Jag har en schersmin (30+ år gammal) som ser ut så här just nu:
Övervuxen schersmin med långa skott och vita blommor böjda mot marken efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite svårt att se kanske, men skotten är typ 3 meter långa och nu när den fått blad och blommor plus att det regnat så har alla skotten böjt sig åt olika håll och snuddar vid marken.

Jag antar att det enda som jag kan göra är att klippa den vid fotknölarna och låta den växa upp på nytt?
 
BirgitS
Så här mitt i sommaren bör man nog inte beskära busken så hårt att man skär nedanför alla gröna blad, utan att kraftigt föryngra busken är bättre att göra på vårvintern.
 
Jag hade i min förra trädgård en riktigt gammal schersmin. Efter blomningen (dvs snart!) gallrade jag den hårt dvs jag sågade bort ca 25% av de tjockaste stammarna, så nära marken jag kunde. Det var inte helt lätt eftersom dess stammar är riktigt sega. Schersmin blir lätt stabbiga och jag föredrar att ha denna, som är sagplikt vacker och doftande, så långt bort i trädgården som möjligt just för att den kräver gallring. Det tar nägon månad innan den hämtat sig och fått bladverk som täcker gallringen.

Ditt ex har tydligen inte fått någon skötsel tidigare men grenarna ser ju inte så stabbiga ut (mitt ex var mycket stort). Om du nu inte har någon knepig sort som jag inte känner till kan du börja forma den och göra det under de 4 närmaste åren. Ta i så fall de grenar som växer tätast nere vid marken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har faktiskt försökt med just gallring tidigare, runt 1/4 varje år. Det är ju lite svårt att se vad man gör så det är inte något exakt mått precis och jag vet inte om jag lyckats klippa de äldsta grenarna. Men jag har försökt :)

Nytt för i år är att grenarna verkar ovanligt långa och böjer sig ovanligt mycket, för den brukar inte dela sig så totalt som på bilden. Jag har lite en känsla av att den skuggar sig själv, så alla grenarna försöker bli längst.

Får väl fortsätta med gallring och kanske prova att göra ett stativ till den också. Det syns väl om det blir snyggt eller inte.
 
Hur lång tid tar det för den att växa upp igen? Är lite i samma sits som du och funderar på att såga ner vår vid fotknölarna men då den är en del av en häck så blir det lite kalt...
 
Grenarna på just det här exemplaret växer nog en meter om året tills de når sin rätta längd. Jag gissar att det går lite långsammare om man tar hela busken, men snaggar du på vårvintern och den klarar det, så ser det väl ut som ett hål till nästa vår men knappast mer.
 
E EasyCash skrev:
Hur lång tid tar det för den att växa upp igen? Är lite i samma sits som du och funderar på att såga ner vår vid fotknölarna men då den är en del av en häck så blir det lite kalt...
Jag skulle nog undvika att ta hela på en gång.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
svartöra svartöra skrev:
Jag har faktiskt försökt med just gallring tidigare, runt 1/4 varje år. Det är ju lite svårt att se vad man gör så det är inte något exakt mått precis och jag vet inte om jag lyckats klippa de äldsta grenarna. Men jag har försökt :)

Nytt för i år är att grenarna verkar ovanligt långa och böjer sig ovanligt mycket, för den brukar inte dela sig så totalt som på bilden. Jag har lite en känsla av att den skuggar sig själv, så alla grenarna försöker bli längst.

Får väl fortsätta med gallring och kanske prova att göra ett stativ till den också. Det syns väl om det blir snyggt eller inte.
Då kanske du ska göra ett uppehåll i gallringen så att grenarna kan bli lite kraftigare i stället. Du kan ju klippa de grenar som är väldigt veka och hänger mycket efter blomningen för att det ska se lite bättre ut, dock tänk på att klippa dem på olika höjd så att det ser mer naturligt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.