Hej,

Vet att det redan finns trådar om ämnet men måste ändå fråga i mitt specifika fall då jag inte blir riktigt klok på detta. Kommer ta hjälp av elektriker för inkopplingen men önskar er hjälp om vilken spis jag ska köpa.

Idag finns en gammal spis inkopplad enligt bilder. Vad jag kan förstå går den över endast en säkring så torde då vara 230V?

Min fråga:
Ska jag nu köpa en 230 eller en 400V spis och varför?

Tack på förhand!
 
  • Elanslutningar i en öppen eluttagdosa med trassliga kablar och skruvterminaler på en vägg, indikerar behov av professionell hjälp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen säkringsskåpspanel som visar gammal elektrisk inkoppling med kablar och säkringsfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal spis inkoppling med synliga ledningar och kopplingsplintar i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en gammal etikett med teknisk information om elanslutning för spis, med symboler för 230V och 400V anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillaklenby
  • Laddar…
Jag är ganska säker på att den där går på trefas.
Och att du har trefas + nolla draget till uttaget, då kan köra både 230V och 400V spisar.

Lägg gärna upp en bild på säkringen/centralen du tänker att den går till.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alla bilder du visar tyder på att den är inkopplad med tre faser, nolla och jord.

Att den bara skulle gå på en säkring, vad baserar du det på?
 
Och du kan som sagt köpa en spis för 230 eller 400V.

Det viktiga är att du inte köper en 230V spis som bara går på en fas. För nuvarande inkoppling är troligen säkrad med 3 st 16A säkringar. Om du vill ha en enfas spis så brukar det behövas en 20A säkring. Och dina nuvarande trådar tål inte 20A. Då behöver du byta matning mellan elcentralen och spisen.

Så välj en spis som går på två eller tre faser. Numera är de flesta gjorda för 230V på flera faser. och det kan du ha eftersom du har nolla/neutral i dosan.

I elnätet har man 400V mellan två faser, och 230V mellan en fas (vilken som helst av de tre faserna) och nollan. Så en elspis som går på 400V använder bara två eller alla tre faserna, elementen kopplas in mellan faserna. En spis som går på 230V kopplar in elementen mellan en fas och nollan. och fördelar elementen mellan faserna så att belastningen på varje fas blir måttlig.
 
Den kopplingen är definitivt tre faser! Kolla säkringarna igen så hittar du nog två till ska du se!

Jag skulle köpa en spis med trefas enbart för att få en bra belastning samt bättre effekt på spisen. Vissa spisar med enfas "pausar" värmen på vissa plattor en kort kort stund för att kunna ge effekt till en annan platta etc (har jag hört, inte sett själv). Det funkar säkert bra men tar längre tid helt enkelt! :)
 
Hej och tack för svaren.

Spisen är i sommarstugan så jag kan inte ta kort på centralen nu!

Eftersom spisen ska användas i en sommarstuga kommer belastningen inte bli stor och vi kommer troligen max använda två plattor i taget (bacon och ägg!) och ugnen väldigt sällan etc.

Spisen vi har kollat på är denna: http://www.elon.se/vitvaror/spis/cy...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Det är en 50 cm spis från Cylinda, 230V. Den finns även som 400V men kostar då 500:- mer och vet ej om det är motiverat i detta fall.

Men som jag förstår era svar kan jag köpa 230 el. 400V och själva inkopplingen funkar ändå?

Mvh Henrik
 
När man läser manualen, http://eelabstatic.se/Document/Article/78513/manual-fullhojdsspisar-cylinda-9001443.pdf på sid 18, så ser man följande text
"
Information till installatören
Spisen är konstruerad för att anslutas till ett 230 V strömuttag. Den måste säkras med en 25 A proppsäkring. ... Spisen är utrustad med en anslutning kabel med jack.
"
Det lär sitta följande kontakt på spisen, https://www.elbutik.se/product.html/norwesco-stickpropp-2-pol-25a-med-jord-230v

Med andra ord så går den inte att koppla den till två-/trefas utan bara till enfas.

