Hej

Jag har idag ett litet badrum som skall byggas om så det blir något mer human storlek på och skulle därför vilja ha lite råd angående ombyggnationen. Jag har absolut inte tummen mitt i hand och gör gärna mycket själv. Jag har även stöd från familjemedlemmar och bekanta med betydligt mer erfarenhet men vill att allt skall bli helt korrekt utfört och vill därför ha all fakta och planera innan jag börjar.

Huset i fråga är 1,5-plansvilla med källare, byggt 1960. Badrummet är idag 3kvm(2000*1500mm). I hallen finns ett utrymme i direkt anslutning till badrummet som möjliggör en utökning till ca: 5.5kvm(3600*1500mm). Golvet består av träbjälklag, råspont och sedan förmodar jag golvspån med vattenburen golvvärme följt av tätskikt och matta. Innerväggarna är uppbyggda med moduler med en bredd på ca 700-750, täckta med råspont.

Planen är att riva ut befintligt badrum och sedan bygga nya innerväggar, där det behövs, enligt säker vattenvägg med 45x70 på c-c 45, 15mm konstruktions plywood och sedan våtrumsgips. Taket skall sänkas 50-100mm för infällda spotlights. Hantverkare kommer sedan ta vid och dra vatten och avlopp samt göra tätskikt, lägga matta och kakla väggar.

Nu till mina funderingar då jag läser både det ena och det andra
1: Vad gäller ang. sänkning av taket, måste det finnas ånspärr ovanför? Tätskikt? Ovanför badrummet är övervåningen som är uppvärmd.

2: I badrummet idag finns en fuktstyrd paxfläkt med kallras skydd som går ut genom yttervägg. Denna kommer sitta kvar. Det finns även en frånluftskanal i taket som kommer hamna ungefär mitt i badrummet, ganska nära dörren. Vad är rekommenderat att göra med denna? Förflytta under innertak och sätta på lämpligare plats eller inte dra ner genom innertak alls?

3: Ena hörnet i badrummet hamnar mitt i murstocken, se bild. Murstocken används inte idag då det är konverterat till fjärrvärme, ingen av väggarna sitter fast monterad mot murstock. Tanken är att duschutrymmet kommer hamna i utrymmet bredvid murstocken. Hur rekommenderar ni att jag bygger innerväggen här? Min tanke är att bygga ut till en "dubbel" innervägg på insidan av väggen Det krävs ca 22-25mm påbyggnad på reglarna i väggen mot vardagsrummet för att komma ut i samma "nivå" som murstocken.

4: Jag har gått i tankar om att riva bort råsponten från samtliga innerväggar i badrummet för att sedan regla upp på nytt med 45x70, på med plywood och gips. Men detta kanske är helt överflödigt? Det blir klart billigare att behålla råspont på en stor del av väggarna, de som befinner sig i zon 2, och bara montera gips på dessa. Jag är även rädd för och misstänker att väggen in mot köket är bärande (sitter vägg på samma ställe på alla plan).
Är detta dumsnålt? Vad säger ni?

5: Utan att riva befintlig toalett så är det svårt att säga men det ser ut som att innerväggarna i toaletten sitter ovanpå golvet, åtminstone den vägg som vätter ut mot hallen. Hur skall jag tänka här när jag förlänger denna vägg in mot vardagsrummet? Skall jag riva bort ned till bjälklaget i nuvarande hallutrymmet och bygga nya delen av väggen från detta och sedan skarva ihop dem eller skall jag riva och bygga från samma nivå?

6: Sänkningen av taket tar jag gärna emot åsikter om. Fästa regelverket i tak eller väggar? Vilka LED spottar (8st) är bra och vad som är bäst mellan trä kontra stålreglar? Jag använder gärna stålreglar för att sänka taket så länge priset inte blir omotiverat högt jämfört med trä, det kanske inte skiljer så mycket på denna storlek av rum? Målat gips eller Huntonit?


Tack på förhand!
 
  • Planritning över ett badrum som är redo för ombyggnation med markerade befintliga och nya innerväggar samt en murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sparsamt med kommentarer än så länge.
Jag har funderat mycket ang. hörnet som hamnar mot murstocken om jag skall sätta regelverket 5-10cm utanför. Det rör sig annars om ca 10 till max 15cm där brännbart material sticker in från hörnet på murstocken. Då den inte används idag och inte kommer användas inom överskådlig framtid så har jag beslutat att bygga de stående reglarna mot murstocken för att inte bli tvingad att kapa ytterligare 10cm från badrummets redan sparsamma innermått.
Det blir därmed en "dubbel" innervägg mellan badrum och vardagsrum.

Åter till frågorna.
1: Här är jag fortfarande vilse.

2: Paxfläkten genom ytterväggen kommer eventuellt att få sitta kvar. Däremot lutar jag åt att förskjuta frånluftskanalen i taket mot duschutrymmet och sätta en pax även där som går konstant och på högre varv vid fukt. Tankar om det?

3: se inledning på detta inlägg.

4: se första inlägg, vägg in mot kök är säkerligen inte bärande dock, det bör vara vägg in mot vardagsrum som är bärande då den är längs med taket.

