Tyvärr var det inte Börje utan en annan på en byggfirma som nu inte längre finns kvar. Han har gått i pension.
 
M
Det är väl inte rimligt att ta fram nya ritningar baserat på standardmodell. De kan kan ju inte veta vilka avsteg eller andra lokala ändringar som är gjorda.
 
Testa att kontakta honom och förklara läget och se om han inte kan hjälpa till att avsluta ärendet, han kan de husen utantill.
 
Micke64 skrev:
Det är väl inte rimligt att ta fram nya ritningar baserat på standardmodell. De kan kan ju inte veta vilka avsteg eller andra lokala ändringar som är gjorda.
Då det är en krypgrund är det lätt att avgöra om det är en typgrund som smålandsvillan rekommenderar och då är det inga problem med deras k-ritningar.
 
Här skulle jag dra öronen åt mig.
Om allt detta kommer fram nu, hur mycket annat skit ligger gömt/glömt?
Jag menar om huset är uppfört med sådana här brister, hur mer har det fuskats med sedan huset byggdes?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
Allt detta? Så mycket konstigt har inte kommit fram tycker jag
 
"Ansökan om slutbevis, grundkonstruktionsritningar, VA-installationstitningar, yttre VA-situationsplan samt bestyrkt kontrollplan."

Förutom slutbevis saknas två rätt viktiga dokument.
Grundkonstruktionsritningar och styrkt kontrollplan.
Mao man har ingen aning om hur grunden ser ut, om den är uppförd på korrekt sätt. Man vet inte heller om huset i övrigt är uppfört på ett korrekt sätt.

Det har potensial att bli en riktig svartepetter.
Ponera att det dyker upp ett dolt fel efter köp, då blir det jäkligt svårt att få rätt i en eventuell tvist.
 
Vad säger säljaren, varför gjorde dom aldrig någon slutbesiktning? Jag har läst men kan ha missat det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Nu behöver jag lite råd.

Vi har precis köpt ett hus från 2004 och är inne i besiktningsperioden.
Hur gick det. Fullföljde ni köpet?
 
Martin_B
S Saintus skrev:
Nu behöver jag lite råd.

Vi har precis köpt ett hus från 2004 och är inne i besiktningsperioden. Allt är ok förutom att huset saknar slutbevis. Jag har ringt kommunen och kollat och de har två gånger påmint om detta och sedan arkiverat allt 2008. Först sa bygglovsavdelningen att vid en begäran om nytt bygglov t ex vid uppförande av ett attefallshus kan de begära inspektion av huset för att få fram ett slutbevis. Om allt är ok då kan man få nytt bygglov, om inte kan man söka det i efterhand om det inte är totalt avvikande mot ursprungligt bygglov.

Lite senare i diskussionen kollar hon upp med sina kollegor och säger att preskribtionstiden är 10 år och att de inte kommer att titta på sådant ifall vi begär nytt bygglov i framtiden.

Det är en fabriksmonterad smålandsvilla utan några krusiduller så det är ju inget som är byggt extra utöver vad bygglovet verkar ha medgett alltså borde allt vara ok men som förstagångsköpare blir jag ju ändå lite orolig över detta.

Bör vi tolka det som att allt är i sin ordning eller vad ska jag göra ?

Tacksam för all hjälp då det bara är några dagar kvar innan vi måste lämna besked till säljaren om att affären är i hamn.
Hur gick det Saintus? Blev det något husköp eller ej? :)

Tänkte på en sak, även om det är för sent för det nu, men just grundkonstruktionen krypgrund är mer tacksamt att undersöka och kontrollera, än exempelvis platta på mark. Är plattan gjuten ser man inte längre hur det ser ut inuti utan att behöva borra i det.
En krypgrund kan lättare synas, där man också ser själva konstruktionen lättare.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Hur gick det Saintus? Blev det något husköp eller ej? :)
Jodå, vi köpte huset och säljaren hjälpte till så gott han kunde så att några månader senare så kom ett slutbevis från kommunen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.