Vi har haft en arkitekt som ritat ett hus till oss, ingen avancerad konstuktion, utan ett vanligt hus för vanligt folk utan några extravaganser.

Nu till problemet. Ingen vill bygga det. Jo en firma, de vill ha 3 miljoner - men då ingår inget kök, inga badrum och inga vitvaror eller golv. Det här är ju inte sant. Stora husfirmor är inte intresserade, typhusfirmorna bygger inget annat än sina kataloghus och småfirmorna har inte tid (eller lust) att ens räkna fram ett anbud. Skall det vara så här?

Vi kanske var dumma som anlitade en arkitekt? Skulle vi ha köpt ett kataloghus?

Någon som har något bra tips på byggare mellan Malmö och Helsingborg...?

Djup suck... :(
 
Vi ska göra på samma sätt, en arkitekt håller på med en första skiss. På en visning pratade jag med www.europahus.se och de verkade intresserade av att bygga åt oss.
 
Mitt råd är..

Ge inte upp ,om ni är övertygade om att ni vill förverkliga ert arkitektritade hus.

Vi har liksom er fått en arkitekt att rita ett hus på 100m2 i vinkel med ett etage utan "extravaganser", men mycket läckert utformat till platsen. Detta skulle aldrig ett typhus kunna ha tillgodosett.

Vi har anlitat en lokal snickare, med en anställd, som har lång erfarenhet av lösvirkeshus. De ska i aug. resa stommen och takbjälkar, lägga råsponttak med underlagspapp, sätta danogips och hänga in fönster och dörrar på ett färdigställt träbjälklag.
Sedan har jag fått möjligheten att ha ett friår som jag ska utnyttja så långt jag hinner.

Vi har valt att prioritera husbyggandet under längre tid än vad som är vanligt om man ser till att köpa ett typhus och jag tar ett större eget ansvar än den vanlige husköparen. Även om man i detta forum känner en härlig gemenskap med många gelikar.

Kostnader; mellan tummen och pekfingret så får vi en boendeyta på 100+18=118m2 för 1,1 - 1,2 miljoner med allt inräknat från skogklädd kulle till färdigställd boplats.

Det är ju en paradox med tid och pengar och husbyggen.

Ska något gå fort så är det dyrt med all samordning av entreprenörer(i kabelkanalerna bygger de hus på 400m2 på en vecka, Vad kostar det ?) å andra sidan är ett långsamt byggande omöjligt för de flesta då man sitter på fasta utgifter i vardagen.

Försök att få tag på en välrenommerad lokal byggare som ni kan diskutera ert projekt med och fundera själva på om ni kan göra avkall på saker i er vardag för att konkretisera en livsdröm.
 
Europahus ringer jag i morgon! Tack för det!

Friår... ja det vore något... men om man inte kan och inte vill...? Fast drömmen skall man inte ge upp; så sant så sant!


 
Jag skulle ringa till en BRA brädgård och boka tid med en säljare. berätta för dem att du ska bygga ett helt hus i lösvirke. då kommer de bli så sugna på att sälja materialet till dig att de vaknar till lite...
satsa på en brädgård som inte är så jättestor för det är där du som privatkund kan "komma åt" de duktiga säljarna. på Beijers största anläggning sitter de killarna två trappor upp bakom låsta dörrar och pratar i telefon med stamkunder.
Hellre då en mindre och personligare brädgård.
De vet vilka snickare som gör bra jobb och kanske har tid.
Be att få två olika namn på lämpliga hantverkare och stäm möte med dem på brädgården och snacka lite med dem så känner du vilken du vem du har förtroende för.
en i taget givetvis...
får du inget gensvar på brädgården så åk till nästa. det finns fler som vill ha dina pengar.
När du fått nån du tror på så ta en UC på deras firma, det kan löna sig.
Betala aldrig nånting i förskott! Jag vet folk som blivit blåsta på mängder av stålar.
Var även noga med vilken tid bygget får ta. ibland kan de ha fler jobb på gång samtidigt och jobbar där kunden betalar bäst eller skriker högst.
Välj även om du ska stå för materialet direkt eller om byggaren köper ut det.
Byggaren har bättre pris men du kan få samma priser om du förhandlar lite på brädgården.
lycka till!
 
Tack för tips... men det är ju liksom inte bara bräder som behövs till ett hus... Det behövs schaktfirma, grundbyggare, elektriker, vvs-montör, målare osv, dessutom är det ett stenhus vi tänkt oss...!
Det blir ju ett heltidsjobb att bara jaga dem. Sen blir elektrikern sjuk och då kan inte vvs-killen komma och sen har han inte tid igen förrän om 6 veckor och sen går målerifirman i konkurs... nej tack!

:-[
 
Med all respekt, käre m1nn 13,

men det blir ett moment 22 om du avfärdar de realistiska råd du får, med att du inte själv vill hålla i ditt byggprojekt.

