Tjena, kan man använda en stenkista på vintern?

Nu vet jag att man behöver mer info, hur och var den ligger, men rent generellt kan det ju vara intressant och veta hur det fungerar.

 
TomasB skrev:
Tjena, kan man använda en stenkista på vintern?
Visst kan du det. :D
 
Det borde väl finnas en frysrisk?
 
TomasB skrev:
Det borde väl finnas en frysrisk?
När det är minusgrader i backen, förekommer det knappt något naturligt rinnande vatten.
 
ok, jag ska uttrycka mig lite klarare:)

Jag har en sommarstuga som jag vinterisolerar, vattnet in från brunnen klarar minusgrader, men klarar stenkistan att ta emot vatten?

T
 
Är det en stenkista för avloppsvatten?
Hur djupt under marknivån ligger den?

En tumregel är att minst en halvmeter jord ovanför ledningar och stenkista krävs för att frysrisken ska minimeras.
 
Aha! Avloppsvatten! Det brukar vara varmt så då tinas ev. is upp. Precis som Meijan skriver bör du nog lägga den på frostfritt djup med geotextil över sten/makadam
 
Ja det är för avloppsvatten från handfat och dusch. Problemet är att jag inte vet exakt var och på vilket djup den ligger. Kanske skall göra en ny?

Är det svårt?
 
Gjorde en stenkista mitt i garaget för golvbrunnen och den har både tagit imot tinvatten från bilar och skotrar mm, den ligger på ca 1,5m djup som jag vävde in tvättat singel "tror jag" med en geotextilduk har även tvättat bilen och dyl där funkar kanon. Men det e något sikillnad på garaget och stuga givetvis..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.