harry73 harry73 skrev:
Får man inte tvätta bilen hemma? var står det? Vad jag vet får man inte tvätta bilen på en hårdgjord yta så att vattnet rinner i en dagvattenledning, och på grund av vattenbristen får man inte tvätta bilen med en trädgårdsslang, men det finns även högtryckstvätta med vattentank
Som dthompa säger är det lokala bestämmelser i kommunerna. En del tillåter det, men man måste ha olje avskiljare m.m. för att få lov att tvätta bilen på garageuppfarten (ellerl iknande). Jag har kollat några kommuner och de hade just det sista kravet. Kommer dock inte ihåg vilka det var jag tittade på i skrivande stund.
 
harry73
Vad jag vet får man tvätta bilen på sin egen gräsmatta eller grusuppfart utan att kommunen kan förbjuda det. Och som dthomba sa gillar länsstyrelsen inte förbjudet på hårdgjord yta, så högtryckstvätt är absolut aktuell för biltvätt
 
harry73 harry73 skrev:
Vad jag vet får man tvätta bilen på sin egen gräsmatta eller grusuppfart utan att kommunen kan förbjuda det. Och som dthomba sa gillar länsstyrelsen inte förbjudet på hårdgjord yta, så högtryckstvätt är absolut aktuell för biltvätt
Som det heter, tills en lag (eller föreskrift) är testad i domstol, vet man egentligen inte vad som gäller.

Några länkar "emot" och delvis "för":
http://www.vibilagare.se/nyheter/10-000-kronor-i-boter-for-fultvatt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/sa-tvattar-du-bilen-ratt?

Sedan att någon säger att det är tveksamt att de får göra som de gör, betyder inte att de inte får göra så. Det är domstol som bestämmer hur lagar och förordningar ska tolkas och implementeras. Vid en snabb sökning så hittar jag inga domslut som är publicerade iaf, så vet inte om det varit uppe i domstol någon gång. En av länkarna säker att den kommunen skulle ge ut 10.000 i böter, men säger inget om det har skett och om det i så fall tagits vidare till domstol.

Hittade en tråd här på BH om just det ämnet faktiskt. :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaetta-manga-bilar-pa-tomten-okej.122150/

Sedan att tvätta på gräsmatta, grus eller annat "poröst material", så kan man ändå aldrig garantera att det inte rinner ner något i dagvattenbrunnarna, speciellt inte här i Skåne med sina lerjordar som inte direkt suger upp vatten...
 
harry73
A AndersMårtensson skrev:
Sedan att tvätta på gräsmatta, grus eller annat "poröst material", så kan man ändå aldrig garantera att det inte rinner ner något i dagvattenbrunnarna, speciellt inte här i Skåne med sina lerjordar som inte direkt suger upp vatten...
Det beror såklart helt på förutsättningar, jag skulle säga att vattnet oftast tas upp av marken, säkert om man är sparsamt med vattnet. I vissa fall är det helt omöjligt att vattnet kommer i dagvattenbrunnen för att den inte finns eller fallet är åt fel håll. Och trixet med en gräsmatta är att rötterna och alla djur som lever i jorden gör att översta delen är genomtränglig och suger upp vatten.

Lunds kommun ger info om billtvätt men har inget förbud bara rekommendation. De hänvisar även till följande webbsida (samma som i inlägg #46)
http://www.naturvardsverket.se/Stod...ningar/Ovriga-vagledningar/Biltvatt-pa-gatan/
 
Redigerat:
Givetvis har man ingen nytta av maskiner som inte passar för de jobb man har.

Men har du 2000 kvadratmeter gräsmatta med en massa lönnar som släpper åtskilliga kubikmeter på hösten så är lövblåsen ovärderlig, gör ett snabbt jobb av något som skulle tagit en halv dag att räfsa ihop - per vecka under lövfällningen så det handlar om en utdragen period över en månad ca. Plus att man som sagt kan blåsa bort nysnö från altaner och bilar etc i ett nafs. Sedan att kunna rensa hängrännor på nolltid med rätt tillsats är ju helt suveränt.

Flistugg, jovisst det krävs litet jobb med den men ger ett mycket bra jordförbättringsmaterial så det är värt jobbet tycker vi. Inte jätteofta att den används men ett par-tre sessioner om året, skönt att slippa frakta grenar till tippen ett par mil bort när materialet kan göra stor nytta på egen mark. Bättre att använda släpet till annat som behöver fraktas bort.

