Hej, jag ska snart lägga ett litet tralldäck i min trädgård. Tänkte göra det enkelt och bygga ett regelverk som vilar på plattor. Det blir antingen 45x120 eller 45x145 reglar, sen 28x145 trall på:

Ritning över ett tralldäck med måttangivelser och regelverk ovan på stödplattor, markerad mittenregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag sätta en extra reglar där i mitten, eller blir det stabilt ändå?
Alla tips mottages tacksamt! Tack på förhand! :)
 
Om reglarna vilar på plattorna så behövs inte bärlinan i mitten.
Kör 45x145 så blir det stabilt.

Fördelen med att ändå ha bärlinan i mitten är att det är lättare att få reglarna raka.
Tryckt virke brukar kunna va ganska krokigt och då kan du tvinga dom raka genom att skruva fast i bärlinan.
 
maah maah skrev:
Om reglarna vilar på plattorna så behövs inte bärlinan i mitten.
Ja, tanken är att hela regelverket ska vila mot plattorna.

maah maah skrev:
Kör 45x145 så blir det stabilt.
Ja, det lutar åt det.

maah maah skrev:
Fördelen med att ändå ha bärlinan i mitten är att det är lättare att få reglarna raka.
Tryckt virke brukar kunna va ganska krokigt och då kan du tvinga dom raka genom att skruva fast i bärlinan.
En annan gav mig rådet att sätta krysskolvar mellan varje regel, men det känns lite overkill?
 
En annan fråga. Räcker det att skruva fast dom tvärliggande reglarna från utsidan med långa skruv eller bör man sätta vinkeljärn?
 
Ja krysskolvning är verkligen overkill i detta läge. Däremot kan du sätta några kortlingar för att hjälpa till att få det rakt.

Jag tycker det räcker att skruva utifrån med rejäla skruv, 6x100 funkar bra.
 
Tack för snabba svar, nu är jag lite klokare! :)
 
Lägg gärna upp bilder på bygget sen :)
 
Blev klar idag, här är lite bilder :)
En dag grävning, en dag med underarbete och stommen, sen la vi själva trallen på ett par timmar.

Processbilder av trallbygge: grästäckt område, utgrävd jord, installation av underarbete och påbörjad trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställd trätrall, placerad bredvid hus och buskar, med röd husvägg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.