Nej,kölrullar som man köper på Jula eller Classe funkar ej,inte en rib med glasfiberskrov..har pajat en båt då sprint på kölrulle gjorde hål i botten.Ska vara helplant golv skruvat med vagnsbult ev klätt med matta för att vara skonsamt.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Hur tung är båten?
Lyfter ni av motorn före transport och upptagning?
Lyfter ni båten på två pers?
Då är väl en enkel skiva, gärna i formplywood ett bra val.
Några reglar runt sida och framkant, och lite öglor för spännband/surrningsrep.
Klart
Lyfter ni av motorn före transport och upptagning?
Lyfter ni båten på två pers?
Då är väl en enkel skiva, gärna i formplywood ett bra val.
Några reglar runt sida och framkant, och lite öglor för spännband/surrningsrep.
Klart
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Då är den ju för tung att dra upp/ner med handkraft.
Det behövs väl en winch, och något den kan rulla glida på.
I stället för små hjul/rullar som man använder till plastekor/styrpupetare borde det väl finnas längre rullar, som kan sitta tvärs över hela kärran.
Har du hört med gummibåts-säljare vad de har att föreslå?
Hur stor motor är det?
Det behövs väl en winch, och något den kan rulla glida på.
I stället för små hjul/rullar som man använder till plastekor/styrpupetare borde det väl finnas längre rullar, som kan sitta tvärs över hela kärran.
Har du hört med gummibåts-säljare vad de har att föreslå?
Hur stor motor är det?
S sagan1 skrev:
KnockOnWood skrev:Då är den ju för tung att dra upp/ner med handkraft.
Det behövs väl en winch, och något den kan rulla glida på.
I stället för små hjul/rullar som man använder till plastekor/styrpupetare borde det väl finnas längre rullar, som kan sitta tvärs över hela kärran.
Har du hört med gummibåts-säljare vad de har att föreslå?
Hur stor motor är det?
KnockOnWood skrev:Då är den ju för tung att dra upp/ner med handkraft.
Det behövs väl en winch, och något den kan rulla glida på.
I stället för små hjul/rullar som man använder till plastekor/styrpupetare borde det väl finnas längre rullar, som kan sitta tvärs över hela kärran.
Har du hört med gummibåts-säljare vad de har att föreslå?
Hur stor motor är det?[/QUOTE
30 hk,tänker att man kör ner släpet i vattnet och landar båten på släpet gummibåten undan glasfiber skrov kan inte gärna dras med spel risk alla av fastvulkade öglor..KnockOnWood skrev:Då är den ju för tung att dra upp/ner med handkraft.
Det behövs väl en winch, och något den kan rulla glida på.
I stället för små hjul/rullar som man använder till plastekor/styrpupetare borde det väl finnas längre rullar, som kan sitta tvärs över hela kärran.
Har du hört med gummibåts-säljare vad de har att föreslå?
Hur stor motor är det?
Är det broms på släpet? I så fall skall det inte ner i vattnet överhuvud taget, möjligen vatten upp till fälg kant. Om du får in vatten på bromsarna så skaffar du dig problem...
Skall det sjösättas i söt eller saltvatten? Hjullagren tycker heller inte om att hamna i vatten i alla fall inte saltvatten. Ta och tänk efter lite där när du skriver att du skall backa ner släpet i vattnet. Tänk även på eventuella elinstallationer, dessa är heller inte förtjusta i vatten allra helst inte saltvatten.
Nu är det en del som backar ner sina släp i vattnet vid sjösättning och upptagning men jag vill påstå att de inte speciellt noga med sina grejer om man gör så..... i sötvatten kan jag med viss tvekan acceptera men inte saltvatten. Jag skulle i alla fall aldrig utsätta mitt släp för ett hjulbad vid upp- och i sättning av båt, oavsett söt- eller saltvatten..
Skall det sjösättas i söt eller saltvatten? Hjullagren tycker heller inte om att hamna i vatten i alla fall inte saltvatten. Ta och tänk efter lite där när du skriver att du skall backa ner släpet i vattnet. Tänk även på eventuella elinstallationer, dessa är heller inte förtjusta i vatten allra helst inte saltvatten.
Nu är det en del som backar ner sina släp i vattnet vid sjösättning och upptagning men jag vill påstå att de inte speciellt noga med sina grejer om man gör så..... i sötvatten kan jag med viss tvekan acceptera men inte saltvatten. Jag skulle i alla fall aldrig utsätta mitt släp för ett hjulbad vid upp- och i sättning av båt, oavsett söt- eller saltvatten..
Om du har möjlighet att köra ner så långt med släpet att du kan flyta upp båten så skulle jag byggt ett v-format golv av gjutplyfa som passar båtens skrovform och klä med filtmatta. Då sprider du vikten över gummibåtens botten och riskerar inte att skada den.
Är det bara en 30vagn är det bättre att skippa el och bromsar och byta hjulnav om de ger upp. Det kan också hjälpa att köra en bit för att de ska torka av värmen men mitt har hållt bra länge utan att göra något och det badar helt vid i och urtagning
Är det bara en 30vagn är det bättre att skippa el och bromsar och byta hjulnav om de ger upp. Det kan också hjälpa att köra en bit för att de ska torka av värmen men mitt har hållt bra länge utan att göra något och det badar helt vid i och urtagning
Bygget påbörjat,skapligt resultat.Skärmar blir upp och nervända rektangulära murarbaljor.På den del som saknar golv ska en verktygslåda skruvas fast.Murarbaljor som skärmar väljs då det blir skonsamt mot pontonerna på båten.Den flata ytan passar gummibåten bra,den blir platt under när luften i durken släpps ut.Allt är gjort med enkla verktyg och sticksåg från Rusta för 99 kr!
Produkter som diskuteras i tråden