Hej alla kunniga!

Vår familj har sedan snart 100 (tror det är uppfört av vår släkt 1922) år tillbaka ett båthus uppe vid en insjö i Dalarna (i Falun kommun), så vitt jag vet finns det inga som helst papper/servitut för detta och det står på ett stort stycke mark som hör till ett större skogsbolag. Ett par hundra meter fågelvägen från viken/båthuset har vi dock en äldre fastighet med egen mark. Viken där båthuset står har inte haft någon väg tidigare utan bara en smal skogsstig dit men nu har en person som har en avstyckad liten tomt där försökt bredda stigen för att göra väg dit (med varierande framgång ;-)

Jag hade för mig att man kunde återuppbygga båthuset (det är i fallfärdigt skick nu) om man gjorde detta mer eller mindre i samband med att man knuffar omkull resterna av det nuvarande, och återställer det i samma storlek, samma placering, material, etc...

Dock när jag slog en pling till en handläggare på Falu kommun så lät det som man skulle söka både standskyddsdispens och bygglov. Det är ganska många båthus runt viken här som har renoverats upp men tydligen har ingen av dessa sökt varken bygglov eller strandskyddsdispens.

Hur är det med det här med "gammal hävd", finns det något sådant egentligen? Och är det applicerbart i det här fallet tror ni?

Thx!
Rikard
 
Om du river det (knuffar omkull) kan jag tänka mig att du behöver rivningslov (!) och sen är det klockrent bygglov på att bygga en ny byggnad.

Däremot är det en helt annan sak att renovera en befintlig byggnad. Så länge det inte anses att du river den, borde det inte vara något problem, möjligen kan det behövas bygglov för fasadändring om du gör större ändringar av det visuella.

Tänk på att bara riva så lite som möjligt i taget, helst inte ner än en vägg och helst inte hela taket samtidigt.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Vår familj har en koja 3x5 m, 2 m från en fjällsjö som vi fick tillåtelse av samebyn att sätta upp i mitten av 50 talet. För drygt 10 år sen satt en lapp på dörren från länstyrelsen som undrade vems den var. Efter lite skriftväxling med dem så betalar vi nu ett litet arrende till staten varje år. ☺
 
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
Dalarna är ju inte som resten av Sverige i och med att man höll sig borta från det markskifte som skedde i stora delar av landet. Med andra ord förvånar det mig inte att det finns speciallösningar, men nog borde det finnas papper på vilka som har rätt att ha båthus var – allra minst i form av att "inbyggarna i X-by har rätt att ha båthus vid Y-sjön längs viken Z".

Jag tror alltså att ni har någon form av rätt till båthuset som är mer än gammal hävd.

Med det sagt så lär den rätten inte ge er möjlighet att riva huset och bygga ett nytt, då slår de nya strandskyddsreglerna till och dispens krävs.

Det är alltså renovering som gäller. Sen om någon efteråt kan avgöra om ni rivit och byggt nytt respektive renoverat spelar ingen roll (så länge du inte ändrat stil och utseende). Så om du river och bygger nytt utan att någon "kommer på dig" under tiden blir det en filosofisk fråga om du fått göra så eller ej.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
En kollega satte upp ett stort tält över sitt hus som var några meter större än huset och lät skorstenen sticka upp ur tältet. Sedan rev han i princip hela huset utan murstocken. Det "nya" huset var betydligt mer närmare tältväggarna.

Det var ingen som tänkte på att det renoverade huset hade växt en aning när han var klar...
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Inte för att ge dig direkt svar på frågan. Men ibland så ska man bara göra det utan att ringa kommunen. Ringer man dem får man väl inte ens byta ytterdörr nuförtiden....
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
harry73
Renoverar du båthuset, ta det varsamt och ta många bilder där du visar att du inte river och bygger nytt. Du kan med fördel skapa en projekttråd här :)
 
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
Juridiskt sett torde ni ha gammal hävd men rent allmänt brukar gammal hävd gälla bara den byggnad och den användning som hävden har gällt tidigare. Det vill säga ert gamla båthus som får användas som båthus och strandbod och er båtplats som får användas på vanligt sätt.

