Jag ställde frågan på forumet "Färg, måla och tapetsera" men fick inget svar.
Jag har hört John Heisz hela tiden använda "vattenbaserad polyuretan" på sina träprojekt, och det har tidigare rekommenderats ZAR Aqua. Men den kostar 362:- litern. Är det någon som känner till en billigare likvärdig lack. Hur är det med Julas klarlack t.ex? Kostar bara 100:-/liter. Det är naturligtvis inte samma typ av lack men ändå.
 
Det finns ingen lack som är vattenbaserad. Färg som det står vattenbaserad på blir jag väldigt skeptisk till. Uppenbarligen har den som skrev etiketten inte en aning om vad den sysslar med.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen lack som är vattenbaserad. Färg som det står vattenbaserad på blir jag väldigt skeptisk till. Uppenbarligen har den som skrev etiketten inte en aning om vad den sysslar med.
Färgtillverkarna håller inte med. Testerna visar motsatsen. Vattenbaserad lack finns och fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
ollni
  • Laddar…
Nej. Du kan inte basera ett träskydd på vatten.
 
Ok, om vi kallar det vattenburen istället, blir herrn nöjd då?
 
  • Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
Valkyr Valkyr skrev:
Färgtillverkarna håller inte med. Testerna visar motsatsen. Vattenbaserad lack finns och fungerar utmärkt.
Daniel syftar antagligen på att lack kan vara vatterburen, inte vattenbaserad.
 
Valkyr: Japp, det är en stor skillnad.
 
Teknos Helo Aqua har jag en burk av, men nästan samma pris som ZAR...
 
Jag ser nu vad ni menar, får böja mig för den samlade kunskapen. Alltid lär man sig något. Tack.
 
Tack för alla svar! En fråga var om Julas klarlack. Är det någon som testat den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.