Jag har en hel del eftersatt måleriarbete på mitt 1,5-planshus från 1989, just nu är det ovanvåningen som det är hög tid att måla om. Plåtarna som täcker vindskivornas ovansida saknar en hel del av sin vita färg, eftersom de inte blivit målade sedan huset byggdes.

Jag kommer inte att göra jobbet själv, eftersom jag inte klarar höga höjder. Därför funderar jag på vilket som är mest rationellt: Byta plåtarna helt, eller måla om de befintliga? (När jag själv målar är det ju så tidsödande och många moment att skrapa, prima etc på fönsterbleck o dyl...)
 
  • Gilla
JDLT
  • Laddar…
Byt. Nya plåtar kostar 50kr metern och man byter alla vindskiveplåtar på ett normalt hus på ett par timmar.
 
Byt plåtarna mot ett material som har längre hållbarhet än plastbehandlad galvad plåt så slipper du tänka på detta problem någonsin mer. Det mest optimala är Rheinzink eller liknande. Håller i hundra år. Den korrekta benämningen är vattplåtar. Förr täckte man vindskivornas överkant och takteglet med något som kallades vattbrädor. Det går jättebra att måla galvad plåt men man kan ju välja ett läge som man behärskar. Plåt högt upp skall helst vara underhållsfri, allt annat är bara småsnålt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.