Jag skulle lägga till femhundringen och få en spis som kan anslutas till trefas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kolla på BOs utmärkta Spis Bibel
https://docs.google.com/file/d/0BzKxVP7gn2uTNVVlcWh5Z1MtZEE/edit
Teoretisk kan den var kopplad 3X230 Volt med nolla matat från samma fas.
I lägenheter från "miljonprogrammet" är många lägenheter matade med 1 st FAS + PEN, lägenheten har bara en FAS men om man trådar om lägenheten förbereder man för 3-FAS matning. i framtiden.
Har du tillgång till ett mätinstrument så kontrollera om där är 400 volt mellan faserna anslutning 3 - 4 - 5 - 3
är det 0V men 230 till nollan är alla element matade från samma fas.
Men skulle det vara en sådan inkoppling skall Nollan vara 4 mm² vilket den inte är här.

Citat från Bo
3. Detta exempel kan handla om samma spis som i fall 2 – den är bara inkopplad på ett annat sätt. Här har man parallellkopplat alla tre värmeelement och kopplat in dem mellan en (1) fas och nolla, 230 V. Det är så man måste göra i gamla lägenheter med enfas.
 
Redigerat:
Nackdelen med att endast köpa en spis för enfas är ju att säkringen kommer att gå den dagen man drar på ugnen och två plattor utan att tänka sig för. Maxförbrukning på maskinen är 7,5kW vilket innebär cirka 30Amp.

Jag skulle definitivt lägga 500 extra för att få spisen i trefas när det ändå finns - Den dagen säkringarna tar slut och det är några mil till butiken så kommer du att ångra dig...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är som sagt inte spänningen 230/400V som är problemet utan strömstyrkan.
 
kimf
Det är defintivt en trefas-spis du har nu, hade utan tvekat gått på en ny trefas om skillnaden var 500kr.
Eftersom det nu är en trefas är den troligen bara säkrad med 3st 16amp säkringar, så ska du byta till en enfas som kräver 25 eller 32 amp istället ska du dessutom betala elektrikern för att byta passdelen i proppskåpet för större säkring (kostar typ inget), eller byta automatsäkring (kostar förmodligen ungefär den där femhundringen du "sparade på spisen"), beroende vad du har för säkringar i stugan.
 
"kostar typ inget" är en sanning med modifikation. Ska man säkra av spisen med 25A så måste man även ha (minst) 25A huvudsäkringar. Det kan lätt kosta ett par tusenlappar mer per år i nätavgift jämfört med 16A. Då är 500:- mer i inköpspris inte så mycket att fundera på.
 
kimf kimf skrev:
Det är defintivt en trefas-spis du har nu, hade utan tvekat gått på en ny trefas om skillnaden var 500kr.
Eftersom det nu är en trefas är den troligen bara säkrad med 3st 16amp säkringar, så ska du byta till en enfas som kräver 25 eller 32 amp istället ska du dessutom betala elektrikern för att byta passdelen i proppskåpet för större säkring (kostar typ inget), eller byta automatsäkring (kostar förmodligen ungefär den där femhundringen du "sparade på spisen"), beroende vad du har för säkringar i stugan.
Inte att förglömma ny matning från proppskåp till dosa.... Är det säkrat idag på 3x16Amp på 2.5 kabel så så måste det hela bytas ut till 4mm2 för 20Amp eller 6mm2 för 25Amp eller för det extreme 10mm2 för 32Amp.... Just saying...
 
kimf
useless useless skrev:
"kostar typ inget" är en sanning med modifikation. Ska man säkra av spisen med 25A så måste man även ha (minst) 25A huvudsäkringar. Det kan lätt kosta ett par tusenlappar mer per år i nätavgift jämfört med 16A. Då är 500:- mer i inköpspris inte så mycket att fundera på.
Sant, passbiten kostar några kronor, och tar 2 min att byta. Men om det behöver säkras upp också så kostar det ju på såklart.

slacker slacker skrev:
Inte att förglömma ny matning från proppskåp till dosa.... Är det säkrat idag på 3x16Amp på 2.5 kabel så så måste det hela bytas ut till 4mm2 för 20Amp eller 6mm2 för 25Amp eller för det extreme 10mm2 för 32Amp.... Just saying...
Juste, nya FK:n är nog det som kostar pengar i detta fallet, inte själva säkringen :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.