harry73
300kr kvm kan vara allt från dyrt till billigt beroende på om det var 10kvm eller 1000kvm

La de asfalten med asfaltläggare eller för hand?
 
L
Här kommer två bilder. Dels när vi grävde ut för stenläggning till vänster om den gamla asfalten och tillfälligt grus till höger. Den andra bilden visar lite hur det såg ut där det skulle göras i ordning för asfalt. Man ser grönt som växer här. Det var i princip överallt med olika växter. Så inget var oklart när de skulle lämna offert.

Vägföreningen gjorde om stora delar av området. Sedan kunde varje hushåll få offert på sin uppfart så arbetet är överenskommet och betalt privat.

Skall ut och mäta och titta nu och återkommer med svar på frågorna.
 
  • Arbetsområde med grävmaskin vid hus, utgrävd mark för stenläggning vänster och grus till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bil parkerad vid kritmålningar på asfalt och grönt område i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
harry73 harry73 skrev:
Oj då. Det var inte bra:worried:
Visst kan ogräs ha bra växtkraft, men lite motstånd borde asfalten göra. Ditt problem nu är att du inte kan göra så mycket ått ogräset innan asfalten är sönder.
Nu är det svårt att få rätt uppfattning av problemet med bara hjälp av bilder, så jag gissar mig fram TS får gärna kontrollera om det stämmer.
Asfalten är en ABT8, dvs tät asfaltslitlager med 8 mm diameter på de största sten TS: mät gärna upp hur stor de största sten är (ungefärligt) ta gärna en rund eller fyrkantig sten eller mät den kortaste sida
asfalttjockleken är 2,5cm TS: mät upp
Antagligen är asfalten väldig mjuk nu när det är varm på dagen. Man kanske även kan bryta av en bit eller pilla bort en sten med en skruvmejsel. Kolla om asfalten är klibbig. TS: testa gärna
Problemet kan vara att asfalten är för tunn och bitumen för mjuk för att hålla emot ogräset nu när det är varmt.
Packade entreprenören dåligt, hjälper det inte heller till.

Nu blir det intressant hur kontraktet ser ut. Vem beställde asfalten? TS eller BRF eller någon annan och vem bestämde vilken asfalten skulle läggas och vad som skulle ingå.
Här gäller det att hur dåligare insatt och mindre professionell en beställare är, desto mer ansvar ligger på entreprenören. En privat person/konsument leder då till störst ansvar för entreprenören. TS: berätta mer om vem beställde arbetet och hur kontraktet ser ut, då fortsätter vi med resonemanget :geek:
Tack för all hjälp det uppskattas verkligen. Skall försöka svara på dina frågor.

Tjockleken på asfalten är minst fem cm. Det är en kant med stenläggning i anda ändan och där var det grus till under stenarna som är fem cm tjocka. Klacken mot grannens gräsmatta är något tjockare dock.

Jag skulle säga att asfalten är hård och inte klibbig

Svårt att säga storlek på stenarna i asfalten men bröt loss en som såg stor ut och den var ca 2cm på längden.
 
L
harry73 harry73 skrev:
300kr kvm kan vara allt från dyrt till billigt beroende på om det var 10kvm eller 1000kvm

La de asfalten med asfaltläggare eller för hand?
Sorry det beräknades till 70kvm. De la ut, körde med stor vält på och körde med padda längs kanterna och under carport.
 
harry73
L Lewdis skrev:
Vägföreningen gjorde om stora delar av området. Sedan kunde varje hushåll få offert på sin uppfart så arbetet är överenskommet och betalt privat.
Då vilar det en stor ansvar på entreprenören att välja en bra lösning som funkar hos dig.
Att du nu har hål i asfalten är inte bra och även om du får ordning på alla maskrosor är asfalten skadad och är det ett svagt ställe för all framtid
L Lewdis skrev:
Han menade på att i början är asfalten porös och stelnar efter hand
Det stämmer inte. Entreprenören ska packa asfalten direkt efter läggningen innan det svalnar för mycket. När asfalten har svalnat ska den ha sin tänkta styrka/bärighet. Att man efter en hel vinter säger att den inte har stelnat, betyder att man eller har noll koll, eller att man ljuger för att slippa betala.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K
Ser inga konstigheter, de skulle göra iordning underlaget och enligt mig är det nog väldigt bra packat under en gammal befintlig asfalt. Så det enda som behövs är att jämna ut och packa på några få ställen. Annars så skall de ju schakta bort 40cm och dit med nytt, vilket bör ge ett helt annat pris och även är onödigt. Att de inte rensar maskrosor beror på att de är asfaltsläggare och inte trädgårdsarbetare. Ingen nyhet att maskrosor tar sig igenom. Vad du nu ska göra är att pensla dom med ogräsgiftet Round-up och när de dött så kan du ta och banka ned asfalten med blyhammare(ev värma lite innan med gaslåga) så ska du se att det blir kanon.
 
