Hej behöver förstärka en vägg i köket i samband med att jag byter kök.
Idag ska det enligt ritning vara cc 60 reglat och 10 mm spånskiva i väggen, jag överväger att komplettera reglarna till cc 40 och sedan 16 mm konstruktionsplaywood av högsta klassen.
Det borde räcka för att hänga skåp och kakla på utan problem tror jag.
Finns det några tips eller saker jag borde tänka på?
Är det bra att skruva fast reglarna eller är spika att föredra?
 
Konstruktionsmässigt räcker 16mm plywood att hänga skåpen på, ska du kakla bör (måste?) du dock klä det med gips. Det är stor risk att plywooden rör sig och då kommer din kakling att spricka.
 
  • Gilla
Magnus-Göteborg
  • Laddar…
Jag renoverade mitt kök förra året och behöll reglarna på cc 60. Därefter plywood och sen gipsskivor. Precis som AndersPS skriver är gipsskivor ett måste om du ska sätta kakel.
 
  • Gilla
Magnus-Göteborg
  • Laddar…
Tänk också på om det är i en lägenhet, att väggen kan vara brandklassad och måste vara klädd med dubbelt gips - råkade ut för detta i lägenhet, då var det ändå en innervägg, men det gick ett rörschakt mellan våningsplanen inne i väggen.

Tror inte det är aktuellt i ditt fall, men bra att tänka på utifall.
 
  • Gilla
Magnus-Göteborg
  • Laddar…
Tack för svaren det är ett radhus, byggt 1969-1970 inga bärande innerväggar.
Och den aktuella väggen är en innervägg.

Dock ska det gå rör till övervåningens badrum i den aktuella väggen. Då jag ändå måste byta väggskivorna så är det inte mycket extra jobb att öka antalet reglar. Tänker mig reglar 45x 145 och sedan plywooden och gipset efter era råd här.
Enligt ritning skall det nu sitta 45x45 reglar tänkte mig tvätställda reglar med större bredd för att inte få skruvskallar på varandra.

Bör jag skruva eller spika reglarna, har tidigare spikat reglar bara fundersam om det inte borde bli starkare skruvat!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.