7 030 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Golvvärme och ackumulatortank
Sida 1 av 2
Hej !
Ni som har golvvärme med vedpanna och ackumulatortank, hur gör ni på primärsidan av golvvärmen ?
1) Temperaturbegränsar vattnet vid ackumulatortanken ( < 45 grader) och en cirkulationspump i primärsystemet
2) Tar vattnet direkt från tanken (prim temp=ack temp 30-90 grader) ut till fördelaren där man har en shunt tex Uponor Push 22A
3) Något annat alternativ
Mvh Peter
Ni som har golvvärme med vedpanna och ackumulatortank, hur gör ni på primärsidan av golvvärmen ?
1) Temperaturbegränsar vattnet vid ackumulatortanken ( < 45 grader) och en cirkulationspump i primärsystemet
2) Tar vattnet direkt från tanken (prim temp=ack temp 30-90 grader) ut till fördelaren där man har en shunt tex Uponor Push 22A
3) Något annat alternativ
Mvh Peter
Alt. 3: Har en bivalentshunt (hämtar vattnet på två nivåer i tanken) som styrs av en CBJ Termomatic sedan en Wirsbo push 25.
Kanske lite tårta på tårta men så blev det.......
Kanske lite tårta på tårta men så blev det.......
Håller med om att det är trist att förstöra skiktningen!
Ett alternativ jag provat är en hembyggd "shuntgrupp" bestående av en blandningsventil av god kvalite och en vanlig cirkulationspump. Detta ger vatten nedblandat till tex 45 grader som leds till Wirsbos shuntgrupp med rumstermostater. På shuntgruppen ansluter man ingen bypass utan när alla slingor är stängda slutar cirkulationen. Kör pumpen på läge 1 sommartid och läge 2 vintertid. Vet inte riktigt vad pumpen tycker om att köras på full effekt utan något flöde, men det kan väl pumptillverkaren svara på? Läge 2 har i alla fall funkat några år.
Ett alternativ jag provat är en hembyggd "shuntgrupp" bestående av en blandningsventil av god kvalite och en vanlig cirkulationspump. Detta ger vatten nedblandat till tex 45 grader som leds till Wirsbos shuntgrupp med rumstermostater. På shuntgruppen ansluter man ingen bypass utan när alla slingor är stängda slutar cirkulationen. Kör pumpen på läge 1 sommartid och läge 2 vintertid. Vet inte riktigt vad pumpen tycker om att köras på full effekt utan något flöde, men det kan väl pumptillverkaren svara på? Läge 2 har i alla fall funkat några år.
Precis så är det hos mig, fast jag har har en CBJ som justerar tempen via en bivalentshunt innan vattnet når Wirsbos shuntgrupp som jag skrev ovan. Min pump har gått på läge 1 i över åtta år utan bypass ute vid slingstyrningarna och den fungerar fortfarande bra. Det enda man märker är att stomljudet från pumpen ändras när den "kör" mot stängda termostatventiler, kan vara lite störande om det är tyst i huset, typ när man har gått och lagt sig.Matss skrev:Håller med om att det är trist att förstöra skiktningen!
Ett alternativ jag provat är en hembyggd "shuntgrupp" bestående av en blandningsventil av god kvalite och en vanlig cirkulationspump. Detta ger vatten nedblandat till tex 45 grader som leds till Wirsbos shuntgrupp med rumstermostater. På shuntgruppen ansluter man ingen bypass utan när alla slingor är stängda slutar cirkulationen. Kör pumpen på läge 1 sommartid och läge 2 vintertid. Vet inte riktigt vad pumpen tycker om att köras på full effekt utan något flöde, men det kan väl pumptillverkaren svara på? Läge 2 har i alla fall funkat några år.
Jag har haft en fundering på att införa ett relä till pumpmatningen som skulle stänga av pumpen när inga termostater kallar på värme så att man slipper ligga och lyssna på stomljudet när man skall somna. Dessutom kan man ju "tjäna" lite el på att inte pumpen går för jämnan.....
Då kan Roths kopplingslåda passa bra eftersom den har ett relä som stänger av cirkpumpen när alla slingor är stängda.
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/kopplingslada.pdf
/Peter
Den funktionen har jag sneglat på och skulle vilja på min "gamla" Wirsbostyrning.Gomma skrev:
Får nog ta och lägga på ett "prioriteringskol" inför den kommande eldningsäsongen.
Skulle varit kul att få titta på undersidan av kretskortet i Roths kopplingslåda hur de matar reläet och vad deras relä har för data, drivspänning mm. Om de "bara" halvlikriktar 24V ac spänningen. För deras box matas väl precis som Wirsbos med 24V ac?
Och vilken matning skulle man då välja? Det går ju inte att "bara" ansluta ett 24V AC matat relä eftersom det kan matas från alla termostaterna och matar en termostat reläet så får ju de andra termostaterna matning "baklänges" som drar deras "elventil". Så någon typ av diod finns ju med i kretsen (syns om man tittar på bilden som du länkade till).Gomma skrev:
Frågan är då om ett 24V AC matat relä drar om man matar det med halvvågs likriktad 24V AC???? Eller är jag ute med "den klassiska cykeln" nu?
Det funkar antagligen, men måste provas. Annars tar man ett relä för 24 DC och parallellkopplar det med en kondensator. Varje krets matar sedan detta via en diod.roli skrev:
Okej, då är det nog dax att prova. Tror att jag har några 24V DC relä liggande i någon bra att ha låda.Gomma skrev:
Men vilken typ av kondensator? E-lytar brukar ha bra kapacitet att lagra laddning, men åt vilket håll placerar man då + sidan i din skiss? Mot reläet??