Högtryckstvätten är nog den maskin som används minst men när man väl behöver den är den perfekt. Dock som sagt, inte så bra att tvätta träaltaner med pga resning i träet men bra på att spola av diverse annat. Kompressor, använder den inte ofta men när den behövs så vill jag verkligen inte åka och hyra en... det ska bara finnas tillgängligt.

Motorsåg, röjsåg finns ingen anledning att blanda in. Man köper inget dylikt utan behov och där behövs även litet kompetens att köra på säkert sätt så det ramlar utanför ramen här tycker jag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Givetvis har man ingen nytta av maskiner som inte passar för de jobb man har.

Motorsåg, röjsåg finns ingen anledning att blanda in. Man köper inget dylikt utan behov och där behövs även litet kompetens att köra på säkert sätt så det ramlar utanför ramen här tycker jag.
Helt riktigt, men påståendet gäller även för högtryckstvättar, lövblåsar och kompostkvarnar, dvs "att man köper inget dylikt utan behov". Jag hade tex ingen av dessa maskiner innan jag skaffade hus och bodde i lägenhet. Tvättade bilen gjorde man på macken och någon mark att underhålla har man ju inte. Har lite svårt att se de lite högre kompetenskraven för att köra maskinen som en diskvalificering för att få vara med i diskussionen. Men att det är farligare att hantera en motorsåg än en kompostkvarn är helt klart!

Så om en motorsåg eller en lövblås bör blandas in i diskussionen anser jag vara likvärdigt. Om en person aldrig fällt ett träd, men varje år får plocka fram lövblåsen, så är det tvärt om för mig, mycket träd- och slyröjning, men räfsan använder jag knappt alls. Så för den ene är sågen det mest onödiga, för den andre tvätten, för den tredje blåsen osv...
 
J jävla_hus skrev:
Haha, shit vad jag gillar diskussionen om kompostkvarn... Inte för att jag har en eller har planer på att skaffa utan för att jag brular skratta lite inombords (kanske åt mig själv) när jag ser folk komma till återvinningen och det dom har med sig är en ICA-kasse med gräsklipp/grenar medan jag kommer med ett överfullt släp (för tredje gången den månaden) och sliter med att lasta av det.... Man har verkligen olika behov ;)
Jag handlade en kvarn för att det var för varm/torrt för att elda och marken skulle beredas och var inte sugen på att flytta högar flera ggr. och åka till tippen fanns det inte tid till vart en med Hondamotor så man slapp sladd, flisen spreds ut automatiskt med massorna. Så nu har man en flis till nästa gång den behövs :)

Sen förstår jag inte varför du handavlastar på tippen ;) Såhär gör jag! (ber snällt en anställd på tippen att glida förbi och lyfta av)


O ollefisk skrev:
Eftersom man inte får tvätta bilen hemma så är det ännu mer onödigt med högtryckstvätten...
Får är snälla djur på Gotland, resten har redan tagits upp .

Hetvattentvätt is the shit, tar bort det mesta. och 20-25 meter slang så man slipper flytta allt hela tiden. var dock uppmärksam när man närmar sig kokpunkten och över på tex drev/kedjor mm. som vill ha fett, för det finns inget kvar om man inte tänker sig för...

Röjsåg/grästrimmer mm. gäller det ju att handla saker som fungerar och inga leksaker.

Kompressorn står där den står, man har slangrullar/rör på väggen för att få luften dit man vill. Åter igen, leksaker gör ingen glad ;)

Grävmaskin är nått jag saknar, har dock flera vänner som äger ett antal. Så klarar mig där, bjuder på en bild från förra sommaren när vi böka lite.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
B
O ollefisk skrev:
Eftersom man inte får tvätta bilen hemma så är det ännu mer onödigt med högtryckstvätten...
Jaså...Du är en sån du.

Rolig tråd, dax att väcka den.
Några av mina måste ha till hemmet och trädgård/bakgård. Jag kör I stort bara 2 system/märken. Batteriverktyg så är det Milwaukee, m12 och m18. Bortsett från en liten HBTQ-såg som är stihl.
Motordrivet så är det Stihl.

Kompressorer. Atlascopco
Högtryckstvätt. stihl
Röjsåg. Stihl
Motorsåg x 2 stihl
Häcksax bensin. Stihl
Valskvarn. Stihl.
12 cm minimotorsåg. Stihl
Kantklippare. Stihl
Elverk. 1 champion inverteter. 1 powertech 6500.
Rundpadda. Atlascopco

Gräsklippare: Stihl bensin. Klippo bensin samt milwaukee M18.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.