Hej!

Är det någon som har aktuell information i ämnet infravärmepaneler (infrapaneler, IR-paneler)? Tänker att det kan ha hunnit hända en del på snart fem år som är åldern på de tidigare trådar jag hittar här...

Det finns flera olika leverantörer att välja mellan och undrar över för- och nackdelar med dem. Vad ska man tänka på vid köp?

Sedan kan ju någon av er ha inspel på vilka för- och nackdelarna är med IR jämfört med ett vanligt el-element. Vatten och luft är inte ett alternativ i mitt fall.

Relevant kan också vara att det handlar om ett rum som jag behöver (förstärka) uppvärmningen i, inte ett helt hus.

/Tess
 
Jag är oxå lite nyfiken.. har en kombipanna som jag eldar med men börjar få svårare och mindre tid med vedhantering så kör rätt mycket elpatron. Har funderat på att kanske docka en luft/vatten pump till befintligt system (för jag vill fortfarande kunna elda den absolut kallaste delen av året) men tilltalas av att det värkar så enkelt att styra värmen i olika rum med dessa paneler..(har barn som bor här växelvis..)
 
Principen med IR är att det som bestrålas blir varmt, resten ska vara kallt.
Vanliga element värmer mestadels luften som sedan värmer allt.

Nej jag tror inte att naturlagarna har ändrat sig på de senaste fem åren, IR ger ojämn värme.

Protte
 
  • Gilla
Tysse
  • Laddar…
Är det inte just det dom är grejen med ir. Att dom ger jämn värme i hela rummet. Iden är väl att du ska kunna förbruka mindre enerig just på grund av att värmen spids mer effektivt och värmer upp matera. Som sen strålar ut värme i luften. Vet ju inte om det funkar. Det är ju hyfsat nytt så jag vet ju inte om det funkar.. Det är väl viktigt att strålningen kommer åt överallt annars känns det kallt. För in och ut effekt är ju som ett vanligt elelement, så därför tänker jag att det säkert är skillnad på oliks tillverkares psneler hut dom sprider..
 
Enda sättet att spara energi med IR-paneler jämfört med vanliga elradiatorer är att ha lägre temperatur i rummet. Det funkar på en uteplats eller liknande där man sitter still på ett ställe och kan rikta värmen mot människorna. I ett större rum måste man ju täcka nästan hela rummet och det blir väl både praktiskt och ekonomiskt svårt?
 
Ja det är ju det man är intresserad av att veta. Om nån har AKTUELLA erfarenheter av moderna ir paneler. Besparingen ska väl ligga i att en ir panel har halva gångtiden gemfört med ett el element på grund av effektivare värme spridning och värme lagring. Antar att det måste dimensioneras så det sprids strålning i hela rummet annars falker ju konseptet. Att all materia ska ha högre temp än luften runt omkring
 
Jag skulle gärna vilja se siffror från någon oberoende undersökning som visar att IR-paneler har halva elförbrukningen jämfört med direktverkande el vid samma komfort.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Precis, jag oxå! Därför jag undrar om nån har erfarenhet av moderna ir paneler för att höra om försäljningsargumenten stämmer i verkligheten...
 
Om det hade varit så bra som säljarna och reklamen säger så borde det ha varit så vanligt att det hade kommit minst 10 relevanta svar vid det här laget.
 
IR är inget nytt. Det enda tillverkarna kan ändra på är vilken temperatur / frekvens som värmen ska ut vid. Ett gammeldags "vanligt" elelement går så pass heta att en del av värmen är IR strålning.

Protte
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja det är möjligt... Tänkte bara det skulle vara intressant att höra från nån som faktiskt instalerat dessa paneler typ 3senaste åren.. Vet att tekniken inte är ny. Är väl mer nya (bättre?) paneler med lägre temp och individuell styrning som går styra via app osv. I sverige är det iaf hyfsat nytt typ 3-5år. Ska vara vanligare utomlands. Skulke va intressant att veta hur dom står sig mot typ luft/luft. Å känns ju som ett billigare alternativ än luft/vatten..
 
Elektriska IR element eller konventionella elelement går på ett ut och det är många som ersätter dessa med bergvärme/ LVVP LLVP, pellets eller något annat av ekonomiska skäl.

Direktverkande el sätts nog inte in i ett helt hus idag utan det kanske sätts som komplettering i enstaka rum om det blivit feldimensionerat eller andra orsaker.

Protte
 
Är det många som köpt ir paneler senaste fem åren för att redan ersätta med luftvärmepump?! Tänker att bergvärme är ju förståss säkert bättre eller luft/Vatten oxå. Men betydligt högre invedteringskodtnader. Varför påstår säljare av ir paneler att man kan göra en besparing på 50-70% gemfört.med direktvärkande el?! Man ska inte tro allt som försäljare säger men. Dom måste väl vara bättre än vanligs elelement!
 
Läs vad prototypen skriver och gå inte på några sagor från försäljare i detta fallet. Om du vill ha en viss temperatur fortvarigt i rummen kommer det inte skilja något gentemot vanliga direktverkande element. Under vissa omständigheter som man normalt inte har eller vill ha i en bostad kan de ge ett mervärde men inte ens då om man ska hålla värmen över tid > dygn.
 
IR-paneler funkar säkert bra nere i Europa där det är minst lika varmt ute som inne stora delar av året. Då behöver man bara lite komfortvärme på kvällarna för att det inte ska kännas kallt och rått. Ska man värma ett hus så att det blir 30-40 grader varmare än på utsidan i alla utrymmen så finns det nog bättre, mer beprövade metoder.
Men, någon får gärna överbevisa mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.