Som amatörsnickare är jag snarare envis än erfaren. Nu har jag fått i huvudet att jag skulle kunna snickra egna köksluckor till den gamla sidan av köket. Den sidan har stommar som vi tänkt behålla men med nya luckor. Andra sidan av köket är idag helt tomt och ska få en omgång bänkstommar med luckor som vi tänkt köpa från ett snickeri/mindre firma och platsbygga. Jag läste någon tråd där ts ville limma på trä på de gamla luckorna, det är jag inte intresserad av. Jag vill veta om ni gjort, och hur ni gjort för att göra egna luckor. Trådar, blogginlägg hjärtligt välkomna...

Luckorna jag vill ha går in i skåpet och ligger alltså inte utanpå stommarna. Nedan ser ni bild på den könsdel som finns, och den typ av lucka jag vill bygga. Det skulle förmodligen vars tusen gånger enklare att låta snickeriet göra dessa med, men jag tycker om att ha skapat själv och vill lära mig mer saker, så berätta gärna tips och hur.

ImageUploadedByByggahus.se1402812878.182884.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1402813039.338176.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Du fixar säkert att göra köksluckor, varianten som du visar på bilden är ganska lätt att göra, men svår att montera då det direkt avslöjas om skåpet eller luckan är lite ur vinkeln.

Ett minimi behov av maskiner tycker jag är rikthyvel klyvsåg och handöverfräs, utan dessa blir det otroligt tidsödande att tillverka bitar med rätt mått.

Finns säkert böcker på bibloteket som ger bra instruktion till själva snickeriet.
 
Några bilder på luckramar 20x70 mm som kanske kan va till någon hjälp, tyvärr lite dålig kvalite på bilderna.

lucka6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lucka2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lucka3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lucka4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_4440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lucka5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Tack larsbj!
Hur ser slutresultatet ut på luckorna du visade/hur får man på bakstycket?
 
Spegeln/fyllningen sätts i spåret samtidigt som man limmar ihop luckan. (Kallas halvfransk infattning)

Av bilden att döma har du tänkt släta speglar och då fungerar 6mm björkplywood bra.
 
Martin_B
larsbj skrev:
Spegeln/fyllningen sätts i spåret samtidigt som man limmar ihop luckan. (Kallas halvfransk infattning)

Av bilden att döma har du tänkt släta speglar och då fungerar 6mm björkplywood bra.
Håller de egengjorda luckorna sig raka och fina eller är det lätt till att de bågnar? Ser att ramen inte är gjort av vändlimmade bitar nämligen så jag blir lite nyfiken.
 
Martin_B skrev:
Håller de egengjorda luckorna sig raka och fina eller är det lätt till att de bågnar? Ser att ramen inte är gjort av vändlimmade bitar nämligen så jag blir lite nyfiken.
Har inte haft problem att luckorna bågnar, har gjort några hundra luckor och det har gått bra det är ju ett beprövat sätt att göra luckor och dörrar.
Givetvis ska virket vara torrt och av god kvalite.
 
  • Gilla
ile
  • Laddar…
Ett "Shaker" kök som på bilden kostar runt 500 000:- så du kan nog kosta på dig att misslyckas ganska många gånger innan du blir nöjd. Håller helt med larsbj om hur det bör göras, fungerar utmärkt om rätt virke används. Tänkte själv föreslå att det blir väldigt bra att stavlimma tex björk 15*15*800mm i rätt bredd, sedan gå över skivan med en profilfräs! Blir lite tunga luckor, fungerar bättre som lådfronter om man halverar dem på höjden! Blir snyggast om man kör på lite lackfärg på dem.. Men tar väldigt mycket tid!
 
Martin_B
larsbj skrev:
Har inte haft problem att luckorna bågnar, har gjort några hundra luckor och det har gått bra det är ju ett beprövat sätt att göra luckor och dörrar.
Givetvis ska virket vara torrt och av god kvalite.
Några hundra? Aha, du tillverkar och säljer då förstår jag? Eller så har du ett enormt hus :)
Vad använder du för träsort till ramarna?
6 mm björkplywood som du skrev man kunde använda till speglarna, det vrider sig inte någonting heller eller? Tänkte ifall MDF var ett säkrare kort ur den synpunkten?
 
Trådbump :)
 
Martin_B
Oj, trådbump där av Lime113 ja... 3 år sedan det skrevs något här. Ja, varför inte, kanske någon har hunnit tillverka egna luckor under de senaste åren, som kan dela med sig av lite bilder och resultat... hade varit intressant :)
 
Det som vi står inför är
1. Tanke av materialval. Björkplywood (spegel) slår väl sig t ex inte. Annars kanske ekram + ekfanerad spegel eller teakram + melanin spegel (läses färdigmålad).
2. Hur stor risk är det att pusslet inte går ihop eller saker börjar vrida sig. Shaker dörrar ser löjligt lätt ut på youtube men kanske lättare sagt än gjort...
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.