Vad är detta för fläckar på mitt plommonträd? Issa blad har gulnat och andra har fått hål.

Fick gräva upp rabarberplantorna för de hade något liknande och blev helt förstörda till slut. Plantagen trodde på svampangrepp och rådde mig att klippa bort alla angripna blad , då dom inte längre har några medel mot sånt här.

Men ju mer jag klipper i det där trädet så inser jag att jag snart inte har ett enda blad kvar och får mer lust att såga ner fanskapet.

Någon kunnig på detta?
 
  • Plommonträdets blad med gulnande och hål med rödbruna fläckar, tecken på sjukdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle kunna vara hagelskottssjuka, ett något diffust begrepp eftersom man inte vet om det orsakas av bakterier eller svamp. Hur som helst så överlever trädet men kan försvagas på sikt om angreppen återkommer varje år.

Bor du i den delen av landet där torkan härjar skulle jag försöka hjälpa trädet genom att ta bort ev. konkurrerande gräs intill stammen samt vattna ordentligt. Det hjälper inte trädet att rycka bort bladen om det för övrigt är luftigt i kronan.
 
Googlade på detta då jag också har problemet får också flera träffar på "hagelskottssjuka". Ska inspektera senare i vilken grad och på hur många av mina stenfruktsträd som drabbats. Har noterat att mitt "experimentalfältets sviskon" haft allehanda problem, både med löss, myror, rådjur och även dessa "angrepp" på bladen. Läste ett par trådar på odla.nu och det som verkar intressant är att många som har dessa fläckar också har svartmyror i trädet.

Jag har inte haft problem med bladfällning som många andra verkar ha, men jag har myror i trädet (inga löss i år vad jag kunnat se). Det som bekymrat mig är att trädet växer mycket långsamt är bara drygt manshögt, har ännu aldrig blommat och satt frukt på närmare fem år. En del av orsaken är nog att den första vintern nästan fick all bark uppäten på stammen, så trots "sårbalsam" så har nog det en stor inverkan på trädets hälsa. Men trots alla dessa problem lever trädet än, så förmodligen behöver man inte göra så mycket, men det kan ju försena fruktsättning och begränsa skörd helt klart. Tänkte följa rådet att vattna ordentligt i torra perioder (i den mån jag är på plats) och utvärdera läget. Ett sista steg skulle vara bekämpningsmedel.
 
Träd och växter är egentligen inte särskilt annorlunda än vi människor när det gäller hälsa. Mår vi bra och är i god fysisk balans så är vår motståndskraft mot allehanda krämpor också bättre.

Växter är inte försvarslösa mot olika angrepp men är de försvagade av någon anledning och växer i en för dem bristfällig miljö så minskar deras förmåga att försvara sig.

Det är inte alltid det man kan se med blotta ögat som är problemet, i det här fallet myrorna. Myror gillar honungsdagg dvs lössens avföring så uppträder myror i träd är chansen stor att trädet har löss. Myrorna skadar sällan ett träd om de inte boar i roten så rötterna tappar kontakt med jorden.

En annan förklaring kan vara att det sårbalsam som du satte på skadorna på barken har förorsakat en svampinfektion, man stänger in fukten i trädet och då börjar nedbrytningen. Är trädet murket i stammen trivs myrorna där. Man skall aldrig kleta på något medel på sårskador, trädet läker bäst själv. Om skadorna är för stora går det ändå inte att rädda trädet.
Att sätta ut myrgift mot myrorna har ingen effekt eftersom myrorna inte är boven.

Bästa sätta att skydda växter är att tillgodose deras behov och stärka deras egen motståndskraft mot sjukdomar och angripare. Håll rent från ogräs under kronan, ogräs tar mycket näring och fukt. Vattna vid torrperioder .
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
hsd
Det ser ut som det jag hade, det var svampangrepp årligen återkommande
Kolla med närmaste handelsträdgård/plantskola efter behandling, jag fick tag på ett medel (kommer inte ihåg namnet) som löstes i vatten och sprayades på som funkade bra
 
Från tråden på odla.nu:

Medlet jag fick rekommenderat heter Fungital och är Bröderna Nelsons produkt mot svampsjukdomar på växter. Jag är lite fundersam dock över ekologiskheten med detta medel, men den var mycket mindre giftig än en annan sort med röd kork (kommer inte ihåg vad den hette). Man blandar ut en tredjedel av medlet, 80ml, i en liter vatten
Frågan är när det är som bäst att behandla (om man nu måste behandla), gissningsvis i preventivt syfte, men jag har inte tänkt på om prickarna finns där redan vid lövsprickning eller om de kommer varteftersom.

Länk till tråden (finns mer skrivet på odla.nu): http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=58415

Det verkar dock som att alla som drabbas får behålla sina träd, men det verkar ju ta en del växtkraft, för att inte tala om fruktsättningskapaciteten.

Jag har även kräfta på mina päron- och äppelträd, även det en svampsjukdom och jag börjar fundera på om platsen/klimatet kanske lämpar sig bättre för svampodling än någonting annat!. :p
 
A Abies koreana skrev:
Växter är inte försvarslösa mot olika angrepp men är de försvagade av någon anledning och växer i en för dem bristfällig miljö så minskar deras förmåga att försvara sig.

Det är inte alltid det man kan se med blotta ögat som är problemet, i det här fallet myrorna. Myror gillar honungsdagg dvs lössens avföring så uppträder myror i träd är chansen stor att trädet har löss. Myrorna skadar sällan ett träd om de inte boar i roten så rötterna tappar kontakt med jorden.

En annan förklaring kan vara att det sårbalsam som du satte på skadorna på barken har förorsakat en svampinfektion, man stänger in fukten i trädet och då börjar nedbrytningen. Är trädet murket i stammen trivs myrorna där. Man skall aldrig kleta på något medel på sårskador, trädet läker bäst själv. Om skadorna är för stora går det ändå inte att rädda trädet.
Att sätta ut myrgift mot myrorna har ingen effekt eftersom myrorna inte är boven.

Bästa sätta att skydda växter är att tillgodose deras behov och stärka deras egen motståndskraft mot sjukdomar och angripare. Håll rent från ogräs under kronan, ogräs tar mycket näring och fukt. Vattna vid torrperioder .
Jag håller med dig i mångt och mycket, men har fått lära mig att sårbalsam/trädbalsam är bra vid öppna sår på förvedad växtdel. Använder det tex i samband med ympning. Kanske är det fel,kanske borde man skrapa bort det som applicerats?

För ett par år sen hade jag glömt skydda några träd på vintern och de var nästan uppätna när jag upptäckte angreppet. När jag såg att träden klarat sig kletade jag på balsamet en torr sommardag för att skydda den nakna stammen. Efter såhär många år hade jag dock trott att de skulle hämta sig, men orsakerna kan vara flera, inte säkert att varken barken, myrorna eller svampen är enskild bov i sambandet.
 
Sårbalsam stänger även ut fukt som annars kan ge röta i snittytor. Förseglas snittytan direkt minimeras risken för mögel.
Även om de flesta snitt självläker finns det sådana som måste få lite hjälp. De gäller att lära vilka snitt som är riskabla.

Gällande ts fråga om ohyran kan den vara i jorden. Ganska vanligt med sjukdomar om gammal frukt och löv får ligga på marken. Håll marken fri från fallfrukt och fallna löv kanske problemet försvinner. Det lär inte hjälpa att såga ner trädet och plantera ett nytt. Fråga på odla.nu och du kanske får en korrekt diagnos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.