Jag vill hävda att en rätt arrangerad rabatt är mindre tidskrävande att sköta jämfört med en gräsmatta som annars skulle klippas med traditionell gräsklippare, även en robotgräsklippare konsumerar tid (mer eller mindre beroende på fabrikat, tomtutforming och installation).

Det viktiga är att planera rabatten rätt utifrån zon, väderstreck, årstider etc. Även viktigt att inte snåla med växter från början - då ger man ogräset en chans att etablera sig. Snarare köpa så mycket att man måste plocka bort efter ett år eller två.

Allting kostar. Magkänsla baserat på mina erfarenheter är att en rabatt kan initialt kosta mer per m2 jämfört med en gräsmatta, men att det över tid jämnar ut sig.

Har man det ekonomiska utrymmet så skulle jag rekommendera att ta hjälp av en trädgårdsarkitekt, särskilt om man inte är så intresserad av det gröna.

Har men en tight budget så är jag övertygad att man kan få bra hjälp på närmaste trädgårdskedja eller plantskola. Se bara till att ha med dig ett bra underlag och försök att gå dit vid tidpunkt när det är mindre tryck i butiken.

Med underlag menar jag (hand)-ritning över tomt, gärna utskriven satellitbild över huset och dess närmaste omgivning - då för att se relation mot andra byggnader, vägar etc.
Och även en eller ett par utvalda inspirationsbilder.
Kika på nätet, trädgårdar i din närhet. Klockrent att knata in på en botanisk trädgård - tänk att allt är möjligt!

När det gäller jordmån tror jag antingen eller. Alltså antingen en väl uppgraderad matjord eller sand/grus. Jag har båda och upplever att det växtknakar lika mycket i båda - men att jag inte behöver vattna den senare knappt alls efter att växterna etablerat sig.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jag ser pulkabackepotential!
 
  • Gilla
Xilona
  • Laddar…
Xilona Xilona skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
Ett vattenfall som övergår till en slingrande bäck som slutar med ett till vattenfall som rinner ner i en damm.

Blå trädgårdsnäva är en vacker och bra marktäckare.
 
Jag hade köpt höga L-stöd, typ 1800-2000mm och planat ut så att du hade en större plan yta. Om du sen vill bryta av lite mot L-stöden så kan du bygga en mindre mur ca. 1 meter ifrån L-stödet, typ 800mm hög eller något som du sedan sätter rabatt i.
Har själv haft nivåer och det är ett helsike att köra klipparn i 45 grader =O)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L
Dojor :)
 
ricebridge ricebridge skrev:
Vad ni än gör – se till att det går att komma fram med gräsklippare!
Det är en av anledningarna till att vi vill unvika slänterna och få till en annan lösning. Men ja, vi tänker på hur vi skall göra med gräsklippningen. Planen var robotgräsklippare, men det var innan vi insåg hur tomten blev formad, nu vet vi inte riktigt...
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Här är fler tips på vad du kan göra med en slänt: Pallkragodling, lekplats, stödmurar, trappor, fina växter med mera [länk]
Vi hade nog en tanke på en kombo av de saker du nämner, men vet inte riktigt hur vi skall lägga upp det ännu. Vi har ju rätt små men branta slänter så vet inte vad bästa lösningen blir... :)
 
Jante Jante skrev:
Kanske tänka lite mer organiska former för att bryta av en smula ;)
skulle kunna vara någon form av vattenspel också med en bäck + damm.

//Jante
[bild][bild]
Gillar speciellt sista bilden, blir lite Hobbit-känsla över det hela. ;) Man kanske skulle kunna fixa en uteplats i slänten, det har vi intew tänkt på faktiskt, har bara tänkt att vi måste få det så platt som möjligt...
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det där med barn och gräsmatta, jag tror man skjuter sig rätt mycket i foten om man planerar sin tomt utifrån att barnen kan leka på lekplatsen. Att bara kunna släppa ut ungarna i trädgården är magiskt bekvämt.
Nu har iv ju som sagt inga barn i dagsläget, men vi tänker allt att eventuella framtida småttingar skall kunna vara i trädgården också. Menade mer att man kanske inte behöver fixa en hel lekplats hemmavid, men det finns allt plats att ha en gungställning, sandlåda, lekstuga eller liknande. Kanske dock inte alltihop... ;)
 
Xilona Xilona skrev:
Vi vill ha en hyfsat lättskött tomt. Jag vill ha bärbuskar och fruktträd, kunna odla potatis, tomater osv, men inga större rabatter. Vi skall ha en altan mellan huset och garaget som även sträcker sig en liten bit bakom huset. Har inga barn i dagsläget men finns lekplats i närheten om det skulle bli aktuellt, och vi har plats i öster (till höger om huset om man står på gatan) för eventuell sandlåda, studsmatta etc.

