Vi håller på bygger nytt hus, ca 180 m2 i två plan. Vi hade tänkt installera berg- eller jordvärmepump. Till alla våra bekantas stora häpnad vill vi ha radiatorer ! Alla tjatar om att det ej är ekonomiskt men jag hittar ingenstans information om att golvvärme är mer ekonomiskt om man installerar värmepump. Vi verkar dock vara ganska unika, alla vi känner som har värmepump och nytt hus har golvvärme. Jag tror dock de flesta väljer golvvärme för att radiatorer tar plats och är fula. Alla har åsikter om detta och alla tror sej veta. Jag skulle dock vilja ha en kommentar av en verklig expert eller någon som har nytt hus, värmepump och radiatorer.

Hjälp önskas !
 
jag är glad amatör, som gillar värmepumpar & har konverterat mitt hus själv från direkt el, till vatten buret.

när du kör värmepump, så ökar värmepumpens efektivitet (COP) vart efter man har ett radiatorsystem & styrning som gör att den tilverkar så "kalt" vatten som möljigt.

golv värme täcker ju en stor yta & detta gör att framledningstempen blir låg, vilket gynnar värmepumpen.

men du som bygger nytt kan lika gärna dimensionera upp radiatorsystemet så det ger lika låg eller lägre framledningstempratur som ett golv värmesystem & därmed på samma verkningsgrad.

mitt värmesystem slår dom flästa golv värmesystemen, då ett golv värmesystem har en hel del värmeförluster nedåt!

ja golv värme har mycke förluster & det där mad att man kan ha lägre inomhus temp, stämer dåligt!

golv värmesystemet blir ofta lite trögt ocskå vid snabba väderomslag.
 
Radiatorer är lättare att få optimal funktion på än golvvärme, men det förutsätter att man sätter upp nog stora raddar och att man inte har bekymmer med att dom syns. Jag tror att det har gått lite mode i golvvärme som med lite andra saker i hus, det viktigaste är inte hur det fungerar utan hur det ser ut.
 
Och du ska ha tvårörs system!!!
 
Jag skulle inte tveka på att välja golvvärme, man kan som CarMan skriver hålla en lägre temperatur i systemet vilket gynnar värmepumpen. i mitt eget hus har jag inte märkn några problem vid väderomslag. Jag tror att ett nytt hus inte påverkas så mycket så ett äldre sämre isolerat i det avseendet.

Jag kör ut som max 34C i min golvärme, men det är på den hallänska västkusten och ett hus byggt 2001/2002

Att man slipper radiatorer är helt klart ett STORT plus. Jag har inte heller haft några problem med kallras vid friskluftsventilerna.
 
KalleT skrev:
Jag skulle inte tveka på att välja golvvärme, man kan som CarMan skriver hålla en lägre temperatur i systemet vilket gynnar värmepumpen. i mitt eget hus har jag inte märkn några problem vid väderomslag. Jag tror att ett nytt hus inte påverkas så mycket så ett äldre sämre isolerat i det avseendet.

Jag kör ut som max 34C i min golvärme, men det är på den hallänska västkusten och ett hus byggt 2001/2002

Att man slipper radiatorer är helt klart ett STORT plus. Jag har inte heller haft några problem med kallras vid friskluftsventilerna.

Det är inga problam att ha lika låg tempratur i vanliga radiatorer, men då moste man dimensionera graftigare än normalt, fär man har normalt inte så kraftiga radiatore.

men jag har :)
 
På frågan om ekonomi har det gjorts många utredningar och de har alla kommit fram till att det är minst förluster med ett radiatorsystem. Har du golvvärme går alltid en viss energi neråt, ju mer isolering du har i golvet desto mindre förluster dock. Sedan är det som det påpekats viktigt med ett lågtempsystem när man väljer värmepump som primär värmekälla.
rogge
 
Intressant svar som bekräftar mina tankar. Dock håller de flesta ej med om detta, i a f inte de som har golvvärme ;)

Du minns inte var du har sett någon sådan undersökning, skulle vara kul att smälla i trynet på min bror som tycker att jag är helt ute och cyklar. (Min sambo har faktiskt ingen åsikt fast han är byggare.)
 
rogge_vvs skrev:
På frågan om ekonomi har det gjorts många utredningar och de har alla kommit fram till att det är minst förluster med ett radiatorsystem. Har du golvvärme går alltid en viss energi neråt, ju mer isolering du har i golvet desto mindre förluster dock. Sedan är det som det påpekats viktigt med ett lågtempsystem när man väljer värmepump som primär värmekälla.
rogge
Jag har också läst mig till att en annan praktiskt effekt av golvvärme är att man gärna har på värmen längre för att det är så trevligt med varmt under fötterna. Komfort vs ekonomi....

