Våran granne har sökt och blivit beviljad bygglov av byggnämnden. Grannen vill bygga en balkong på garaget. Garaget ingår i detaljplanen, men inte balkongen. Mellan garaget och tomtgränsen med oss är 1 m. Balkongen på garaget är på samma sida som våra flesta fönster finns. Det största problemet är att de har insyn och utsikt in till vårt hus, utegård och sovrum, finns ej något annat att se vårt hus. Vi har inte fått chansen att förmedla våra åsikter. Nu undrar jag om ni har förslag, tips eller lag som stödjer vårat överklagande till länsstyrelsen. Hoppas de hjälper oss då vi är djupt drabbade.
 
Om jag tolkar dig rätt så gäller det alltså en terass på garagetaket? Det är inte en balkong som sticker ut från huset?

Exakt hur är detaljplanen formulerad för området? Får garage byggas så nära gränsen som 1m, eller är garaget en avvikelse från detaljplanen?

I många planer tillåts just garage närmare tomtgränsen än de sedvanliga 4,5 m. Men då är ofta kravet att det skall vara ett friliggande garage. OM garaget är ihopbyggt med huset, så räknas det som att huvudbyggnaden ligger 1m från gränsen.

OM garaget inte stämmer med detaljplanen, då skulle kommunen ha gått ut med grannehörande innan de fattade beslut om ombyggnad. Om du nu överklagar till länstyrelsen, så kommer de i så fall att ogiltigförklara bygglovet.

Kommunen får då börja om med grannehörande, och fatta ett nytt beslut.

Det är då risk att de beviljas bygglovet trots dina negativa synpunkter, då får du överklaga igen.

Sedan är jag inte övertygad om att ett terass bygge på ett tak ens är bygglovspliktigt, i så fall kan du få problem
 
H hempularen skrev:
Om jag tolkar dig rätt så gäller det alltså en terass på garagetaket? Det är inte en balkong som sticker ut från huset?

Exakt hur är detaljplanen formulerad för området? Får garage byggas så nära gränsen som 1m, eller är garaget en avvikelse från detaljplanen?

I många planer tillåts just garage närmare tomtgränsen än de sedvanliga 4,5 m. Men då är ofta kravet att det skall vara ett friliggande garage. OM garaget är ihopbyggt med huset, så räknas det som att huvudbyggnaden ligger 1m från gränsen.

OM garaget inte stämmer med detaljplanen, då skulle kommunen ha gått ut med grannehörande innan de fattade beslut om ombyggnad. Om du nu överklagar till länstyrelsen, så kommer de i så fall att ogiltigförklara bygglovet.

Kommunen får då börja om med grannehörande, och fatta ett nytt beslut.

Det är då risk att de beviljas bygglovet trots dina negativa synpunkter, då får du överklaga igen.

Sedan är jag inte övertygad om att ett terass bygge på ett tak ens är bygglovspliktigt, i så fall kan du få problem
Tack för svar!
Det är en terrass på garagetaket. De tänker bygga garaget ihop med huset, så det blir 1 m kvar till våran tomtgräns.

Garaget stämmer delvis med detaljplanen, garaget och och huset ska ha ett visst mellanrum ca 1m .

Vi har för ca 1,5 år sedan fått förfrågan från kommunen, fick ge våra synpunkter om samma ärende. Men nu har det gått direkt till byggnadsnämnden utan någon grannehörande med samma ritningar sedan förr. Och de fick bygglov .
 
Frågan är om de anser att det är samma ärende som ni redan har uttalat er om?

Jag tror att OM detaljplanen föreskriver att ett garage skall vara friliggande för att få byggas nära gränsen, och de nu bygger ett sammanhängande garage nära gränsen. Då skall det ses på samma sätt som om huvudbyggnaden hade varit nära gränsen, vilket är gränsfall att ses som mindre avvikelse. Jag tror att om du påpekar något i den stilen i ett överklagande, och också tar upp de praktiska olägenhterna för dig av detta, med insyn osv. Då tror jag du har skaplig chans att lyckas med överklagandet.
 
D
H hempularen skrev:
Sedan är jag inte övertygad om att ett terass bygge på ett tak ens är bygglovspliktigt, i så fall kan du få problem
Jo det ska det vara. Iaf om terassen har ett räcke vilket man får anta annars låter det livsfarligt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.