Hej!
Har nyligen rullat ut gräs på tomten (650kvm) och det har legat en vecka nu och vi har vattnat ca 3h om dagen (har varit sol med växlande molninghet och 20-22 grader ungefär hela veckan.

Ca 75% av gräsmattan ser riktigt fin ut (se bild 1), men på flera ställen har gräset inte riktigt tagit sig än utan ser vitt/gult ut. Har svårt och tro att det har med vattningen att göra eftersom det kan skilja jättemycket på rullar som ligger precis bredvid varandra (se bild 2)

Vad beror det på att en rulle längst ena halvan ser bra ut men på andra ser vissen ut? (se bild 3)

Rullar som har mestadels vitt/gult i sig men med lite gröna strån i sig, finns det hopp för dessa? är det mer vattning som gäller då? Det klaffsar rätt gött i jorden under även på dessa ställen.

Vissa rullar har jag bytat ut helt eftersom de i princip var helt döda. Marken under var våt men det var precis som att gräset inte tog åt sig vattnet.

Vad beror alla dessa fenomen på? Är det skiftande kvalité på gräset? Har jag fått vissa dåliga rullar eller vad?

Nyutlagd gräs på en tomt som ser frodig och grön ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräs i rullar på en gräsmatta med gula och gröna partier, olika grästillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrullad gräsmatta med ojämn tillväxt, gröna områden blandat med gula fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ruttet?
 
  • Gilla
johnblomberg
  • Laddar…
Ruttet för att det kom så? vissa rullar vet jag såg gula ut när vi rullade ut dem.
 
Det verkar ofta va att en del rullar blir så, hände både för mig och min kompis. Vi köpte från olika firmor men samma problem, dom hade färdiga lappar för reklamation.
Men din vattning låter lite väl häftig, 3 timmar om dagen är ganska mycket.
 

Bästa svaret

F
Klafsar det så behövs inte mer vatten.

Hur länge låg det på pall hos dig innan du rullade ut det?

Troligtvis är det värmeskadat. När du rullade ut så antar jag att du märkte att vissa rullar, troligtvis dom mitt i pallen var märkbart varma.

Det är värme från förmultningen och det kan ge värmeskador som gör att gräset dör. Vanligt är att rullarna då är bruna i mitten och om det är nåt grönt (då menar jag inte enstaka små strå i mitten som kommer) så är det på kanten.

Har man vattnat dåligt så är det vanligtvis från kanten det blir brunt.

Tänker du reklamera så gör det kvickt innan friska delar växer fast, det blir jävligt att få upp rullarna hela.
 
  • Gilla
ATCAndy
  • Laddar…
Det är inte jag själv som lagt det utan en klåpig hantverkare jag haft. Det tog ca 40h för alla rullar att läggas ut efter ankomst vilket jag antar är i värsta laget. Hantverkaren såsade rätt friskt med jobbet. Så då är det troligtvis rullar som legat mitt i pallar som inte klarat sig? Vet att det rök om vissa rullar när de lades ut så är säkert så.
Bara för hantverkaren att köpa nya och lägga ut antar jag, eller repar de sig?
 
Nja det repar sig ungefär som att så en gräsmatta. Nästa år är det gräs där.
Jag hade sett till att lägga in nya rullar.

Har rullat en hel del gräs åt kund och förra året hos mig själv. Blev 2m av en rulle som dog helt, syntes inget innan.
 
F
A ATCAndy skrev:
Det är inte jag själv som lagt det utan en klåpig hantverkare jag haft. Det tog ca 40h för alla rullar att läggas ut efter ankomst vilket jag antar är i värsta laget. Hantverkaren såsade rätt friskt med jobbet. Så då är det troligtvis rullar som legat mitt i pallar som inte klarat sig? Vet att det rök om vissa rullar när de lades ut så är säkert så.
Bara för hantverkaren att köpa nya och lägga ut antar jag, eller repar de sig?
Problemet är att det aldrig växer fast i marken. Byt ut om det är dött. Det skall vara ute på 24h har jag för mig.

40h är helt tokigt. Jag rullade ut på jobb för många år sen, då var man otroligt snabb (och ganska slarvig). Men rullade ut 200-220kvm till mig själv för drygt 3 veckor sen och det tog knappt 3 timmar med ganska långt att gå. Frun hjälpte till med ca hälften. Jag hade fixat det själv på strax över 4h men det är också i princip vad jag hade fixat.

Har man fått gräsleverans så kör man hårt den dagen för att få ut så mycket som möjligt och avslutar det senast kommande dag.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
En helt annan fråga: Det börjar bli dags för första klippningen och därmed gödsling. Vilken sorts gödsel ska man ha?
 
F
A ATCAndy skrev:
En helt annan fråga: Det börjar bli dags för första klippningen och därmed gödsling. Vilken sorts gödsel ska man ha?

Generellt när man rullar gräs så är det rekommenderat att gödsla marken innan man rullar ut och sen gödsla gräset ca var 4-6:e vecka under växrsäsong. Har du inte gjort det så kan du gödsla efter klippning men du måste se till att det är i samband med regn eller ordentlig vattning annars finns det stor risk att du bränner gräset. Jag använder nåt NPK med lite mindre N. Tex Yara ProMagna 11-5-18 från Granngården som är prisvärt men skulle tro att Weibulls Supergramino funkar utmärkt men är något dyrare. Fördelen med Supergramino är att det är micro-granulat som inte bränner gräset lika lätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ATCAndy
  • Laddar…
Algomin gräsgödsel, funkar det? Finns inte så mycket att välja på här där jag bor =)
 
F
A ATCAndy skrev:
Algomin gräsgödsel, funkar det? Finns inte så mycket att välja på här där jag bor =)

Det gör det garanterat. Fingödsel..... Om jag inte minns fel så är inte Algomin så benäget att bränna gräsmattan heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.