Efter en hel del pysslande med gräsmattan utan att den vill bli grön har jag efter sökande kommit fram till att min gräsmatta har fått rödtrådssjuka (pink patch) över i stort sett hela gräsmattan (vissa delar är ändå okej, åtminstone inte gula, än...). Gräsmattan har rosa klumpar och rödaktiga strån som sedan vissnar.

Gräsmatta med ojämn grön färg och tecken på rödtrådssjuka omgiven av träd och en staketrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med tecken på rödtrådssjuka med rosa klumpar och röda strån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med tecken på rödtrådssjuka, rosa klumpar och rödaktiga strån bland det gröna gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag kan läsa mig till så uppkommer den vid kvävebrist, och med tanke på att förra gödslingen gick åt pipan pga Gardenas usla stroller (bränt/ogödslat om vart annat) så kan jag tro att detta stämmer.

Jag köpte en centrifugalspridare och gödslade med Weibulls super gramino som har ganska hög andel kväve.

Min tanke och fråga är nu, bör jag även kalka för att få rätt PH-värde? Kan jag göra det med en gång? Super Gramino innehåller ju ingen kalcium alls. Det är ju trots allt en svamp, och jag har vid regn även en del vanlig svamp i mattan.

Weibulls super gramino:
Etikett på Weibulls Super Gramino gödselmedel med NPK-värden och andra näringsämnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Min uppfattning om pink patch är inte att den uppkommer för att du har en sur jord eller brist på kväve, utan kan uppstå i vilken gräsmatta som helst under längre tid med konstant fukt eller ihållande regn, eventuellt i kombination med dålig dränering.

Men om gräsmattan är frisk och välgödslad, som du är inne på, minskar risken att det uppkommer igen då gräsmattan blir mer motståndskraftig. Jag tror inte du löser problemet fullt ut med gödsling eller kalkning tyvärr.

Ett recept skulle kanske kunna vara en runda med vertikalskäraren, och om du brukar vattna så vattna sällan men mycket vid torka.
 
mg765 mg765 skrev:
Min uppfattning om pink patch är inte att den uppkommer för att du har en sur jord eller brist på kväve, utan kan uppstå i vilken gräsmatta som helst under längre tid med konstant fukt eller ihållande regn, eventuellt i kombination med dålig dränering.

Men om gräsmattan är frisk och välgödslad, som du är inne på, minskar risken att det uppkommer igen då gräsmattan blir mer motståndskraftig. Jag tror inte du löser problemet fullt ut med gödsling eller kalkning tyvärr.

Ett recept skulle kanske kunna vara en runda med vertikalskäraren, och om du brukar vattna så vattna sällan men mycket vid torka.
Jag rullade ut gräsmattan förra året, den var riktigt fin ända tills hösten då jag hade samma problem som nu, så sjukdomen verkar ha övervintrat och är nu kvar. Jag har absolut inte vattnat särskilt mycket detta året och det har varit ganska torrt tills denna veckan när jag ser mer rosa än tidigare.

Jorden under är ca 5-10cm med, tror jag, ganska dålig matjord, dock inte alls särskilt lerig. Markentreprenören sa att det skulle vara bra jord, näringsmässigt vet jag inte, men jag har en hel del ogräs, tegel, gips, glas och metallskrot i rabatten. Under detta skikt ligger originaljorden som är ganska sandig. Ingen av jordarna håller vatten tillräckligt länge för att det ska bli för blött.

Jag vertikalskar, dressade och stödsådde för en månad sedan, så det lär inte förbättra något att vertikalskära igen.
 
Bjors Bjors skrev:
Efter en hel del pysslande med gräsmattan utan att den vill bli grön har jag efter sökande kommit fram till att min gräsmatta har fått rödtrådssjuka (pink patch) över i stort sett hela gräsmattan (vissa delar är ändå okej, åtminstone inte gula, än...). Gräsmattan har rosa klumpar och rödaktiga strån som sedan vissnar.

[bild] [bild] [bild]

Vad jag kan läsa mig till så uppkommer den vid kvävebrist, och med tanke på att förra gödslingen gick åt pipan pga Gardenas usla stroller (bränt/ogödslat om vart annat) så kan jag tro att detta stämmer.

Jag köpte en centrifugalspridare och gödslade med Weibulls super gramino som har ganska hög andel kväve.

Min tanke och fråga är nu, bör jag även kalka för att få rätt PH-värde? Kan jag göra det med en gång? Super Gramino innehåller ju ingen kalcium alls. Det är ju trots allt en svamp, och jag har vid regn även en del vanlig svamp i mattan.

Weibulls super gramino:
[bild]
Om du har lågt pH (under 6) så kan du kalka även om du har gödslat med Super Gramino.
 
L lundsbo skrev:
Om du har lågt pH (under 6) så kan du kalka även om du har gödslat med Super Gramino.
Och enda sättet att ta reda på det är att skicka iväg jordprov?
 
Bjors Bjors skrev:
Och enda sättet att ta reda på det är att skicka iväg jordprov?
Eller köpa en pH mätare typ https://www.wexthuset.com/odling/jo...yTR0mcRo6QA8HyX6aKRu-02Hq0oTVY9WagaAtuZ8P8HAQ

Har du tur kanske någon bekant har en du kan låna.
Jag vet någon som använder lackmuspapper och han säger att det går bra;
Såhär mäter du pH-värdet:

1. Ta bort det översta lagret (cirka 3 cm) jord och gräv ungefär 20 centimeter djupt. Gör flera hål på de områden du intresserar dig för. Du behöver cirka 2 deciliter jord.

2. Häll jorden i en stor burk, bägare eller bunke med lock. Tillsätt avjoniserat eller destillerat vatten och rör runt. Proportionerna ska vara två tredjedelar vatten och en tredjedel jord.

3. Sätt på locket och skaka i minst 2 minuter.

4. Vänta i minst 10 minuter så att jorden hinner lägga sig på botten.

5. Doppa pH-mätaren (eller lackmuspapperet) i vattnet ovanför det sedimenterade jordlagret.
Följ instruktionerna på mätaren.

6. Läs av och notera resultatet. Ta flera prover på andra ställen om du tror att de kan skilja sig åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.