Hej
Hittade reklam från bauhaus om en trallskruvs-gigg för att dölja trallskruven.
http://essve.se/hds/

Ska under sommaren skruva över 100 kvm och var helt inställd på vanligt montage ovanifrån tills jag såg detta.

Har någon erfarenheter?
På filmen tycks det som man bör ha två verktyg, räcker det inte med ett?

Gissar man får mellanrummet på köpet när man väl lägger verktyget mot föregående bräda?

Men finns det inte risk att brädan slår sig/kupar sig då ingen skruv pressar ned den ovanifrån?

Mvh
Frefrik
 
Har inte testat själv men är också intresserad. Vad jag läst här på forumet så ger denna 3mm glipa mellan brädorna. Det finns ett annat märke som heter camo som ger 1.6mm glipa.

Skruvarna är dock dyra.
 
Tackar för svaret!
Så du menar att de är dyrare än vanlig trallskruv? Kan det bero på att de är längre eller nått?
Mvh
Fredrik
 
Kolla på bauhaus. 750:- för 250 skruvar har jag för mig. Jag dka ha 4000:- skruv så det blir dyrt.
 
Men att slippa se fula skruvhål har ett värde det med
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vill slå ett slag för Camo dold skruvmontering, verktyget kostar 8-900kr och skruvarna går loss på ca 1500 för 750 stycken.
Skruvarna var av bra kvalite och jag har även lossat samt bytt ut 3 brädor i efterhand. Det som lockade med camo var att till skillnad på essve som lämnar mellanrum där du kan tappa igenom ringar, bestick etc bara är 1,6mm mellanrum. Det enda negativa var att det tog ca 3-4ggr längre att skruva ihop trallen jämfört med vanlig trallskruv.
 
  • Gilla
Pellelicious
  • Laddar…
P pour skrev:
Vill slå ett slag för Camo dold skruvmontering, verktyget kostar 8-900kr och skruvarna går loss på ca 1500 för 750 stycken.
Skruvarna var av bra kvalite och jag har även lossat samt bytt ut 3 brädor i efterhand. Det som lockade med camo var att till skillnad på essve som lämnar mellanrum där du kan tappa igenom ringar, bestick etc bara är 1,6mm mellanrum. Det enda negativa var att det tog ca 3-4ggr längre att skruva ihop trallen jämfört med vanlig trallskruv.
Tackar för svaret, ja helt klart ett intressant alternativ. Nu hör jag till dem som tycker det verkar praktiskt med stora mellanrum och kommer enkelt kunna hämta grejer som faller ned. Oavsett essve eller camo kan man på frihand sätta med t ex 4-5 mm mellanrum eller funkar verktygen på så sätt att man måste ha en bräda att lägga verktyget dikt ann emot?

Mvh
Fredrik
 
Kan även fråga om någon vet om verktygen bara funkar med verktygsmärkets egen skruv? Är det något speciellt med dessa skruv eller borde vanliga trallskruv passa?
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Oavsett essve eller camo kan man på frihand sätta med t ex 4-5 mm mellanrum eller funkar verktygen på så sätt att man måste ha en bräda att lägga verktyget dikt ann emot?

Mvh
Fredrik
Du fäster verktyget på plankan så du kan ha hur stort mellanrum som helst, fanns även distanser att köpa för att öka till 3,2mm om jag inte minns fel.
 
F fredand44 skrev:
Oavsett essve eller camo kan man på frihand sätta med t ex 4-5 mm mellanrum eller funkar verktygen på så sätt att man måste ha en bräda att lägga verktyget dikt ann emot?
P pour skrev:
fanns även distanser att köpa för att öka till 3,2mm om jag inte minns fel.
Att limma på en par små masonit- eller plywoodbitar för att få önskad distans borde ju vara helt gratis!
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Tackar för alla svar. Väldigt frestande att satsa på då resultatet ser väldigt fint ut. Hade även tänkt köra på sibirisk lärk och fick nyss höra att man då bör satsa på minst 3,5 mm mellanrum så då lutar det väl åt essve.se.
Ett litet krux är att jag tycker det ser ut som om vanliga trallskruv på byggmax bara skulle kosta en tredjedel av priset för dolt montage.
Antag att man ska ha 100 kvm och trallen är väl vanligt vis 120 mm, kan man räkna ut hur många skruvar man behöver på cc 60. Kan det finnas en formel?
Ska klura lite själv
 
  • Gilla
Henrik med H
  • Laddar…
Tog detta räkneexempel exempel på 100 kvm 10*10, rätta mig gärna om ni ser något fel.
Antal rader med trall 10000/123.5~81
Antal reglar under trall 10000/600~17
Antal skruv 2*17*81=2754
Antal förpackningar 2764/250~12
Pris ca 700*12 = 8400 kr
Gissar att denna budget måste vara lite saftigare än med vanliga trallskruv.

Blir klurigt att sälja in detta hos regeringen, Hmm tål att tänkas på.

Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
eller funkar verktygen på så sätt att man måste ha en bräda att lägga verktyget dikt ann emot?
Det lär finnas filmer på Youtube
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.