För att inte ta risken att bli sittande med svarte petter efter att ha rivit båthuset och sedan plötsligt inte få byggnadstillstånd på ett nytt så tycker jag att ni skall renovera det som det är.
Förhoppningsvis kan ni hitta någon eller några gamla stockar som inte är ruttna och som går att lämna kvar på sin plats fast ni byter allt runtomring.

Själv skulle jag vara väldigt rädd om en sån där hävdad båthusplats och se till att hävden fortsätter och båthuset vidmakthålls. Numera är det närapå omöjligt att få tillåtelse att sätta upp båthus på andras mark och sällan är det någon som går med på att stycka av båthustomter och sälja åt folk i trakten. Myndigheterna tycks inte heller veta vad båthus är nu för tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
O
Jag är övertygad om att ni måste renovera huset. Annars kan saker strula till det ordentligt.
Det är bara att laga en vägg i taget. Försök att ha kvar byggmaterial om det fungerar... Så förändra inte utseendet från hur det ser ut nu. Mer än att det är fräschare. Inga andra fönster
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var ju en tråd här för inte allt för länge sedan som en fick problem med att det revs för mycket av det gamla ruttna innan återuppbyggnaden.

Så vill TS vara så säker som möjligt på att inte råka ut för problem så ska h*n absolut inte slå ner allt och sen börja bygga upp, utan ta och göra om en bit i taget.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Tack alla för era svar!

Renovering är nog 20 år för sent, det ligger i princip ned i vattnet nu och är bortom all räddning... Ett "problem" kan också vara den enda stugägare som finns i den delen av sjön och har stugan bara ett 50-tal meter från det här båthuset och vår nätkur.

Hon är "på" en så fort man visar sig där och påpekar att det ser anskrämligt ut och vill köpa nätkuren. Hon lär ju hålla ögonen på en om man börjar bygga ett nytt båthus misstänker jag och lär väl överklaga och dra in myndigheterna om hon ser någon egen vinning med det (i alla fall får jag det intrycket, hon har aldrig ens presenterat sig/småpratat utan bara direkt börjar gaffla om detta så fort man visar sig uppe vid sjön).

OM det nu inte är så att hon själv saknar både strandskyddsdispens och bygglov - hon har precis smällt upp en helt ny stuga bara några meter från stranden - några meter från den ursprungliga gamla lilla stugan som hon köpt....

Jaja, jag ska fundera lite över situationen. Tack igen för ert engagemang!
Rikard
 
Hemmakatten
Ni och eventuell tidigare generation har uppenbarligen inte använt eller haft anledning att använda båthuset på minst 20 år, så att prata om gammal hävd kan bli svårt.

Att grannen klagar kan man förstå. Kolla om hon har bygglov, i så fall är chansen stor att ni också får det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Kom med bilder, kanske någon har smarta förslag hur ni kan renovera
 
Skulle tippa att hon inte har bygglov. Men har hon inte det sitter ni ju i samma båt, så att säga.

Givet att det är så, kan du ju nästa gång hon säger något svara att nej, ni vill inte sälja kuren och ni tänkte renovera upp båthuset så att det blir snyggt och prydligt igen.

Halvt rasat är halvt stående. :cool:
 
I det läget skulle jag säga åt henne vänligt men bestämt att om hon lovar att inte bråka lovar du att göra den sidan som vätter mot henne riktigt snygg och välhållen. Du kan påpeka att nu är du villig att göra en insats för hennes trivsel så nu vill du inte veta av något vidare bråk.
Sedan får vi hoppas att hon är tillräckligt klyftig för att inse att hon vinner på att hålla käft......

Att båthuset inte går att renovera tror jag inte alls på. Jag har själv en lada här hemma med bara 5 originalstockar kvar i hela timmerstommen. Resten av stockarna var ruttna så jag bytte dem..... men det är fortfarande samma lada;)
Det gäller bara att lära sig litet om den tidens byggande så man kan få stommen att se dåtida ut och passa in den kring några bitar kvar av originalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.