Hej,

Vi har startat projekt renovera tvättstuga och jag tänkte se vad det finns för idéer kring lösning på den befintliga schweizerostdragningen av rör genom golvet som ni kan skåda i denna bild.

En rörinstallation under diskbänk med kopparrör, ventiler, flexslangar och en vit kapslad rörstump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutsättningen är att bilden är tagen i ett hörn av tvättstugan, värmepumpen står bredvid till vänster. Rören är vattenburen värme och vattenrör samt en skum elkabel mitt bland allt. Placeringen kommer att vara densamma. Det är träbjälklag, spånskiva och våtrumsmatta som är helt slut och som inte längre håller tätt vid eventuellt vattenläckage. Huset är byggt -85.

Det som jag kommer att göra är att såga upp spånskivan och gjuta EPS cement i bjälklaget. Därav möjligheten att ordna till rördragningen lite bättre. Det går givetvis inte att göra jättemycket åt placeringen utan att byta alla rör, vilket jag inte kommer att göra, men det går att göra en del förändringar. Tex flytta mot vägg, gruppera om lite, ta bort rör som inte används etc. Sedan kommer det att armeras, läggas vattengolvvärme som flytspacklas in. För att sedan sätta tätskikt och lägga klinkers. Just kring denna rördragning så kommer jag att bygga in härligheten för att slippa att se vad som än blir där (men med möjlighet att komma åt det givetvis).

Men frågan jag har är, hur skulle ni ha löst rörfrågan?
 
Redigerat:
Krilleman
Ett första steg är att ta upp golvet och se hur det ser ut under...

Sen tar du därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.