"Är minst 5 mm kvar så jag tycker ej att de är slitna?"

5 mm låter väldigt lite. Jag minns inte hur långa nya kol är men de är säkert 10 mm.
Om kolen är för korta så minskar trycket från fjädern och det blir en sämre kontakt mellan kol och kollektor.
 
R RH_Dreambox skrev:
"Är minst 5 mm kvar så jag tycker ej att de är slitna?"

5 mm låter väldigt lite. Jag minns inte hur långa nya kol är men de är säkert 10 mm.
Om kolen är för korta så minskar trycket från fjädern och det blir en sämre kontakt mellan kol och kollektor.

Ok, då kanske det är kolen. Bör säga att jag anser att de är bra fjäderbelastade och har fin kontakt
 
Lustigt, hade ett liknande/exakt samma problem idag.
Klipparen gick väldigt långsamt och kunde i bland stanna och räkna ner till omstart.
Provkör motorerna i testläge och vänster motor går med ca halva farten jämfört med högra motorn.

Kolen som strular är min gissning och jag skruvar isär och tittar, de är ganska korta men fjädrarna är inte i ändläge så putsar bara av dom och sätter ihop igen. Testkörning och motorerna går bra, skickar ut klipparen på grönbete och allt är frid och fröjd. I en timme. Sen går den sakta igen.

Skruvar isär igen och tittar lite närmare och se på tusan, felet lokaliserat.
Fjädern går som bekant med en arm genom en slits i kolhållaren och trycker på kolet, eller så såg det ut. Men fjädern hade i detta fallet skavt en liten grop i slitsen på kolhållaren och hakat fast i gropen så trycket mot kolet blev svagare och svagare allteftersom det slets ner.

Så jag skavde till slitsen så den blev lite slätare samt lade ett par brickor under fjädern så att den inte tryckte så hårt nedåt i slitsen. Därmed hoppas jag att den inte skaver nya spår.
Nu har klipparen gått fint i alla fall i 2.5h och det tror jag den fortsätter med ett tag till.
 
R RH_Dreambox skrev:
Jo, jag menade det stora batteriet. Jag har aldrig testat vad som händer om man plockar bort det lilla batteriet. I värsta fall nollställer du hela maskinen så att den behöver programmeras om.
Det lilla batteriet har inget med displayen att göra. Det orkar inte driva den, utan det är bara till för kretsen som lagrar mjukvaran i maskinen.
Så om du inte kommer in i vare sig den ordinarie menyn eller servicemenyn så skulle jag tro att du måste ansluta en laddare för att få upp spänningen i displayen.

Och vad är det för batteri för 700kr du nämner? Länk saknas.
Tänk på att du inte kan stoppa i någon annan typ av batteri. Det måste vara ett Litiumjonbatteri och det måste ha rätt spänning. Om kapaciteten (Ah) är mindre så påverkar det bara körtiden.

Sånt här va det. Hittar inte riktigt rätt länk nu då man måste köpa 10 av dessa... exakt samma spec fast minsta order 4st var de andra..

https://m.alibaba.com/product/60689...tml?s=p&spm=a2706.7843667.1998817009.1.ZEtZo3
 
A Anders Lindqvist skrev:
Sånt här va det. Hittar inte riktigt rätt länk nu då man måste köpa 10 av dessa... exakt samma spec fast minsta order 4st var de andra..

[länk]
6-700 för ett sådant batteri är ju överkomligt. Kan man hitta några fler spekulanter så blir du snart av med dem om du är villig att sköta inköp och distribution.
Jag kan tänka mig två st bara för att testa.
 
G Gimbal skrev:
Lustigt, hade ett liknande/exakt samma problem idag.
Klipparen gick väldigt långsamt och kunde i bland stanna och räkna ner till omstart.
Provkör motorerna i testläge och vänster motor går med ca halva farten jämfört med högra motorn.

Kolen som strular är min gissning och jag skruvar isär och tittar, de är ganska korta men fjädrarna är inte i ändläge så putsar bara av dom och sätter ihop igen. Testkörning och motorerna går bra, skickar ut klipparen på grönbete och allt är frid och fröjd. I en timme. Sen går den sakta igen.

Skruvar isär igen och tittar lite närmare och se på tusan, felet lokaliserat.
Fjädern går som bekant med en arm genom en slits i kolhållaren och trycker på kolet, eller så såg det ut. Men fjädern hade i detta fallet skavt en liten grop i slitsen på kolhållaren och hakat fast i gropen så trycket mot kolet blev svagare och svagare allteftersom det slets ner.

Så jag skavde till slitsen så den blev lite slätare samt lade ett par brickor under fjädern så att den inte tryckte så hårt nedåt i slitsen. Därmed hoppas jag att den inte skaver nya spår.
Nu har klipparen gått fint i alla fall i 2.5h och det tror jag den fortsätter med ett tag till.
Har kikat lite på din linje, förstår precis vad du menar. Har testat olika lite olika väger. Nu går motorn igång när jag testkör. Dock så nyper den när jag kör snabbare hastighet ochblur helt död. Vad tror ni, jag har öppnat motorn och kuggarna går fint osv. Är motor av någon anledning paj?
Kan prova omvänt, jag tar ur vänstra motorn och kollar status på den
 
Förr eller senare behövs kolen bytas så varför inte göra det nu?
Skulle det mot förmodan inte hjälpa så kan du utesluta motorn som felorsak.
Då ligger felet snarare i någon sensor eller moderkort.
Jag vågar sätta en peng på att nya motor-kol hjälper. Och glöm inte klippmotorns kol, såvida den inte är borstlös.
Jag har upplevt väldigt knepiga fenomen som jag bergis trodde berodde på hjulmotorerna, men som i själva verket var utslitna klippmotor-kol. Och framför allt så hjälpte det att rengöra rotationssensorn på klippmotorn.
Dammet från slitna kol kortslöt sensorns anslutningstrådar vilket gjorde att klipparen hoppade fram som en hare på gräsmattan.
 