Vi kan inte fylla mer mot gatan tyvärr då kommunen har regler att man inte får höja (eller sänka) tomten mer än 1 meter 4,5 meter från gata eller tomtgräns. Bakåt (i norrr) så kan vi inte gräva ut speciellt mycket mer innan vi stöter på berget... :/
Berg är bara trevligt att få fram tycker jag och det skapar naturlig möjlighet till både terrassering och lekytor för ev kommande barn. Jag tycker inte man ska vara orolig för berg med barn, vi hade en häftig bergknalle på förra tomten där jag fäste lite olika linor så barnen kunde klättra och ha sig. Riktigt kul ställe. Sen skulle jag rekommendera att ni tänker på pulkabackemöjligheterna på tomten. Vår lilla backe var otroligt välutnyttjad och skönt som förälder att ha bra uppsikt på dem när de är lite mindre men stora nog att åka själva.

Annars såg jag någon rekommendera mycket plantor i eventuella rabatter/planteringar. Kan inte annat än hålla med. Hellre för mycket än för lite och gärna sånt som själv expanderar och agerar marktäckare.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Stora träd mot norr, nordväst och nordöst är aldrig fel, för att hindra vinden och för att ge inramning och bjuda in djur och natur, vilka behövs om man vill ha en frisk och levande trädgård.

Sedan finns det en del mindre träd och stora buskar som är bra att använda, inte minst om man har liten tomt. Ex) Fruktträd, prydnadsfruktträd, hägg, fågelbär, katsura, hassel, fläder, syren, schersmin, slån, slånaronia, try, vissa buskrosor, häggmispel, olvon, magnolia, bergtall, pelarenar etc.
...
.
Tack för alla tips! Tror att det svåraste blir, som du säger, att bestämma hur vi vill lägga upp trädgården - vilken stil vi vill ha. Jag älskar lummiga trädgårdar men tror inte att jag har ork eller lust att hålla efter en himla massa växter som skall klippas och rabatter som skall rensas. ;)
 
N nameloser skrev:
Jag vill hävda att en rätt arrangerad rabatt är mindre tidskrävande att sköta jämfört med en gräsmatta som annars skulle klippas med traditionell gräsklippare, även en robotgräsklippare konsumerar tid (mer eller mindre beroende på fabrikat, tomtutforming och installation).

Det viktiga är att planera rabatten rätt utifrån zon, väderstreck, årstider etc. Även viktigt att inte snåla med växter från början - då ger man ogräset en chans att etablera sig. Snarare köpa så mycket att man måste plocka bort efter ett år eller två.

Allting kostar. Magkänsla baserat på mina erfarenheter är att en rabatt kan initialt kosta mer per m2 jämfört med en gräsmatta, men att det över tid jämnar ut sig.

...

Tack för tipsen! Jag har tyvärr inte så bra koll på vilka växter som passar var, det enda jag odlat är lite grönsaker, örter och jordgubbar och då i kruka på balkong tidigare, men som du säger så bör man ju kunna få hjälp av antingen plantskola eller trädgårdsarkitekt. :)
 
Christian Ek Christian Ek skrev:
Jag ser pulkabackepotential!
Haha, jo har hört det från några håll nu. Kanske får lämna en bit så att vi kan få till det... ;)
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ett vattenfall som övergår till en slingrande bäck som slutar med ett till vattenfall som rinner ner i en damm.

Blå trädgårdsnäva är en vacker och bra marktäckare.
Det lät väldigt vackert men kanske något som mer får växa fram efter ett tag. Eller när vi har ekonomin att fixa det. ;)
 
R Richard Bygg skrev:
Jag hade köpt höga L-stöd, typ 1800-2000mm och planat ut så att du hade en större plan yta. Om du sen vill bryta av lite mot L-stöden så kan du bygga en mindre mur ca. 1 meter ifrån L-stödet, typ 800mm hög eller något som du sedan sätter rabatt i.
Har själv haft nivåer och det är ett helsike att köra klipparn i 45 grader =O)
Jo, vi hade gärna planat ut tomten mer, men vet inte hur. Platån ner mot gatan kan vi inte göra mycket åt då vi inte får höja (eller sänka) marken mer än en meter 4,5 meter in från gatan. Så där har vi redan planat ut så mycket vi kan. Bakom huset har vi berg så skall vi plana mer åt det hållet så måste vi spränga. Vill vi istället plana översta nivån så får vi en hög kant väldigt nära husets baksida... Vi har en fundering på om vi skall ta dit en grävare och försöka gräva runt berget och se vad vi kan göra, om vi kan få till en större platå, men vi får se... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.