Hej!

Har bott i ett nybyggt hus nu i snart 1 år. När vi flyttade in och började möblera såg vi att uttaget över soffbordet var placerat konstigt. Gick över till grannen som byggt samma hus och jämförde och där hängde deras lampa centrerat över bordet.

När jag kollar på ritningen över VVS visar det att uttaget ska vara 160cm ut ifrån väggen. Vårat uttag är 120cm ut. Jag blev sjukt förbannad eftersom man frångått ritningen. Har jag rätt att kräva få uttaget flyttat? Vi har takess i som tak och jag tycker ingreppet borde va snabblöst om man har tur att taket är satt åt rätt håll så man slipper riva ner allt. Vad tror ni?
 
  • Vardagsrum med lampa som inte är centrerad över det vita soffbordet, bredvid en soffa och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att plocka ner taket och flytta uttaget låter som en stort ingrepp.
Rent spontat så är det väl sällan att takuttagen sitter exakt på den plats man ska ha det. En kabelkanal och en skruv i taket så får du lampan på rätt plats.
 
Tror det är lite sent att reklamera detta nu.

Hur ser det ut ovanför taket, är där en våning till eller går det att komma åt från vinden?
 
E etompau skrev:
Att plocka ner taket och flytta uttaget låter som en stort ingrepp.
Rent spontat så är det väl sällan att takuttagen sitter exakt på den plats man ska ha det. En kabelkanal och en skruv i taket så får du lampan på rätt plats.
Jo vet! Men tänkte mest att på ritningen står det 160cm från vägg vilket det också gör hos grannarna men inte hos oss
 
H hempularen skrev:
Tror det är lite sent att reklamera detta nu.

Hur ser det ut ovanför taket, är där en våning till eller går det att komma åt från vinden?
Nä övervåning! Men jag tycker ändå det är dåligt att man frångår en ritning. Man har ju liksom inte fått göra några egna val på placeringar av uttag, väggar etc pga av de har färdiga standardritningar de går efter men ändå får de själva frångå en ritning o göra som de vill. Vad har man då en ritning till? Borde iallafall kompenseras om inte annat. Va ju inte direkt inställd på att börja sätta krokar i taket på ett nybyggt hus när man va inställd på hur det skulle se ut när allt är rätt.
 
Jo om detta hade upptäckts på slutbesiktningen, så skulle det blivit en anmärkning. Med tanke på förhållandet mellan kostnad för korrigering och felets art, så skulle du troligen fått en ekonomisk kompensation, istället för nedrivet tak.

Om detta avviker från ritningen, så är det ett fel, sådana skall upptäckas och regleras i samband med slutbesiktningen.

Om det upptäcks fel, så är huvudregeln att de skall åtgärdas. Men om kostnad för åtgärd är "orimligt stor" i förhållande till skadan av felet, så har entreprenören rätt att betala en kompensation istället för att åtgärda. Och då skall kompensationen alltså ungefär motsvara skadan för beställaren.

Ett typfall: Antag att huset blir byggt 2m fel på tomten. En konsekvens blir att uteplatsen åt väster blir lite mindre (nära tomtgräns), så beställarens utemöbler får inte plats.

Då vore det ganska orimligt om byggaren skulle tvingas riva huset och bygga upp det igen på den rätta platsen, så att beställaren får plats med sin soffa. En rimlig kompensation kanske då blir att byggaren får bekosta en lämplig utesoffa, och kanske några fler detaljer som kan uppväga den mindre uteplatsen.

Så i det här fallet är väl frågan lite, hur stort negativt värde är det att få en onödig lampkrok i taket.
 
H hempularen skrev:
Jo om detta hade upptäckts på slutbesiktningen, så skulle det blivit en anmärkning. Med tanke på förhållandet mellan kostnad för korrigering och felets art, så skulle du troligen fått en ekonomisk kompensation, istället för nedrivet tak.

Om detta avviker från ritningen, så är det ett fel, sådana skall upptäckas och regleras i samband med slutbesiktningen.

Om det upptäcks fel, så är huvudregeln att de skall åtgärdas. Men om kostnad för åtgärd är "orimligt stor" i förhållande till skadan av felet, så har entreprenören rätt att betala en kompensation istället för att åtgärda. Och då skall kompensationen alltså ungefär motsvara skadan för beställaren.

Ett typfall: Antag att huset blir byggt 2m fel på tomten. En konsekvens blir att uteplatsen åt väster blir lite mindre (nära tomtgräns), så beställarens utemöbler får inte plats.

Då vore det ganska orimligt om byggaren skulle tvingas riva huset och bygga upp det igen på den rätta platsen, så att beställaren får plats med sin soffa. En rimlig kompensation kanske då blir att byggaren får bekosta en lämplig utesoffa, och kanske några fler detaljer som kan uppväga den mindre uteplatsen.

Så i det här fallet är väl frågan lite, hur stort negativt värde är det att få en onödig lampkrok i taket.
Sant! Har pratat med servicen nu som påstår att mindre avikelser på lamputtag och kontakter kan förekomma. Är verkligen 40 cm fel en mindre avvikelse? Inte i min värld iallafall. Tycker man borde blivit underrättad om detta isåfall.
 
Jag tror inte jag har ett enda "rätt" placerat takuttag. När möbler och möblering blir standardiserat så kan det bli enklare med placering av uttag.

Protte
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det verkar vara en mindre avvikelse från ritningen. Men om man inte har större bekymmer än så på sitt nybyggda hus kanske man ska vara nöjd i alla fall?
Sätt upp en ny lampkrok där du vill ha lampan och lägg din energi där den bäst behövs.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
Efter att ha bott i tre hus där inga lamputtag riktigt satt rätt kommer vi nu att sätta alla på väggen utom det som ska sitta över middagsbordet (där kommer jag personligen att kontrollmäta att det blir rätt).
 
Jag är väl lite ute efter avledningen till varför vi inte fått samma som grannen. Det var ju trots allt där vi fick kolla innan vi bestämde oss att bygga. Och så blir det ändå inte samma.
 
Det är ju inget snack, utan de har gjort fel. Men jag tror inte att du kan räkna med att få uttaget flyttat.
 
K
Jag vet inte varför det är fel i just ditt fall. Men jag har erfarenhet av att betongprefab som utförs i öststaerna ibland kan vara behäftade med avvikande placering. Ibland har dom tolkat "elnycklarna" fel och i något fall vid håldäck så har leverantören hävdat att dom har 10 sekunder på sig att smasha ner dosorna i fabriken och att det då kan bli ltie fel.

Jag lägger ingen vikt i sanningshalten kring som där 10 sekundrarna och håldäck, men det är den förklaringen vi fick.
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Det verkar vara en mindre avvikelse från ritningen. Men om man inte har större bekymmer än så på sitt nybyggda hus kanske man ska vara nöjd i alla fall?
Sätt upp en ny lampkrok där du vill ha lampan och lägg din energi där den bäst behövs.
Är 40cm en mindre avvikelse?
 
Hur ser måtten ut på elritningen ? 40 cm är väl en mindre avvikelse. Kunde ju ha passat ert bord bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.