Jag skall sänka tak i badrum o vill förbereda rör för el. Tänker jag rätt? Eller måste ett till rör dras från takspott till kopplingsdosan utanför badrummet? (Jag tänker ta ström från hallen o borra genom vägg till badrum) Rörelsevakten är takmonterad och ingen annan strömbrytare kommer finnas för takspottar.
 
  • Schema för elektrisk installation i badrum med takspots, rörelsevakt och extern kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Principen är helt okey, gäller bara att det är praktiskt också. Rörelsevakten och armaturen måste tillåta vidarekoppling. Det kan ibland vara trångt.

Sedan är det ju ett badrum med badrumsregler.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rörelsevakten och armaturen måste tillåta vidarekoppling. Det kan ibland vara trångt.[/QUOTE skrev:
Tack. Jag vet ej vad du menar med "vidarekoppling" Är mitt schema över rör rätt eller fel? Eller menar du att jag bör dra ett rör till? Ifall, mellan vilka punkter? (ett 16mm rör får innehålla max 5 1,5mm sladdar)
 
Ditt schema är i princip korrekt. Med vidarekoppling menar jag att t.ex rörelsevakten måste tillåta 1 inkommande ledning, L+N+PE, och en utgående ledning, T+N+PE. Men är det en infälld apparat i dosa så går det att göra denna skarvning av N och PE med toppklämmor i dosan. Detsamma gäller armaturerna. Det är en praktisk sak som är bra att kolla i förväg så att du inte står där och inte kan installera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.