5: golvet i gamla hallutrymmet sågas bort jämns med utsida på nya innerväggen. Då det är svårt att komma åt under golvet i hallen att spika/skruva så sätter jag en en ny balk på 45x170, med balkskor, längs med nya innerväggen. Denna hamnar mittemellan två befintliga balkar på 45x220. Ovanpå denna sätter jag en liggande 45x170 som stöd för innergolvet i hall och badrum. Längden blir ca 155cm, är osäker på om jag behöver sätta in en eller två kortlingar längs med denna för att stadga upp?

6: Spotlights är beställda, det blev 8st Hide-a-lite Comfort G2. Anledningen till 8st i litet badrum är att kunna placera spots på ett bra sätt för att lysa upp vid handfat, dusch, skåp m.m. och ha ljus så det räcker och gärna blir över. Spot Guard Gles beställdes också och därmed är det spikat att det blir taksänkning med 45x45 alt. 45x70 träreglar och sedan glespanel. Innertak blir sedan troligtvis någon Huntonit platta.
 
BirgitS
1. Man brukar nog inte göra något särskilt med taket i badrum eftersom ångan från duschen ska ventileras ut snabbt.

2. Med tilluft under dörren bör frånluften vara långt från dörren så att badrummet verkligen vädras igenom.
 
  • Gilla
faekie
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Man brukar nog inte göra något särskilt med taket i badrum eftersom ångan från duschen ska ventileras ut snabbt.

2. Med tilluft under dörren bör frånluften vara långt från dörren så att badrummet verkligen vädras igenom.
Det är därför jag funderar på att nyttja frånluftkanalen och sätta en paxfläkt i den. Dörren in till badrummet sitter närmre ytterväggen än duschutrymmet och jag är rädd för att befintlig lösning inte kommer ventilera nog bra i duschen annars.

Frågan är då, om det nu inte behövs något speciellt tätskikt, vilken ordning jag ska montera allt? Innerväggarna står ju inte på innergolvet utan direkt på bjälklaget.
Skall golvspån monteras först och sedan väggar och sist sänka taket?
Eller vilken ordning är rätt?
 
Jag antar att man sätter i följande ordning, rätt eller fel?:
1: Golvspån på golv
2: Plywood på väggarna med 10mm spalt ner mot golvet
3: Regla ner taket
4: Flytspackling?
5: Gips på väggar (ev. före nr.3?)
6: Tätskikt väggar och golv
7: Lägga golvmatta
8/sist: Montera innertak

Jag bifogar även en uppdaterad bild som visar prov på mina utomordentliga skills i Paint. Här är inritat med rund svart cirkel var nuvarande frånluftkanal sitter och var jag tänkt att en kommer hamna i duschen. Det är även utritat på ett ungefär var forcerad frånluft finns idag i form av pax fläkt, denna sitter ovanför toalettstol.

Edit:
Det är en duschvägg inritad mellan duschutrymmet och övriga badrummet, denna kommer bestå av 4*10st glasblock och går därmed inte helt upp till taket. Samtliga väggar, utom den som rivs, i nuvarande badrum kommer mest troligt att få behålla råsponten i innerväggarna om det inte är någon nackdel? Avstånd mellan duschvägg och närmaste innervägg med råspont blir ca 50cm.
 
  • Schematisk bild av badrumsrenovering i Paint med markerade positioner för frånluftkanal, ny innervägg och duschutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ordningsföljden mellan de olika skivorna tak osv är nog inte så viktigt. Om du skall ha matta på golvet, så ÄR den tätskikt. Tätskiktet på väggarna skall dras ned och överlappa mattan som är uppdragen på väggen.

Detta med två PAX fläktar i rummet bör du kanske kolla lite med ngn. som kan ventilation. Vet inte om det fungerar, framförallt om båda skall vara individuellt fuktstyrda. Om venilationskanalen är lång, så är det inte säkert att en paxfläkt orkar få ut så stort flöde. Ev. bättre med en kanalfläkt, som kan styras av en lös fuktsensor i badrummet.
 
  • Gilla
faekie
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ordningsföljden mellan de olika skivorna tak osv är nog inte så viktigt. Om du skall ha matta på golvet, så ÄR den tätskikt. Tätskiktet på väggarna skall dras ned och överlappa mattan som är uppdragen på väggen.

Detta med två PAX fläktar i rummet bör du kanske kolla lite med ngn. som kan ventilation. Vet inte om det fungerar, framförallt om båda skall vara individuellt fuktstyrda. Om venilationskanalen är lång, så är det inte säkert att en paxfläkt orkar få ut så stort flöde. Ev. bättre med en kanalfläkt, som kan styras av en lös fuktsensor i badrummet.
Helst pluggar jag ventilationskanalen i taket om den inte behövs men som sagt så är jag rädd för att ventilationen inte blir tillräcklig med tanke på badrummets utformning och var tilluft och frånluft hamnar i förhållande till zon 1. Men det kanske inte spelar så stor roll när det är så litet badrum som 5.5kvm?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.