hallå! Sprillans ny här men googlat och letat, får inte upp så mycket intressant så tänkte att någon här inne kanske har något att säga.

Vi har precis köpt hus, en gammal kyrka, och det är ju väldigt högt i tak som ni förstår så vi har tänkt att eventuellt bygga övervåning. Både för att få in lite rum (finns inga rum egentligen, förutom kök och toaletter) och för att ta tillvara på så mycket yta och värme som möjligt.

Mina tankar går då till själva byggandet och kostnaden av en ny våning. Inget tak behöver höjas eller liknande och det finns en balkong i U-form på ena sidan av den stora salen.. utöka? Eller är det bättre och enklare att bygga bjälklag och montera?

Tittar vi på stora summor eller vad tror ni? Jag har kunskap i bygg och montering men däremot inte så mycket av projekteringsprocessen och generella kostnader, if that makes sense.

hoppas någon har något att säga om detta!

(Kan inte säga exakt yta på det hela men hela byggnaden inkl. Kök, Matrum och toaletter är ca 200m2.)
 
Mycket som påverkar.
Hur stor spännvidd blir det?
Vad är det för mått på det som ska bli övervåning?
Vvs?
El?
 
larsbj larsbj skrev:
Mycket som påverkar.
Hur stor spännvidd blir det?
Vad är det för mått på det som ska bli övervåning?
Vvs?
El?
10x12 meter är själva kyrkdelen/stora salen.

Det ska finnas el och VVS där uppe, om det var det du undrade? VVS finns i dagsläget på andra sidan huset, så det måste väl dras nytt genom hela. El finns draget i hela huset men dock inte i väggarna längst upp skulle jag tippa på(?).

Jag har 0 koll på EL och dela den baletten, det är en av få saker jag inte går i närheten av, men det finns iallafall el och VVS i huset.
 
Med den spännvidden så krävs någon balk eller bärande vägg
Räkna med kanske typ 5000:-/m2 för bygg
Plus vvs och el.
El är ca 1000:- / uttag, brytare, lamputtag
Och ett badrum kostar ju allt från 100000 och uppåt.

Men som alltid mycket beror på hur man vill ha det.
 
Ja badrum är dyrt! Med all rätt :)

Var fick du 5000k:-/m2 ifrån? Och vad ingår i det? Arbete? Material? Endast skalet eller även med golv osv?

Tack för svar förresten! Nu kommer hjärnan igång lite också!
 
5000:-/m2 menar jag inte 5000k:-/m2
 
Du menar nog "kr". ":-" är ingen enhet alls.
 
5000 är en uppskattning för mellanbjälklaget väggar dörrar lister mm alltså färdig byggt
 
  • Gilla
BönhusReno
  • Laddar…
Tack! Ska kika närmare på det!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.