Jag har bytt tändstift, gjort ren magneten och monterat med rätt spel mot svänghjulet.
Jag har kollat så att den inte är kortsluten av dödmansgreppet.
Jag har skruvat ur tändstiftet och lagt kontakt med godset men ej fått någon gnista.

Någon som har något tipps ? ?
Vad kan man mera göra ?
 
Resistansmätning på tändspolen?
 
Har inte mätt och vet inte hur.
 
Finns det kondensator på en sån är det ett hett tips
 
Det är bara en magnet mot svänghjulet. 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa att spänna dödmansgreppsvajern, annars kan det vara microbytaren som påverkas av nämnda vajer.
 
Det var det första jag kollade 3.jpg
 
P pilot10 skrev:
Det var det första jag kollade[bild]
Hur gick det :-o ?
 
Ett fel kan vara att krysskilen har skjuvats av efter påkörning av något som gjort tvärstopp.
För att vevaxeln inte ska gå av så klipps kilen istället.
Detta gör att tändningen inte stämmer, tändspolen styrs av svänghjulet medan brytaren av vevaxeln och när de inte sitter rätt blir det ingen/dålig gnista.

Nu är tråden över 4 år så piloten har nog fixat så han kan klippa på ett eller annat sätt.

Protte
 
  • Gilla
kebab
  • Laddar…
jo, säkert. Jag fick exakt samma problem häromdagen och hittade tråden. Därför jag undrade ;)
 
döda tändspolar är ju annars väldigt vanligt.
 
Oki, testar att byta den. (Provade att resistansmäta den, 5 kohm, vilket ska vara perfekt. Men ändå ingen gnista). Däremot verkar det vara väldigt dålig magnet i svänghjulet.

170kr för ny spole på Ebay. Hjälper inte det så blir det skroten. (Hade det inte varit för att jag renoverat upp allt annat på den i våras så hade jag inte brytt mig. Suck)
 
tänk på att det finns trettielva olika spolar också. Behöver inte var rätt för att de ser lika ut. Avstånd mellan skruvar skiljer, avstånd till svänghjulet skiljer osv osv.
 
K kebab skrev:
Oki, testar att byta den. (Provade att resistansmäta den, 5 kohm, vilket ska vara perfekt. Men ändå ingen gnista). Däremot verkar det vara väldigt dålig magnet i svänghjulet.

170kr för ny spole på Ebay. Hjälper inte det så blir det skroten. (Hade det inte varit för att jag renoverat upp allt annat på den i våras så hade jag inte brytt mig. Suck)
Gammal tråd men har samma problem nu med exats samma problem. Kan du ge mig beteckningen på tändspolen? Allr är bortsuddat på min klippare.
 
A
M Magnuslennart skrev:
Gammal tråd men har samma problem nu med exats samma problem. Kan du ge mig beteckningen på tändspolen? Allr är bortsuddat på min klippare.
Det är motorn som är det viktiga..
Kan du hk antalet så är det bara söka på en Briggs motor... De passar oavsett..
Men inte de med vit och röd toppkåpa för de har brytarspetsar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.