T
Vi väntar snart tillökning och ska göra om ett rum till barnkammare.
Söker tips på färg alt ev tapetval och allmänna råd och vilka fallgropar som finns.
Rummet har idag gammal tapet klistrad på masonit som har trävägg bakom med 1 fönster mot öst samt det andra i sydvästlig riktning, så rummet har gott om ljus.
 
Mina barn är nu ganska stora, 8 respektive 10 år, men jag minns när de var runt 3-6 år. Då hade vi problem med att de på natten låg i sina sängar och pillade och drog i tapetskarvarna så det såg kanonfult ut. Jag bättrade på tapeten några gånger men barn i den åldern glömmer lätt vad man inte för göra. Så, ett tips är väl att måla (iallafall där sängen skall stå, eller åtminstånde se till att tapetskarvarna sitter så barnfingrar inte kan pilla loss dom.

I nya huset har vi målat/tapetserat äldsta pojkens rum och valde en lugn grön färg samt en fototapet med skogsmotiv på ena väggen.
 
Vi har målad väv i lekrummet och det är bra eftersom det ibland ritas på väggen och då är det bara att måla över av färgen som vi har kvar! På sovrummen har vi tapet till barnen och de har faktiskt inte pillat i skarvara.......än....

Vi har gemensamt lekrum nere till barnen som är 5 och 2 år och det vi mräker nu är att vi måste ha hyllplan på ena väggen där de förbjudnaste sakerna för minstingen kan placeras högt och att vi kan ställa hans saker längre ner. Just nu har vi för lite hyllor och då belamras hela golvet med saker så att det inte blir något kvar att leka på. Jag tycker golvytan är viktig och därför är det bättre med Elfa hyllplan än med stora bokhyllor.

Jag tycker att Ikea har mycket bra förvarningslådor till ett bra pris och det är lätt att städa om man märker upp lådorna med tex bilder på det som ska vara i. Då finns det i alla fall en liten möjlighet att barnen kan städa lite själv....

Vad gäller tapetval föredrar jag lite neutralare grund och en riktig barnbård till det. Då är det kanske möjligt att byta borden sen när de växer och vill ha något annat.
 
Jag har tapetserade om min sons rum när han var 1, nu är han tre - ingen åverkan på tapeten. I gamla rummet fanns en tråkig bård och den var ganska dryg att ta bort eftersom man måste spakla och slipa innan man tapeterar/målar om. Vill du göra det lätt för dig skulle jag tapetsera tre väggar i en färg och välja en fondvägg antingen i en mer färgglad färg alt mönstrad tapet. Vill man få egen prägel kan man köpa wailies tror jag dom heter. Tapet figurer som inte förstör tapeten som du kan dekorera med. Alt måla egna schabloner. Sedan skall man tänka på att olika färger signalerar olika. Barn som är livliga skall inte ha rätt eftersom det livar upp och skapar aktivitet (passar lugna barn jättebra) och blått och grönt lugnar/dämpar, gulr sägs öka människans logik... Taper/Färg är inge stor kostnad så inred som mdu vill ha det i 4 - 5 år och gör sedan om så får du ett rum som växer med barnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.