Hej!
Inspirerad av min granne Jake123's tråd (https://www.byggahus.se/forum/threads/a-sa-vart-projekt.250014/) samt påhejad av Noseone och Dalbotös tänkte jag att jag kunde skapa en tråd om vårat stundande taklyft. Det lär bli något osammanhängande då lyftet sker om 3 dagar! :) Känns som jag kommer ha lite annat att stå i än att hänga på forat :)
 
  • Gilla
Lewdis och 6 till
  • Laddar…
För att dra det väldigt kortfattat...
Vi har ett egnahem's hus från 1948 på 68+68 kvm. Källaren är helt inredd, men efter att två barn kommit in i familjen började det kännas trångt. Vi kollade lite på att flytta till nåt större, men då vi trivs bra i huset/området och inte kände att ett renoveringsobjekt var så lämpligt med två blöjbarn så bestämde vi oss för att bygga ut istället. Eller snarare upp :)

Vi hade tittat på s k taklyft några år tidigare men nu blev det mer seriöst. Efter att ha sonderat marknaden och fått besök av två taklyftsfirmor (båda från Åtvidaberg:)) så bestämde vi oss för att gå vidare med Åtvidabergs huskomponenter.
 
före-bilder
 
  • Bild på en solig gata med enfamiljshus och gröna häckar, representerar ett före-renoveringsstadie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med grått sadeltak, skorsten och terrass med utemöbler, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OTMR och 1 till
  • Laddar…
Spännande, rivs uterum och altan först?
 
N Noseone skrev:
Spännande, rivs uterum och altan först?
Nej nej, dessa blir kvar. Varför utgick du från att de skulle rivas? :)
 
Kul, lycka till!
 
  • Gilla
Krögarn_
  • Laddar…
I måndags blev ställningen från ABC Ställningar färdig. Det tog två trevliga polskättade (en pratade svenska) killar 3-4 dagar att sätta upp den och de kändes väldigt seriösa. Det enda som var negativt var att jag hittat ett gäng fimpar runt huset, men man kan inte få allt.
 
  • Ett hus med nyuppsatt byggnadsställning från ABC Ställningar omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera även de nedhängda elkablarna framför huset. Detta ämne kräver en längre utläggning, men de kom ner i onsdags och alltså i grevens tid. Utan detta hade vi behövt ta in en större mobilkran akut och det hade inte blivit billigt Puh!
 
SSSS SSSS skrev:
Kul, lycka till!
Tack!
 
K Krögarn_ skrev:
Nej nej, dessa blir kvar. Varför utgick du från att de skulle rivas? :)
Tänkte de va ivägen.
 
Aha, är det du som är grannen vi kunde läsa om i inläggg #69,
Spännande!
 
  • Gilla
Krögarn_
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Aha, är det du som är grannen vi kunde läsa om i inläggg #69,
Spännande!
Japp ☺
 
N Noseone skrev:
Tänkte de va ivägen.
Jag hoppas inte det :D Nej då, det ska vara lugnt faktiskt.
 
Förra helgen slängdes takpannor ner och i veckan tog vi ner skorstenen. Container från Wiklunds, som preciiis gick in på uppfarten Sedan täcktes taket med presenningar ifall det skulle bli regn. Pappen var verkligen inte att lite på.
 
  • Person på taket håller i gamla takpannor med byggställningar och delvis täckt tak i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul container från Wiklunds på en lastbil framför hus med byggnadsställningar och täckt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I veckan öppnade vi upp tre st slitsar på entréplan. Eller egentligen blev det väl bara en slits, då de andra två inte hamnade i en vägg. Hål upp på vinden och genom golvet öppnades hur som helst. Där ska stålpelare ställas på kärnväggen (korrekt term?) som ska bära upp stålbalkar som lägg i befintligt bjälklag. Dessa ska stärka upp övervåningen så inget börjar svikta, även om ytterväggarna är självbärande.
 
  • Öppnad väggslits på entréplan för installation av stålpelare i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv och väggöppning i ett hem under renovering, förberett för installation av stålpelare och balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i ett träbjälklag som förberedelse för installation av stålpelare och stålbalkar för att stärka övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.