Ska du bygga ett lösvirkeshus till en rimlig kostnad så blir du av nöden tvungen att ta ett ansvar för samordning av olika entreprenörer med tillhörande diskussion av priser och tidpunkter. I annat fall står du på ruta ett med de alternativ du inledningsvis tyckte var orealistiska dvs. köpa allt via en husfirma eller stort byggbolag.

Förstod jag rätt att du utesluter eget arbete i byggprocessen?

Det är ju här de stora vinsterna finns tillsammans med väl avvägda inköp av material och ibland, när så blir fallet, "specialpriser"?!! på vissa entreprenörsinsatser.



 
Många mindre husfirmor vill inte vara inblandade i entreprenaddelen. Att köpa själva huset av en hustillverkare brukar gå men nu är det högtryck i branschen och alla säljer produkter från hyllan och då tackar man nej till arkitektritade hus.

En tillverkning av småhus innebär mycket nogranna projekteringar och konstruktionslösningar för att få till en rationell och lönsam elementtillverkning.

Troligtvis passar ditt hus inte alls in i löpande bandet och då kan du inte få ett pris från eteblarade trotjänare i husbranchen

Försök med en liten nystartad husfirma som gör elementen utomlands ( polen Estland eller ... )
Dessa firmor tillverkar oftast manuellt

Lycka till
 
Har du fått kontakt med en bra snickare så känner han en bra vvs kille som i sin tur känner en bra grundläggare osv.
Det finns massor med pengar att spara om man bara vågar stå för entreprenaden själv.
 
Tja... jag skulle aldrig laga mina tänder själv eller klippa mitt hår själv, jag går till en tandläkare eller frisör. Varför ska man bygga ett hus själv när det finns folk som har det som yrke?

Problemet är alltså inte att vi INTE vill betala, problemet är att av 10 tillfrågade firmor är det bara en som gett oss ett seriöst svar, de andra har inte ens tid att räkna på vår anbudsförfrågan. Det måste vara ROT-avdragets fel! Överhettningen på marknaden gör också att priserna stiger. Man kan sätta vilka priser som helst, det finns alltid köpare... eller?
Hur som helst, tack för tipsen. Nu har vi 6 förfrågningar till ute. Håll tummarna för oss!

 
kanske lägger mig i men...
Du väljer vilken tandläkare du vill ha och sen väljer du vilken frisör du vill ha.
Sen om dottern vill ha en cykel väljer du vilken cykelaffär du vill handla hos.
Samma med huset!
Välj en snickare och en vvs kille osv
 
Jo, precis, det är ju det jag menar... sen ska man jaga snickaren och muraren... och vems är felet...??
 
Du kan även köpa in en projektledare som håller i allt.

allt är en kostnadsfråga.
 
Det verkar som att något inte stämmer...Barbarella

Att ta ett större ansvar för bygget och vara den som håller i kontakten med varje enskild entreprenör innebär ju inte att denne kan skyffla över sitt ansvar för ett väl utfört arbete. Varje yrkeskategori har ju sina garantier för att deras insats är fullgod.
Man är istället tvärtom bättre insatt i arbetet och därför att kunna syna vad varje enskild hantverkare har gjort.
Det finns anledning att påtala att den större delen av hantverkarna är justa personer som lever av att de gör ett inte bara bra, utan utmärkt arbete.

Att människor betalar dyrt för att någon huvudetreprenör tar det sk. helhetsansvaret har väl tvärtom inte visat sig vara en frisedel från att inte hamna i tvister med hantverkare som skyller på varandra. Det visar sig ju titt som tätt.
Senast talade jag med en nybliven husägare som var upprörd över slapphet hos hustillverkaren vad avser inflyttningtidpunkt. Trots garantier på annat så stod de med kartongerna mitt i byggdammet. Samme husägare hade fått indikation från alla i deras villaområde att tillverkarna slarvar med den utlovade inflyttningstiden och just skyller på försenade arbeten och leveranser. :-/

Att man påtar sig ett egenansvar innebär inte att det inte kan gå snett någonstans, men det är sällan som det behöver vara ett stort problem att reda ut det med hantverkarna som gjort jobbet.

Att ni tror er vaccinerade från trubbel i husbyggandet iom att ni anlitar en huvudentreprenör är istället illavarslande på gränsen till naivt. :surprised:

Jag hyser full förståelse för människor som inte vill bli självbyggare, men det innebär inte att andra inte både vill och kan axla ett sådant ansvar även om man aldrig sysslat med dylika frågor tidigare.

För att sticka ut hakan lite ytterligare...det är faktiskt inget hokus pokus med byggkonstruktion utan det följer väldigt tydliga och fastlagda principer. Det gäller "bara" att läsa in sig på dessa, och träna, träna på att bygga. :)

Detta Forum är ju ett utmärkt exempel på en kunskapskälla som är mycket användbar vid självbyggande. Det finns hos många av skribenterna en insikt i byggande som faktiskt med råge övertrumfar många enskilda hantverkare som ju kan sin nisch men inte ser på helheten. ;)

Så till alla tappade sugar, speciellt initiativtagaren till tråden,....plocka upp dem igen. :D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.