Hej! Vi har ett gammalt brygghus på vår gård som det kliar i fingrarna efter att renovera. Det är väldigt charmigt men också väldigt nergånget. Det som är mest oroande är att där finns flera, rejäla, diagonala hörnsprickor. Vi har haft byggare här som lite slarvigt säger att "det är så gammalt så det rör sig nog inte längre". Vi kommer nog lätt behöva lägga en miljon för att få det att bli ett riktigt bostadshus. Så det känns inte så betryggande... Vart vänder man sig för att få tag i någon som verkligen vet? Och även kan ge besked på vad man i så fall skulle behöva göra för att det ska fungera?

Hälsn
Mikaela
 
Det bästa sättet att få veta är att blanda litet murbruk och smeta över sprickorna på några ställen och om det översmetade bruket inte spricker så vet man att sprickan inte rör sig längre.

Det finns säkert kunnigt folk där nere bara du får tag i dem.
 
Tack för svar! Det har jag gjort och det spricker tyvärr igen... Vart vänder man sig? Finns det någon yrkestitel man kan söka på? Byggnadsingenjör? Hittar inget på det...
 
harry73
Bilder?
 
Länsstyrelsen/länsmuseet eller liknande brukar ha nån byggnadsantikvarie man kan bolla frågor med. Dom känner säkert till hantverkare med rätt kompetens också.
 
  • Gilla
Mikasands och 1 till
  • Laddar…
Vitt äldre hus med tegeltak och röda fönsterluckor, barnlekstuga och grön plastrutschkana på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Spricka i en yttervägg ovanför ett fönster på ett hus, tecken på möjlig strukturell skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i taket nära hörnet av ett fönster i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad innertakshörna i ett vindutrymme med synliga sprickor och mögel på väggen samt skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat vindutrymme med öppet takstolar, skadat tak och synliga tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild av ett ouppusset rum med synliga träbjälkar och spruckna putsade väggar bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre vitputsat hus med rött tegeltak, två fönster och en röd dörr, spade lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett äldre hus med sliten vit puts och röda fönsterkarmar, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spruckna och flagande väggmålning på en äldre byggnad nära ett fönster, tecken på behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tilläggas kan att vi bytte en del av fönstren för drygt fem år sedan och de går fortf att öppna/stänga och inga spruckna rutor men oputsade hörnsprickan har spruckit igen, om än inte lika kraftigt. På insidan har vi inte putsat i någon gång.
 
harry73
Kan det vara att takstolarna är dålig och att taket trycker ut väggarna?

I övrigt gillar jag huset och skulle gärna ha det som extra hus på tomten
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack! Ja, det kliar ju verkligen i fingrarna, det skulle kunna bli SÅ fint! Men är rädd att det kostar mer att renovera än att bygga ett nytt . Jag vet inte om det kan vara så? Vi stärkte upp taket för några år sedan för att det skulle hålla ihop. Så på ena sidan har takstolarna varit sådär, men på den andra är de fräscha
 
  • Inre takkonstruktion med synliga takstolar, vissa åldrande och förstärkta, i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träbjälklag och takstolar i ett äldre hus, vissa delar verkar nyförstärkta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar i ett äldre hus, några ser slitna ut med synliga skador, andra verkar i bättre skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis förstärkt gammalt träbjälklag i tak, med vissa nya och vissa slitagevisade träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrat träbjälklag och takstolar i ett renoveringsbehövande rum med synliga sprickor i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle absolut renovera det där om det vore mitt. Även om det skulle kosta ungefär som ett nybygge av billigaste slag så blir ju slutresultatet av en renovering mycket bättre och hållbarare än ett snåljåpsnybygge.

Jag kan inte se någon fortsättning på sprickan under fönstret så jag tror också att det är takstolarna som trycker isär huset. Tydligen har fogen mellan underbommen och överbommen ruttnat sönder och er nödreparation ser inte ut att vara gjord på sådant vis att den skulle överföra dragkraft till underbommen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
En miljon är ju en rätt beskedlig summa för att få ett nyrenoverat bostadshus för. Men jag gissar att det kan dra iväg betydligt högre än så. För ska ni renovera på riktigt med takbyte, kök och badrum, el, isolering osv. så kostar var sak sin slant. Fundera på vad för olika moment som krävs och försök prissätta dem separat.

Och fundera på varför ni vill renovera det. Vill ni ha ett extra hus som gäststuga? Vill ni hyra ut det? Vill ni bara bevara ett fint gårdshus utan att egentligen ha nytta av det?

Jag håller med dem som säger att renovering är roligare/bättre än att bygga nytt, men är det verkligen alternativet? En miljon eller två är mycket pengar – har jag hört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.