Godkväll! Som rubriken lyder, min tegelägg vittrar sönder. Jag kan gräva i teglet med kniv.
Väggen är utifrån och in består av, puts med bräder lagt som korsvirke, tegel, puts, gammal tapet, 50mm träregelstomme med isolering sen råspont med masonit. Började riva i skiten då jag såg myror kila in och ut och fann att de byggt bo i isoleringen sen upptäckte jag att väggen gick att gräva i hur lätt som helst.

Det konstiga är att teglet inte ser ut att vara bärande, har bjälkar och pelare som verkar vara det bärande i huset. Vad jag förstått så var huset byggt antingen 20-29 eller 09-10-talet.

Hur gör jag? Det känns inte fuktig, rensa bort boet och sätta igen? Börja riva överallt och se om det bara är gavelsidan eller hela huset? Inga sprickor i putsen utvändigt, lite småhål vid fönster och bräderna.
 
  • Skadad husvägg med isolering och synligt myrbo i en öppnad väggstruktur av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Det där är väl inomhus? Är du helt säker på att det inte är lertegel? Ser inte riktigt ut som bränt tegel - och tegel vittrar inte sönder (har aldrig sett eller hört det iaf), finns ju gott om skortstenar från 1800 som fortfarande är stenhårda.

Lertegel beter sig dessutom precis så som dina tegel gör om man gräver med kniv i dem då det egentligen bara är lera, sand och vatten som formats och torkats. Ibland uppblandat med halm.
 
Hej! @Marcussjogren Ja det är inomhus. Vet inte om det är lertegel, kan ju hoppas för då är väl allt i sin ordning, eller?
Men de översta två raderna är ju som sagt hårda tegelsten. Lägger upp en bild på en annan vägg i huset också.
 
Detta är tidigare yttervägg tror jag sedan tillbyggt utåt så den är inomhus nu.
Som ni ser på andra bilden som är tegen mellan reglar och pelare så slutar teglet en bit upp och bär inte nånting. Byggdes det såhär förr?
 
  • Tegelvägg med avslut en bit upp, träreglar och pelare, före detta yttre vägg nu inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy av en gammal yttervägg med synliga reglar, pelare och isolering samt en delvis synlig tegelmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Ja det andra ser ju onekligen ut som bränt tegel.

Det jag kan hitta verkar göra gällande att man kunde man ha lite otur med leran och få en som innehöll svavelkis eller salt.


Wikipedia t ex: "Nästan alla magra leror duger till tegeltillverkning. Leran skall vara ren från jordoch organiska ämnen så att dessa inte okontrollerat påverkar teglet vid bränningen. Om leran innehåller svavelkis kan detta innebära att teglet så småningom avsöndrar mursalt, stenen kan då vittra sönder. Bränning av tegel sker i temperaturer omkring 1000 °C."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tegeltillverkning
 
Microkatten
Kan man ha satt igen en tidigare dörröppning (t.ex.) med annan typ av (ler)tegel? Ser du någon vertikal gräns där "lerteglet" tar slut och bränt tegel börjar? Finns det hårda tegel bland de mjuka? Om du borrar ett litet hål i en sten, är det löst rätt igenom? Om teglet vittrat, varför skulle i så fall de två översta skiftena inte gjort det, och allt under gjort det? Och om de vittrat så borde de väl ändå ha kvar den brända tonen - har de det? Svårt att se på bilderna.

Många frågor, inga svar... :surprised: Men om nu allting verkar ok, kanske det 'skall vara' lersten just där? Gamla hus har gärna fått blandade konstruktioner under tidens gång.
 
M
Jag tycker ju att man ser en väldigt tydlig skillnad mellan bruk och tegel på den bilden där du visar riktiga brända stenar och någon form av kalk- eller cementbruk.

I filmen så ser man att bruket och stenarna liksom flyter ihop materialmässigt, vilket jag tycker tyder på att det är lertegel som är murat med lerbruk.

Hur i hela friden man skall säkerställa det vet jag dock inte.

Gällande din fråga om hur vida tegelväggar brukar vara bärande eller inte, så är min teoretiska erfarenhet här från forumet bara att tegelväggar och fasader inte brukar vara bärande utan man har en bärande konstruktion innanför tegelväggen.

Och ja - om det är lertegel så är allt i sin ordning!
 
Tack för era svar:D
Jag har pratat med lite vänner som också tror det är lersten så jag hoppas nog på det och sätter igen väggen igen. Eller tycker ni man bör ta dit en murare?
 
Lersten bör du dock inte tilläggsisolera då fukten inte tillåts vandra igenom, då blir stenen för blöt och kan börja smula.
 
M
A Anselius skrev:
Jag har pratat med lite vänner som också tror det är lersten så jag hoppas nog på det och sätter igen väggen igen. Eller tycker ni man bör ta dit en murare?
Nä att ta dit en murare tror jag inte du behöver bry dig om. Däremot så måste man vara försiktig med lersten eftersom den är ganska känslig för långvarig fukt. Den kan ta upp fukt under hösten och avge under våren och sommaren utan problem, bara den får torka ut med jämna mellanrum.

Det vill säga - bygg inte igen den med plast och grejer, utan gör lite efterforskningar om hur man brukar behandla lertegelväggar.
Det absolut bästa hade nog kanske varit att putsa väggen med lerbruk - men gör lite efterforskningar så finns det nog en hel del material att läsa på Internet.
 
  • Gilla
Kipa
  • Laddar…
Ifall du vill vara säker på att det är obränt kan du ta en bit "tegel" och lägga i ett glas vatten över natt. Är det bränt händer inget, är det obränd lera löses den upp.

Edit: Som tidigare sagt, det är jätteviktigt att lertegel kan ventileras åt båda hållen. Den förlorar sin styrka och bärighet om en bir för fuktig. Däremot är den mycket bra på att buffra fuktighet, så kortvarig vattenexponering klarar den. Ingen ångspärr på insidan, och använd cellulosabaserad isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.