L
K Kojak skrev:
Ser inga konstigheter, de skulle göra iordning underlaget och enligt mig är det nog väldigt bra packat under en gammal befintlig asfalt. Så det enda som behövs är att jämna ut och packa på några få ställen. Annars så skall de ju schakta bort 40cm och dit med nytt, vilket bör ge ett helt annat pris och även är onödigt. Att de inte rensar maskrosor beror på att de är asfaltsläggare och inte trädgårdsarbetare. Ingen nyhet att maskrosor tar sig igenom. Vad du nu ska göra är att pensla dom med ogräsgiftet Round-up och när de dött så kan du ta och banka ned asfalten med blyhammare(ev värma lite innan med gaslåga) så ska du se att det blir kanon.
Så du menar att när man som okunnig köper en totalentreprenadtjänst, för 22000kr, av en proffesionellt firma, skall man förstår att maskrosor och annat kommer att skjuta igenom redan våren efter. Att detta kommer att ske på ett tiotal ställen. Sedan skall man stå beredd för varje hål som kommer och fylla med roundup och införskaffa en svets för bästa resultat.

Jag vill nog påstå att en entreprenad firma har lite mer ansvar än så. Är det nu så att allt grus skulle fraktats bort eller sprayats innan tycker jag det ligger på dem att informera mig om.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
harry73
K Kojak skrev:
och enligt mig är det nog väldigt bra packat under en gammal befintlig asfalt.
Nu misstänker jag att ogräset inte finns där det gamla asfalt fanns, men där det fanns en grusyta tidigare.
 
L
harry73 harry73 skrev:
Nu misstänker jag att ogräset inte finns där det gamla asfalt fanns, men där det fanns en grusyta tidigare.
Det stämmer bra under den gamla asfalten har jag inga anmärkningar.
 
harry73
K Kojak skrev:
Vad du nu ska göra är att pensla dom med ogräsgiftet Round-up och när de dött så kan du ta och banka ned asfalten med blyhammare(ev värma lite innan med gaslåga) så ska du se att det blir kanon.
Det blir kanske plant och ser ut som nytt, och det kan vara en ok sätt att fixa det så billigt som möjligt. Men det blir inte kanon och man får inte samma vidhäftning som man borde ha från början. Finns det sprickor kvar, kan det frysa sönder på vintern.
 
L
harry73 harry73 skrev:
Det blir kanske plant och ser ut som nytt, och det kan vara en ok sätt att fixa det så billigt som möjligt. Men det blir inte kanon och man får inte samma vidhäftning som man borde ha från början. Finns det sprickor kvar, kan det frysa sönder på vintern.
Jag har med avsikt väntat med att åtgärda eftersom jag ville att de skulle ta en titt. Jag erbjöd dem att använda gift på om jag fick skriftligt att de åtgärdar helt om problemet kommer tillbaka innan nära framtid. Detta var absolut inte intressant och då ser jag bara en risk med att indirekt godkänna bristfälligt arbete.

Hur ser du på saken. Vad är en rimligt åtgärd att kräva här?
 
  • Gilla
Jon86
  • Laddar…
harry73
L Lewdis skrev:
Tjockleken på asfalten är minst fem cm. Det är en kant med stenläggning i anda ändan och där var det grus till under stenarna som är fem cm tjocka. Klacken mot grannens gräsmatta är något tjockare dock.

