Får börja med att be om ursäkt om svaret på min fråga redan finns här. Gräsklipparen står lite dumt till nu så hinner inte riktigt kolla så noga som jag skulle behöva i forumet och på nätet.

Till saken. Var ute och klippte med åkgräsklipparen och när jag skulle backa upp för en liten slänt märkte jag att den inte tar sig fram som vanligt.

Problemet nu är att det liksom "bara rycker" lite i hjulen när jag ger gas. Motorn går jämnt och fint.

Finns det någon rem jag kan kontrollera? Hur driver den från motorn till hjulen, finns det något där att justera? Är det kopplingen som gett upp? Något annat värt att titta närmare på? Problemet uppstod väldigt plötsligt, den har fungerar bra resten av säsongen.
 
Tror mig ha hittat felet. Två grejer som strular. Dels hade det kommit in en sten mellan drivremmen och drivhjulet. Kanske var den som fick remmen att hoppa av.

Sen är det en fjäder som har gått sönder i ena fästet. Gissar att den ska haka fast i skruven närmast i bild för att hålla remmen spänd? Ska skaffa en ny fjäder.
 
  • Gräsklippares undre del med synlig sten mellan drivrem och drivhjul samt en trasig fjäder nära skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bornlate58
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.