Bor i ett hus byggt 1910, 2 våningar, källare samt oisolerad kallvind med stå-höjd, murad skorsten i mitten av huset (klassisk layout)
Vattenburen bergsvärme, samt vedkamin i källaren där oljepannan stod som bara eldas i ibland, mestadels vid temperaturer under -5˚C.

Problem: På vinterhalvåret skapar eldning i kaminen problem på vinden med varierande temperaturer, fuktbindning etc. Ej möjligt att elda kontinuerligt, vill ej sluta elda.

Fråga: Hur löser jag detta bäst? Ska jag isolera skorstenen i vinden så att den inte värmer vinden? Bästa material? Fukt/diffusions spärr?
 
Det blir väl knappast bättre fuktförhållnaden på vinden genom att göra det kallare?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Varmare luft är torrare, så du ska absolut inte isolera skorstenen om du har problem med fukt. Bättre diffusionsspärr mellan bostaden och vinden och bättre (forcerad) ventilation i bostaden hjälper.
 
Daniel: Jag tänker jämnare temperaturer.

Problemet är att skorstenen värmer upp vinden de dagar då jag eldar i kaminen, men sedan svalnar den och då blir det kallt. Vinden är oisolerad men råspånt på takstolarna (100x100mm stockar) och på vintern är det fuktigt där uppe.

Det blir inte kontinuerlig värme eftersom jag inte behöver använda kaminen då bergsvärmen värmer huset, men effekten av att ha en varm skorsten mitt i huset är för bra att inte utnyttja.
 
Det måste väl vara bättre att det är varmt (och torrt) några dagar ibland än att det är kallt och fuktigt hela tiden?
 
Om det är kallt och stabilt blir det väl inte fuktigt.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Stopp, dags att sortera upp alla hopblandade äpplen och päron här.

Du har ett klassiskt problem: Nytt tänk i gammalt hus.

Ditt hus är uppbyggt efter två principer:
1. Huset ska andas.
2. Murstocken ska vara varm.

Det förstnämnda innebär att hela kåken så att säga är diffusionsöppen, medan det sistnämnda innebär bl a att vinden byggts därefter.

Nu när du så att säga bryter mot principen om kall murstock, värms inte den fukt bort som ALLTID funnits på vinden. Dvs, det är inte den varma skorstenen som orsakar fukten. Tvärtom är eldandet din sista försvarslinje mot att det blir ÄNNU fuktigare däruppe.

För att få en frisk vind behöver du alltså vidta flera åtgärder - men att isolera skorstenen är inte en av dem. Då "häller du bara bensin på brasan".

Att diffusionstäta upp mot vinden låter kanske bra. Men då huset inte är byggt på det viset, är det omöjligt att få helt tätt. Risken är stor att fuktbelastningen ökar där fukten tränger upp - t ex vid takstolarna. Inte bra.

Hellre då värma och ventilera vinden så mycket som det går.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
EDIT: "Nu när du så att säga bryter mot principen om VARM murstock" ska det förstås vara.
 
Skrot-Nisse Skrot-Nisse skrev:
Om det är kallt och stabilt blir det väl inte fuktigt.
Precis tvärtom. Ju kallare luften är desto mindre vattenånga kan den innehålla och risken för kondens blir större.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
...dvs principen om daggpunkt.
 
  • Gilla
Skrot-Nisse
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
EDIT: "Nu när du så att säga bryter mot principen om VARM murstock" ska det förstås vara.
Det går att redigera sina egna inlägg :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jätte bra svar, jag tror jag förstår lite bättre. (y)

Om vi tar detta med oregelbunden (några dagar i streck) uppvärmning (jag har inte tid/möjlighet att hålla den varm november-mars), är detta sämre än att inte värma den alls? Den varma stocken ger mycket trevlig effekt i hela huset speciellt eftersom vi har gamla fönster (=ventilation självdrag).

Om man tänker så här istället; om jag isolerar vindarna och håller en högre temperatur där uppe, dvs gör om dem till bostadsyta (varmförråd), är detta bättre?

Gissar då att hur jag isolerar kring takstolarna är mycket viktigt. Det är gamla stockar utan plankor som bryggar dem, dvs hela utrymmet är öppet.
 
Lite värme ibland är bättre än att inte värma alls.
Det första du bör göra är att se till att fuktig luft inte kommer upp på vinden från bostadsutrymmet - Utomhusluften är i allmänhet torrare än inomhusluften, särskillt på vintern. Det kan göras dels genom att se över tätning/diffussionsspärr i bjälklaget och dels genom att installera mekanisk ventilation som skapar ett litet undertryck i bostadsdelen.

Om du har tänkt använda vindsutrymmet till något och vill isolera det så är det en annan fråga som kräver en del fundering beroende på husets konstruktion. De största problemen med gamla hus uppstår när man gör förändringar...
 
  • Gilla
Skrot-Nisse
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lite värme ibland är bättre än att inte värma alls.
Det första du bör göra är att se till att fuktig luft inte kommer upp på vinden från bostadsutrymmet - Utomhusluften är i allmänhet torrare än inomhusluften, särskillt på vintern. Det kan göras dels genom att se över tätning/diffussionsspärr i bjälklaget och dels genom att installera mekanisk ventilation som skapar ett litet undertryck i bostadsdelen.

Om du har tänkt använda vindsutrymmet till något och vill isolera det så är det en annan fråga som kräver en del fundering beroende på husets konstruktion. De största problemen med gamla hus uppstår när man gör förändringar...
Jo jag har märkt det som du säger med förändringar. Man kunde verkligen bygga hus för 100 år sedan.

Om vi håller oss till ursprungstanken att inte isolera vinden utan ha den som kallföråd. Hur tätar jag bäst utan att riskera problem med fukt underifrån?

Problemet med undertryck är ventilationen genom fönstren där jag är inne på att skapa ett övertryck för att reducera att det blåser in för mycket när det är 0˚C och blåsigt, men det är nog en annan diskussion.
 
Att skapa övertryck kan vara helt förödande! Det kommer att tryckas ut fuktig inomhusluft i husets stomme där den kyls ned och fukten kondenseras. Det finns bättre sätt att slippa fönsterdrag.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.