Och som jag tjatat om i ett antal trådar här nu. Byt även fjädern som håller kolet till den nya modellen. Hade man dessutom lämnat in sin maskin hos en fackhandel förutsätter jag att man vidgat spåret till fjädern enligt servicemeddelandet som finns gällande att fjädern ej löper fritt och inte trycker tillräckligt på kolet.
 
danny_falun danny_falun skrev:
Problem:

Klipparn har funkat fint fram tills nu.
Den startar, syncar och sen när den skall iväg lägger den ner. Driver ej på höger motor. Går in i omstartläge och börjar räkna ner.
Maskinen är nu isärplockad, motorn är ur. Har gött in via servicemeny, provkört motorerna. Vid 2 tillfällen hoppar motorn igång. Men när jag kör Max så kör vänster på 40 och höger på 20. Har även provkört där höger motor ej hoppat igång alls. Har konstaterat att vad jag tycker så ser kolen fina ut, de är ej fast utan går lätt i hylsan. Är minst 5 mm kvar så jag tycker ej att de är slitna?
Vad göra, knas invändigt i motorn?
Tacksam för svar !
Jag hade samma problem, testade med nya kol. Plockade isär motorn ifrån utväxlingen och något hade hänt inuti den med lindningarna. Så jag köpte en ny motor och nu funkar den kanon igen.har du 5mm kol kvar bör det funka, men jag hade testat med nya först. kol ca 120 kr, ny motor ca 650 kr
 
H Henke-el skrev:
Jag hade samma problem, testade med nya kol. Plockade isär motorn ifrån utväxlingen och något hade hänt inuti den med lindningarna. Så jag köpte en ny motor och nu funkar den kanon igen.har du 5mm kol kvar bör det funka, men jag hade testat med nya först. kol ca 120 kr, ny motor ca 650 kr
Ingen som bor i Ljungby trakten så man skulle kunna få prova med ett fungerande batteri en liten stund innan jag köper ett?
 
Fick hem ett batteri i fredags. Lade ut ca 250m fk 1.5mm2 igår (ja jag vet den kommer inte att hålla men jag hade hemma och vill inte lägga 1000kr eller mer på en kabel om klippare ändå inte fungerar som tänkt...) satte med märlor/plastspik kabelhållare kärt barn har många namn. Idag har den kört av slingan säkert 10ggr men nu börjar det funka när man fått ut över 200st och grävt ned kabeln med kantspade på vissa ställen... klurigt med alla gungställningar, studsmattor,rabatter stenar m.m... denna tid vi lagt på detta denna helgen och allt googlande m.m hade räckt att klippa både denna sommaren och nästa med vanlig klippare... men hoppas på en jämnare finare gräsmatta med robot.
Och kunna gödsla.. ?

Är det många som har problem med att det krävs mycket kraft innan den märker att det finns ett hinder?. Ska testa rengöra och smörja upp pucken till chassit imorgon.

Nåt mer att tänka på? Har läst denna tråd 2ggr minst nu.

Brorsan som jag ärvde "cp-åke" som han döpt den till, sa bara att han hoppas att jag får nytta av honom för han hatar den verkligen
 
Träd,buskar, trädgårdsstolar och andra större hinder brukar inte vara något större problem för klipparen. Det som kan hända är att klipparen kan klättra upp på lutande föremål och bli stående där. Av den anledningen har jag i efterhand lagt tråd runt alla buskar och träd för att slippa hitta klipparen då den står och slirar mot en lutande trädstam.

Att din områdestråd redan klippts av på så många ställen är inte bra. Du borde krafsat ned den i gräset och inte lämna den hängades i luften över ojämnheter. Om tråden klipps av så tänk på att göra helt vattentäta skarvar. Använd vulktejp av gummi eller använd speciella silikonfyllda skarvhylsor som kläms fast över skarven.
Om det kryper in fukt i skarven så riskerar du att få en minskad signalnivå i tråden då signalspänningen kryper ned i jorden.
 
Igår kom grannen fram till häcken.. .
-Har du köpt en robot nu?

Japp får se om jag får den att fungera..
- det tror jag nog, han där borta har en sådan likadan.. haha mon har stannat här nu. Aldrig gjort innan.

Ofan konstigt...

5min senare kom han igen o plingade på dörren..

-nu vet jag varför,. Din slinga stör ut min klippare.

Så vi testade lite fram o tillbaka men båda tuffade på..

Men idag när min gick hade hans stannat igen såg jag..

Hur långt mellan stiga och Husqvarna slingor behöver man normalt ha? Flyttade min tråd lite nu så nu är det nog 2m istället för 50cm..
 
Nu förstår jag varför brorsan kallar den för cpåke... inte ett enda pass har den gått och klarat sig hela passet för att sen gå in o ladda själv.. fastar mot allt. Kan den bli smartare om man byter programvara från r14823? För nu börjar jag också tröttna...
 
Brukar inte vara så stor skillnad mellan programvarorna, hur fastnar den? Är den bara dum och ger upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.