 sovrum, snart. Tvättstuga och "hobbyrum") står längst västetbottenskusten. Vad ska man satsa på berg eller lvvp. Är ju lite snål iom att det blir lite annat fix iom sovrum. Måste byta några källarfönster osv..Funkar Lvvp bra här uppe, eller är det bara berg som gäller. Har läst att bergvärme surrar mer... Har en granne som säljer ivt pumpar. Är det nått å ha? Enligt han är dom bäst(förtsåss) och enligt deras hemsida så är deras air x nästan lika effektiv som bergvärme.. kom gärna med förslag åsikter ochbra att tänka på
 
E
Mitt förslag är att flytta hobbyrummet till pannrummet, och göra om hobbyrummet till sovrum.

Det skulle nog kunna klassas som tortyr att bo i samma rum som värmepannan
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lever dom om så mycket?! Hibby rummet är ett rum som man måste gå igenom för att ta sig till dom andra rummen. Så där blir det svårt att ha sovrum...
 
Även om moderna värmepumpar är relativt tysta så kan man inte ha dom i sovrummet. Förutom en kompressor som är 5-10 gånger större än i ett kylskåp så sitter det cirkulationspumpar och motordrivna ventiler som slår om då och då.
 
Ok. Får försöka hitta en annan placering . Kanske går att placera i tvättstugan som ligger vägg i vägg med pannrummet. Låter bergvärme och luft/vatten pumpar lika mycke?
 
Nej, en surrande värmepump/fläkt som är igång i sovrummet är nog ingen höjdare.
En ventil som skickar in sval/varm tilluft är nog vad man står ut med,
men fläktarna bör sitta någon annan stans.
 
Vi pratar alltså om ett vattenburet system. Inte luft/luft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.