Det man borde titta på är ju värmesystemet som en helhet. Vi vet att VPn är effektivare med golvvärme (om man inte har extremt stora radiatorer - är det ens möjligt att komma ner i samma framledningstemperaturer?) men förlusterna kan också vara större och locka till ett annat beteende hos brukaren. Installationskostnaden och ofta högre också gissar jag.

För mig handlar detta bara om komfort - om det är dyrare i drift bryr jag mig inte om. Är det verkligen pengarna som styr detta val?
 
För att kunna välja system vill jag veta vad som faktiskt är mest ekonomiskt. Sedan får man väga för och emot vad gäller komfort. Jag har dock inga problem med att vara utan golvvärme eftersom jag aldrig har haft det. Man saknar som bekant ej sådant man ej har erfarenhet av. Jag tycker dock att komfortfaktorn verkar överdriven. Vi bor nu utan golvvärme och jag har inte reagerat på att vi skulle ha kalla golv. (Platta på mark.) Sedan är det en annan sak om det ekonomiskt skiljer endast marginellt, så snål är jag inte. ;)

Vår VVS-kille menar att själva radiatorsystemet blir något billigare att installera än golvslingesystemet.

En stor anledning att köra med radiatorer är att det är beprövat system sedan x antal år. Dock ej i kombination värmepump förstås ;)
 
Klart man lätt momeer ner i lägre framlednings temp med radiatorer än golv värme i plattan!

golv vären i platan ligger ju väldigt långt ifrån yt golvet & måste ha mycket hög temp föra tt få lagom varmt, specielt så man lägger slingorna glast, då ska man ju även kompensera för att inte hela kolvet är belagt.
sen så har vi ju förlusten nedåt, den måste också kompenseras med högre temp.

------------------

ni som har golv värme i plattan kan inte ni tala om vad ni har för framlednings temp, vid 0 grader & vid -10 grader & vilken typ av ventelation huset har, samt var det ligge.
då skulle man lätt kuna se om det verkligen är så låg temp igentligen.

golv värme över platan, tycker jag borde vara betydligt bätte!
 
Jag matar med ca 29 grader vid -2 gr ute. Frånluftsvärmepump CE50. Ingjuten golvvärme mitt i 130 mm betongplatta med 370 mm isolering under. Övervåningen har golvvärme i träbjälklag.
 
Golvärme över plattan tycker jag låter som en god ide. Kanske främst för att jag har lite svårt att samordna grundkillen med vvskillen. En släkting ska hjälpa till med vvs lite vid sidan av och då passar det ju bra om han inte behöver vara där precis samma dag som grundkillen.

Finns det någon nackdel med att inte gjuta in?
 
Nu börjar jag bli proffs på det här så den frågan kan jag svara på :cool:

Det finns inga nackdelar att sätta golvvärmen ovanpå plattan, bara fördelar.
Nåja, nackdelen är väl att det är omständigare och dyrare. För våran del blir det
dock endast marginellt dyrare eftersom min sambo är byggaren !
Orsaken till att de flesta gjuter in är just p.g.a. att det blir billigare.
Fördelen med flytande är att det troligen är effektivare eftersom värmen är närmare golvet. Dessutom är det lättare att åtgärda ev skador eller liknande, eller när systemet är uttjänst efter x antal år.
Någon här påstod att effekten är 20-30 % bättre med flytande golvvärme, än ingjutet.
Kanske jag måste överge radiatorerna i a f... , då blir min sambo glad för han tycker att jag är tokig och att vi skall ha golvvärme. ;) Tilläggas att han inte vet nåt om värmepumpar och värmesystem trots att han är byggare sedan 20 år. :cool:
 
Jag tror tyvärr inte det finns några riktigt bra sätt att lägga golvvärme ovanpå plattan. Golven blir lätt svampiga och knarriga att gå på. Mest pga fördelningsplåtarna som är nödvändiga för att sprida värmen. Jag har golvvärme även uppe på träbjälklag. Slingorna ligger c200 mm mellan läkt och med fördelningsplåtar. Ovanpå fördelningsplåtarna ligger en stegljudsisolering och sedan 14 mm parkett. Golven känns inte riktigt gedigna där uppe. Nere ligger golven på betongplattan, vilket ger stabila golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.