Hej är det någon som har erfarenhet av ett bra golvvärme system som man kan lägga in på trägolv på andra våningen? Det är ju skönt att ha det varmt på övervåningen också och efter som vi funderar på att ha relax rummet på plan två så vore det bra om info om hur man löser vatten buren golvvärme på denna våningen. :-/
 
spårad golvspån är svindyrt.

Förläggning i glespanel är ett bra alternativ....
 
Bob_the_builder
MathiasS skrev:
spårad golvspån är svindyrt.

Förläggning i glespanel är ett bra alternativ....
Problemet är att det "kräver" en vanlig 22-skiva ovanpå. Ska man sedan ha parkett blir det tjockt... Alternativet med enkel golvgips på glespanelen må vara beprövat, men inte en godkänd konstruktion. :-/
 
Varför är det inte godkänt med enkel golvgips på glespanel? Blir det för vekt?
 
Glespanel kräver INTE (alltid) 22spån. I typkonstruktionerna använder man 22mm spån och enkel golvgips men alla jag pratat med, Wirsbo, Roth, BKR och två kakelleverantörer är överens om att dubbel och hellimmad golvgips är mer än tillräckligt styvt för att förlägga klinker på. Jag har just gjort så själv och kan intyga att det är extremt styvt.

Tilläggas bör att förutsättningen i ovan nämnda diskussioner har varit att cc avståndet på bjälkarna är 30. Är det cc 60 istället kanske man skall fundera en gång till. Jag tror dock att K12 gjort så och är nöjd med det.
 
Kurre, vi har lagt 25 mm massivt furugolv (från Siljan) som bärande konstruktion direkt på golvreglarna. Under har vi Wirsbo golvvärmeplåtar på glespanel i träbjälklaget. Varje golvbräda skruvas i varje bjälke, lite bökigt blir det dock på ställen där värmerören går igenom bjälken och en bräda råkar hamna med sponten precis där.

Ett massivt golvplank borde således fungera utan underliggande spånskiva i fall man har glespanel träbjälklag.
 
Bob_the_builder
MathiasS skrev:
Glespanel kräver INTE (alltid) 22spån. I typkonstruktionerna använder man 22mm spån och enkel golvgips men alla jag pratat med, Wirsbo, Roth, BKR och två kakelleverantörer är överens om att dubbel och hellimmad golvgips är mer än tillräckligt styvt för att förlägga klinker på. Jag har just gjort så själv och kan intyga att det är extremt styvt.
Hupp hupp hupp. Sakta i backarna. Jag sa enkel golvgips. Hellimmad dubbel är en helt annan sak. DET är en godkänd konstruktion.
 
Bob_the_builder
marge skrev:
Ett massivt golvplank borde således fungera utan underliggande spånskiva i fall man har glespanel träbjälklag.
Ja, det fungerar. Dock blir den maximala spännvidden på golvbjälkarna mindre än med skruvlimmad spånskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.