Vinn snygga spartrappan Tornberget

Spartrappa Tornberget med björksteg och metallstolpar i ett modernt inrett rum.


Med en spartrappa slipper du ha en trappa hemma som tar upp massor av viktig yta i rummet. Trappan är designad för att vara så utrymmeseffektiv som möjligt, samtidigt som den är snygg att titta på och trygg och gå i. ByggEras spartrappa Tornberget är just en sådan trappa. Den tar otroligt lite utrymme tack vare att trappan inte vrider sig mer än 216 grader. Dessutom är den modernt designad i en kombination av björk och metall. Observera dock att trappan inte uppfyller kraven på barnsäkerhet i BBR 8:232 och 8:2321 och får därför inte kan användas i nyproduktion, bygglovs- eller anmälanspliktig ombyggnation.

Totalt värde cirka: 8 000 kr

Så här tävlar du:

Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför du skulle ha nytta av en spartrappa.

Fråga: Hur många trappsteg följer med Tornberget?


1. 8
X. 10
2. 12

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 30 juni.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Bygghemma. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar Bygghemma och ByggEra för att de sponsrar den här tävlingen.
 
Svar: 2) 12 trappsteg.

Direkt när jag såg bilden på trappan löste sig frågan om jag kan inreda vinden i mitt torp. Torpet är på bara 35 kvm och om jag kunde använda vindsutrymmet skulle det betyda oerhört mycket. Men hur jag än har tänkt, vridit och vänt på olika trappkonstruktioner, så har det verkat omöjligt. Med en trappa som svänger runt som spartrappan och som tar så liten golvyta är det fullt möjligt att inreda vinden och ta mig upp där på ett smidigt sätt. Dessutom är den enkelt elegant, luftig och som klippt och skuren till ett torp från 1600-talet.
 
Svar : 2. 12 trappsteg.
Vore toppen att få en trapp i hallen upp på vinden och därmed kunna utnyttja dom utrymmerna betydligt bättre och enklare.
 
Svar: 2) 12 trappsteg.

Trappan möjliggör renovering och utnyttjande av våran vind, det betyder att vi och barnen kan få varsitt rum och att vi alla inte behöver sova i matrummet. Plats för en vanlig trappa finns inte och en stege är för osäkert och svårt för dom små.
Det hade varit fantastiskt att vinna denna!
 
Svar: alternativ 2.

egentligen har jag inte själv behov, utan önskar den för en vän som bor i ett radhus som saknar hall(eftersom nuvarande trappa står där) en sån här vore lösningen på deras bekymmer!
 
12 steg
Längtar upp i höjden, fast platsen är liten !
 
D09
Svar 2

Jag har haft en temporär trappa till källaren alldeles för länge.

Ska snart flytspackla i källaren och då åker trappan in i vedpannan.

Hade varit skönt att få en färdig konstruktion som inte tar så mycket plats samtidigt som jag skulle få utrymme till förvaring.

Råkade av någon anledning glömma förvaringsutrymmen i min planering :oops:
 
  • En temporär trätrappa ner till källaren med platsbesparande konstruktion och förvaringsmöjlighet.
  • Temporär trätrappa i ett halvfärdigt rum med byggmaterial och hängande arbetskläder.
svar 2: 12 Trappsteg! Med fem barn i huset och alldeles för få sovrum, måste vi på något sätt utöka boytan...vi har en vind som idag endast nås via en lucka med en trasig,nedfällbar stege utifrån - men en sån här trappa skulle ge oss möjligheten att sätta in en riktig trapp via förrådsrummet och göra vinden helt ok som bostadsyta!! Det är precis en sån trapp jag föreställt mig skulle lösa vårat problem - hoppas vi har turen på vår sida! :-D
 
Svar:2 12steg
Detta är lösningen på våra planer med fler sovrum i vår lilla kåk.
 
Svar: Alt 2, 12 steg.

Jag vill gärna vinna denna trappa.
Men inte åt mig själv, utan åt en nära granne.
Han har byggt ett hus med öppet till nock i halva huset, och ett vindsvåningsplan i den andra halvan. Där skall det bli ett sovrum, en toalett och lite annat.
Det är förberett för just en spiraltrapp, men tid och ork och hälsa har inte räckt till att slutföra detta självbygge.
En färdig spiraltrapp, som det bara är att montera, vore rena drömmen för honom!

(Själv har jag bara en utvändig trappa till vinden.
Där är mest förråd, och ett gästrum som används sporadiskt)
 
prototypen prototypen skrev:
Måste väl ha bygglov att inreda vinden men det står ju att den inte går att få bygglov med den trappen och hur försvarar ni att använda den för 5 barn?

Observera dock att trappan inte uppfyller kraven på barnsäkerhet i BBR 8:232 och 8:2321 och får därför inte kan användas i nyproduktion, bygglovs- eller anmälanspliktig ombyggnation.
Det här är en tävlingstråd och som jag ser det får den som vinner själv ansvara för hur vinsten används och att man uppfyller de krav som ställs. Om trappan behöver diskuteras kan du väl starta en diskussionstråd.
 
Svar: 12 trappsteg

Med en gäststuga under ombyggnation där den tidigare kallvinden omdisponeras till delvis sovloft skulle förstås en trappa upp passa bra, och i synnerhet en platsbesparande spartrappa givet stugans begränsade mått.
Alternativet stege är inte ett särskilt tryggt alternativ när besökande sömndruckna ska ned från loftet vid sena ur för nattliga behov (eller druckna på andra varor för den delen). Nej en bra trappa med räcke att hålla tag i känns tryggare så behöver man inte bli av med svärföräldrarna bara för att dom skulle upp och slå en drill.
 
Brant hemmagjord trätrapp ner till en tvättstuga i ett gammalt hus. Svar2 12st steg
Jag bor i ett gammalt hus med en hemmagjord brant trapp/stege ner till tvättstugan. Att gå dit blir alltid ett stort projekt då vi har småbarn som vill/behöver följa med. Denna trappa hade verkligen gjort vår vardag enklare!!!
 
12 steg svar 2
Fritidshuset branta å vingliga trappor kräver all vår uppmärksamhet när barn är i närheten, missade att säga till vår dotters svärmor som rasade ner i full fart , som tur vad med livet i behåll ! Vi behöver lugn å ro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.