Jag skulle säga att asfalten är hård och inte klibbig

Svårt att säga storlek på stenarna i asfalten men bröt loss en som såg stor ut och den var ca 2cm på längden.
Ok då är det antingen en ABT16, som skulle vara bra eller en AG16 som är mindre lämpligt, men det spelar mindre roll för dagens problem. Tjockleken känns också bra. Att det inte känns klibbigt kan bero på att asfalten nu ligger i skuggan och har svalnad. Var lyckades du bryta loss en sten? Var det i en spricka eller i oskadad asfalt?

Jag tycker att asfalten ser lite inhomogen ut, och det kan bero på att de la ut det för hand, då är det svårt att få bra, lägger dom ut det med en maskin borde det bli bättre, men det kan vara svårt att komma åt under carporten t ex. Men även om det blir mindre bra med handläggning betyder det inte att asfalten ska gå sönder.

Gruset är också intressant. På dina bilder ser jag antydan på att de blandade lite matjord i gruset. Det verkar att han skrapade av en del av gräsmattan medan han jamnade ut gruset. Hamnade mycket matjord på gruset under asfalten, kan det vara anledningen till problemet. Och finns det bara 5cm grus under asfalten är det absolut för lite.
Vet du hur tjockt gruset på din grusplan var?
 
F
Du som privatperson har all rätt att använda tex Round-Up men enligt den asfaltsentreprenören vi hade (också en av de stora) så får dom bara använda ogräsättika.

Det är sorgligt att dom inte har upplyst dig om kommande problem med att asfaltera in starkt ogräs eller gett dig förslaget att själv ge det en sista smörjelse med roundup innan dom gav sig på det.

Frågan är om dom ens använde ogräsättika?
 
  • Gilla
Kojak
  • Laddar…
K
L Lewdis skrev:
Så du menar att när man som okunnig köper en totalentreprenadtjänst, för 22000kr, av en proffesionellt firma, skall man förstår att maskrosor och annat kommer att skjuta igenom redan våren efter. Att detta kommer att ske på ett tiotal ställen. Sedan skall man stå beredd för varje hål som kommer och fylla med roundup och införskaffa en svets för bästa resultat.

Jag vill nog påstå att en entreprenad firma har lite mer ansvar än så. Är det nu så att allt grus skulle fraktats bort eller sprayats innan tycker jag det ligger på dem att informera mig om.
Låter som att du anlitat svensktalande irländare, 22 000kr för 70kvm är billigt jag betalade 18 000kr för 35kvm utan underarbete med NCC. Men så har jag inte maskrosor genom heller. Törs man fråga vilket företaget ifråga är så vi kan göra en bedömning om de är seriösa?
 
L
harry73 harry73 skrev:
Ok då är det antingen en ABT16, som skulle vara bra eller en AG16 som är mindre lämpligt, men det spelar mindre roll för dagens problem. Tjockleken känns också bra. Att det inte känns klibbigt kan bero på att asfalten nu ligger i skuggan och har svalnad. Var lyckades du bryta loss en sten? Var det i en spricka eller i oskadad asfalt?

Jag tycker att asfalten ser lite inhomogen ut, och det kan bero på att de la ut det för hand, då är det svårt att få bra, lägger dom ut det med en maskin borde det bli bättre, men det kan vara svårt att komma åt under carporten t ex. Men även om det blir mindre bra med handläggning betyder det inte att asfalten ska gå sönder.

Gruset är också intressant. På dina bilder ser jag antydan på att de blandade lite matjord i gruset. Det verkar att han skrapade av en del av gräsmattan medan han jamnade ut gruset. Hamnade mycket matjord på gruset under asfalten, kan det vara anledningen till problemet. Och finns det bara 5cm grus under asfalten är det absolut för lite.
Vet du hur tjockt gruset på din grusplan var?
När de la ut asfalten använde de en förlängd arm men som du säger hade de svårt att komma åt överallt så skottkärra användes också.

Vad gäller jord och underlag så lade vi grus för att kunna lägga asfalt på (2014 vill jag minnas). Osäker på djupet men det är väl runt 20cm som krävs?
Sedan ser man jord på bilden. Detta var i början av hans arbete och det togs bort och var enbart grus när det var klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.