Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Masken inköpt för 400 kr. Den är testad 1 h. Han tycker den fungerar för det luktar inte färg längre, men det blir ett tryck i nacken och inte särskilt bekväm.
Masker blir nog aldrig helt bekväma, ofra drar man åt remmarna lite för hårt också. Men det är väldigt personligt vilken mask man tycker är bekvämast.

Spontant lät dock 400 riksdaler billigt för en bra mask. Jag har ingen större erfarenhet av andra än "den jag alltid använt", men det finns säkert någon här som har bra koll :)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det vi har gjort nu för att minska risken för att det ska ruttna igen är att ha riktigt torrt virke, att stryka ändträet med olja och sedan måla med en beprövad typ av färg.
Angående torrt virke - har ni mätt det? Jag håller normalt inte på med virke utomhus men skulle ändå vara lite fundersam kring fuktkvot efter att det legat ute under en presenning så länge.

Vad hade säljaren för argument för att stryka olja skulle vara bättre än att ställa i olja? Låter mkt märkligt i mina öron, men jag har haft fel förr;)

Bra med masken!
 
Jag glömde skriva att vi plockade in virket i förrådet (med golvvärme) på vårkanten, så det har legat inne några månader också. Vi har inte mätt fuktkvoten ...

Jag ska se om jag får tag på säljaren igen! Minns inte vilka argumenten var.
 
Stackars Ludvig! Vilket projekt ni lurat på honom! Jag delade upp mitt staket på 2 år. Så andra året gjorde jag 28 meter vitt stycket. 1 bräda per dm. Olja ändarna var det enda som gick fort och var lite kul. Doppa 4 brädor åt gången i hinken, räkna till 30, lyfta upp dem så de fick droppa av och sedan vända dem... Däremot att stryka varje bräda 3 ggr med färg var ju döden... :) hoppas han får bra betalt! ;)
PS, jag körde med Nordsjö One de två yttersta lagren. Staketet är fint efter iaf 2 år! :) DS.
 
Vitt staket?!
Ni är galna, men det är fint när det är nygjort. :)

Och ni verkar ju ha planer för nästa ommålning så.. ;)

Kör bara kör!!
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag gillar staketet, men bra att ni bor i Lomma och inte i Lund, för då hade det varit plank :rofl:

Jag bifogar ett citat ur en annan tråd
M Mainstream skrev:
Från Lunds kommun:

"Det krävs inte bygglov för att sätta upp staket om det är genomsiktligt till minst 50% och mellanrummen är jämnt fördelade. Om det är tätare, eller om brädorna är djupare än vad dom är breda, räknas det som plank."

[länk]
 
Jag tror det är tolkningsfråga. Det ska vara 50 mm mellan varje bräda och varje bräda ska vara 50 mm breda förutom var tredje inklusive stolparna som ska vara 100 mm. Men på vissa ställen är avståndet mellan lite mindre än 50 mm medan på andra ställen är det något mer.
 
harry73
Och brädorna ska vara bredare än vad dom är djupa.
Men det var bara ett exempel på hur fyrkantig och konstig reglerna kan vara
 
H H-Thomasson skrev:
Jag har aldrig sett ett fräscht staket i mitt liv.
Dom ytterst få som är fin är slitna igen när man åker förbi om något år.
Det är min erfarenhet av staket. Det är bara att läsa vad Marlena skriver som är inne på sitt tredje staket i och med detta projekt.
Grannen och jag byggde ett staket i tryckt virke som fick torka en vinter inomhus. Underdelen har enbart en svag droppnäsa men överdel formades, sedan grundade vi och två lager färg. Vi sprutade färgen och om jag ej minns fel var det en alkydoljefärg vi använde.
Idag 25 år senare finns inget murket men dags för en omgång färg. Har tvättat det 2 gånger.
Så visst kan man bygga så det håller.
 
  • Gilla
Caroma
  • Laddar…
Här är bilder på staketet på norrsidan:
 
  • Trädgårdsstaket i svart, delvis skadat med bräder som lossnat, vid en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trästaket med flagnad färg och rötskadad träbit med utskjutande spik på norrsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fy!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Här är bilder på staketet på norrsidan:
Ojdå, såg lite ledset ut :confused:

Hemma fuskar vi med svart slamfärg och det verkar hålla och enkelt att bättrings-måla..
//Jante
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
T
mexitegel mexitegel skrev:
Masker blir nog aldrig helt bekväma, ofra drar man åt remmarna lite för hårt också. Men det är väldigt personligt vilken mask man tycker är bekvämast.

Spontant lät dock 400 riksdaler billigt för en bra mask. Jag har ingen större erfarenhet av andra än "den jag alltid använt", men det finns säkert någon här som har bra koll :)
Den var dyr jämfört med Biltemas variant, endast 149 riksdaler:cool:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbet...igt-skydd/Andning/Skyddsmask-7551-2000040037/
 

Ludvig tycker att masken funkar bra, men att det är jobbigt att stå böjd när han målar. Därför har han just nu satt upp bockarna på brädhögen han har kvar. Han tror att han är klar med första strykningen av grundfärg i morgon förmiddag.
 
Ihärdigt strykande, det kommer att gå in bra:) Får han dessutom en pall eller något annat lite högre till spannen så kommer det att bli bekvämare och gå snabbare.

Ett annat tips är att lägga upp ett helt gäng på en gång och ta alla på en sida, sen vända etc.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.