Funderar på avstyckning av ny tomt för fritidshus från skogsfastighet med havsnära läge. Det finns i nuläget en rad med flera fritidshus, men finns gott om plats för fler. Men jag förstår inte riktigt hur strandskyddet i praktiken tillämpas?

Gäller strandskyddet att den mot vattnet nedre tomtgränsen ska ha 100m till strandlinjen eller är det 100m avstånd till de byggnader som placeras på tomten?
 
Byggnaderna.
 
Lite lurigt detta, en släkting fick inte stycka av en fastighet ända ned till vattnet utan det skulle lämnas ett område ned mot vattnet som skulle tillhöra den större skogsfastigheten.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag tror att enl. strandskyddslagen så får du inte heller skapa en hemfridzon inom strandskyddat område. Därför vill de ofta inte tillåta att en del av en nybildad tomt ligger på strandskyddad mark.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73
N norrbottenstorpet skrev:
Gäller strandskyddet att den mot vattnet nedre tomtgränsen ska ha 100m till strandlinjen eller är det 100m avstånd till de byggnader som placeras på tomten?
Jag skulle säga att det är tomtgränsen, för på din tomt har du din hemfridszon och den kan inte ligga i ett område med strandskydd.
Men tomtgräns är inte samma sak som fastighetsgräns, så är den avstyckade fastigheten så stor att inte hela fastigheten blir tomt (hästgård) borde det vara möjligt att stycka av ner till vattnet
 
Tack för svar! Det är dock tydligt att frågan är komplex, svaren varierar.

Redan ursprungsfastighetens gräns går inte hela vägen ner till vattnet, det finns ett 30-tal meter mellan nuvarande tomtgräns och aktuell strandlinje som är "allmänning". Skulle vara intressant att höra någon annans erfarenheter från egna liknande situationer.
 
Nu har jag haft ett första möte med kommunens handläggare. Var inte särskilt upplyftande besked. Dennes besked är 100m till hemfridszonen, så det kan tom vara ännu längre än formell tomtgräns. Men förenklat så åtminstone 100m till tomtgräns (vilket i praktiken troligen blir bortåt 110 m till strandlinjen).

För att förtydliga, jag är redan markägare.

Någon som har skrivit en välformulerad dispensansökan kring mark som redan är i anspråkstagen (1:a dispenskriteriet) och fått igenom dispens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.