Bor i hus byggt -27 utbyggt -81 med källare (rätt högt liggande, husliv drygt 1 m ovan mark) samt vidbyggt garage på platta på mark. Grunden isolerades och dränerades -81 men dränrören lades då lite för högt, ungefär i nivå med källargolvets ovansida, p g a att anslutningen mot kommunens ledningar ligger likaledes högt.
Grunden verkar må bra utom på ett ställe där det är synligt fuktgenomslag på insidan, en dm upp från källargolvet, med lite släpp av färg/puts. Garaget är byggt mot den gaveln, fast lite indraget så att några meter av gaveln är "fri", och det är på den biten som genomslaget finns.
Den här lilla biten källarvägg har nog högre fuktbelastning än någon annan del av huset. Garaget saknar hängränna, så allt regnvatten går ner på marken framför det; stuprännan på hushörnet framför garaget (som tar vattnet från en hel långsida, andra änden saknar stuprör) mynnar 2 dm från huset; och däremellan på den grusade uppfarten finns en fördjupning c:a halvmetern från väggen, där det mesta vattnet från garagetaket och stupröret samlas. När det regnar mycket blir det en rejäl sjö där som antagligen går rätt ner i marken sen.

Det verkar bara bli problem när det regnar extremt rikligt, som det gjorde ett par gånger i juli. Då känns det fuktigt på väggen där genomslaget syns, när det är fint eller bara normalregnigt känns den torr. Så jag har några tankar om vad som kanske pågår och vad man kan göra åt det som jag skulle vilja testa på er.

Hypotes 1: Fuktskyddet är rätt schysst, men på just det här stället blir det så blött när det regnar extremt mycket att dräneringen inte hinner leda bort vattnet. I så fall skulle det kanske räcka att minska fuktbelastningen genom att sätta hängränna på garaget, att förlänga stupröret på hörnet med en ränna som tar iväg det vattnet ett par meter åt rätt håll samt att medelst spade och vibrator fixa till uppfarten så att jag får en jämn och väl packad lutning bort från huset utan lokala vattensamlingar.
Hypotes 2: Nä, grundproblemet är den högt liggande dräneringen - när det blir mycket vatten i marken går det in från sidan under dräneringen och sugs upp i betongsulan och grundmuren till det synliga genomslaget. Vad göra då? Skulle man kunna, bara på den här biten, gräva upp och lägga ett till dränrör en bit under det befintliga röret och dra det till en stenkista el dyl en bit bort från huset? Men skulle det då inte bli så att det nya röret tog allt dräneringsvatten från den här biten i stället för att som jag skulle vilja bara funka som en förstärkning till det befintliga?
Hypotes 3: Fuktgenomslag? Högt liggande dränering? Äh, gör om hela skiten - nya rör på rätt nivå runt hela huset, kanske anslutna till en brunn med pump upp till rensbrunnen där den kommunala anslutningen finns.
Men jag tycker att det känns lite väl tidigt att ta till storsläggan med tanke på att drän och isolering bara är 24 år och att det trots allt är en rätt liten bit av källaren som har problem.

Synpunkter? Jag är så ny för sån här problematik så jag blir inte förvånad om ni tycker att alla mina teorier är mumbojumbo.
 
Nr 1 är rätt lösning för dej, tycker jag :)
gaia
 
Håller också på nr 1.
 
Börja med nr 1 det är ju enklast och billigast. Jag hänger hellre uppe en hängränna än gräver om dräneringen... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.