Y
En av mina gräsmattor växer galet fort, troligen betesåkergräs, 2cylinder gräsklipparen går tungt, och jag är less på att klippa.

Gräset växer fort, och under är mossa. Hur skulle en robotgräsklippare tackla det? Bekymmersfritt eller meningslöst inköp?
 
R
Hur stor gräsmatta? Då roboten går varje dag så håller den gräset och mossan nere och så småningom försvinner mossan:)
 
Y
Denna tyngre plätt är 900kvadrat men klart man frestas att låta den kör annat också.
Funderar på flera "billigare" än en dyr maskin. Så kan jag börja med den tråkigaste plätten och se om det blir lyckat.
 
Jag gjorde i ordning ett stycke gammal åker till gräsmatta i fjol. Det var en väldig blandning av vall, kärs, mossa och diverse andra ogräs. Började med att slå allt kort med trimmer och rev sedan ytan med en gräsharv bakom fyrhjulingen i några timmar för att jämna ut och riva sönder de grövsta tuvorna. Jag fick sprida ut lite jord här och var för att jämna till också. Sedan spred jag ut gräsfrö typ "villablandning" och vattnade i ett par veckor så det skulle ta sig. Sedan ut med robotklipparen. Ganska snart blev det en fin gräsmatta. Gräsmattegräset konkurrerade snart ut ogräset och mossan när det klipptes hela tiden. I våras kunde jag sett en del av vallgräset överlevt då en del gräs växte mycket fortare än resten innan roboten blev driftsatt och lite kärs och andra ogräs väntade uppenbarligen på bättre tider och tog sin chans också.

Men nu sedan roboten kört där i någon månad så ser man bara gräsmattegräset.

På min gamla gräsmatta (mossmatta?) så syns det stor skillnad i mossigheten efter 1 år med robot jämfört med grannens gräsmatta. Tomtgränsen går rakt över gräsmattan, så det är som en skarp rand längs begränsningskabeln med mycket mossa på ena sidan och lite på andra.

Gå på en rejäl robot direkt. Jag började med en gräsmatta med robot, men efter några veckor fick det bli att robotifiera resten av trädgården också. Det fungerade så bra. Då var det skönt att ha kapacitet för alltihop.
 
En robot som kör med skarpa blad varje dag gör underverk även på riktigt tråkiga gamla mossmattor.

Tricket är att den kapar litet av gräset såpass ofta att det stimulerar tillväxt via rotsystemet. Slänger man sedan på litet vettig gödning vid rätta tillfällena dvs innan regnperioder så blir det rena rama dynamiten, mossa och annat tråk har inte en chans! Helt häpnadsväckande vad en robot kan åstadkomma på någon månad bara. År två = nirvana.
 
Y
Låter bra. klarar dom vandra över grusgångar med utan ta skada måntro?

Funderar på en Husqvarna automower 315 eller liknande, fast tänker att iår så proppar dom i funktioner och nästa år kanske dom rättar småfelen, så att det är nästa år man kanske ska satsa.
 
Löst grus. Typ singel/makadam kommer den köra fast i men hårt packat grus ska gå bra. 310 och 315 är inne på 3:dje året så barnsjukdomar eller extra funktioner behöver du inte oroa dig över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.